Törzsolvasók talán emlékeznek, hogy az Urbanlegends.hu mellett az Idea Alapítvány tevékenységében is aktívan részt veszek. A szervezet célja, hogy felsős és középiskolás gyerekek kritikai gondolkodását és médiaértését fejlessze iskolai körülmények között. Ennek érdekében kínálunk 2019 óta ingyenes és akkreditált tanárképzési programot, valamint komplex tanóraterveket tanároknak, megalapozva ezzel a kritikai médiaműveltség iskolai fejlesztését.

A szervezet eddigi tanárképzésein országszerte 19 iskola pedagógusai vettek részt. Sajnos, a 2020-ra tervezett képzések nagy részét a járvány miatt el kellett halasztani – kettőt azért így is sikerült idén megtartani.

Üresben járni azonban a leállások alatt sem akartunk, így a korlátozások bevezetésekor ötletelni kezdtünk, hogyan tudnánk áthidalni a kényszerszünetet. Ennek eredménye egyrészt a márciusban villámgyorsan összerakott, a koronavírussal kapcsolatos álhírek felismerését segítő tanfolyamunk, másrészt a most elindított, egymásra épülő online kurzusokból álló e-learning készlet első három fejezete.

Új online tananyagok

Az Idea Alapítvány honlapján szabadon elérhető fejezetek részletesen foglalkoznak a leggyakoribb közlői szándékok bemutatásával, az interneten megjelenő reklámüzenetek felismerésével, valamint a trollkodás jelenségével is. Az online csomag segítségével a tanárok akár kényszerű távoktatás keretein belül, akár házi feladatként feladva is feldolgozhatják az alábbi témákat:

  1. Fedezd fel, milyen célból szólnak hozzád!

Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, hihetünk-e egy információnak, első körben érdemes elgondolkodni azon: vajon mit akar a közlő elérni az üzenetével. A közlő szándékának a felismerése azért fontos, mert ennek segítségével pontosabban megérthetjük az általa közvetített üzenetet, és elkerülhetjük a rejtett befolyásolást is.

  1. Így ismerd fel a reklámozást!

A reklámok elsődleges célja vásárlási döntéseink befolyásolása. Ebben az e-learningben bemutatjuk az online hirdetések néhány jellemző formáját, valamint szót ejtünk arról is, miért közeledett egymáshoz az idők folyamán a reklám és a hír az online médiában, és ennek milyen következményei lettek a tartalomgyártás szempontjából.

  1. Így ismerd fel és kezeld a trollokat!

Ha felismerjük a közlő szándékát, egyszerűbben eldönthetjük, mit tegyünk az információval. Különösen igaz ez az állítás azokkal az üzenetekkel kapcsolatban, amelyeket internetes trolloktól kapunk. Tananyagunkban bemutatjuk, mi az online trollok célja, milyen árulkodó jelek segítenek felismerni őket, és hogyan érdemes reagálni rájuk.

Kedves tanárok!

A komplex csomag egyszerre kínál lehetőséget a bemutatott jelenségekkel kapcsolatos tudnivalók játékos begyakoroltatására, valamint az átadott ismeretek értékelésére is – ugyanis mindegyik tananyaghoz ellenőrző tesztsor is készült. Nem utolsósorban a kurzusok betekintést nyújtanak az érdeklődő pedagógusoknak az Idea Alapítvány tanárképzéseinek szemléletmódjába is.

Úgyhogy hajrá: ha te egy tanár vagy, nézd végig és próbáld ki online tananyagainkat diákjaiddal. Ha pedig megtetszett, amit csinálunk, jelentkezz az alapítvány jövőbeli képzéseire – garantáljuk, hogy ezután is tudunk majd újat mondani. Konkrét időpontokat – a járványhelyzet miatt – egyelőre nem tudunk mondani, de ezen az oldalon folyamatosan beszámolunk majd aktuális projektjeinkről.

Fotó: Tim Mossholder / Unsplash

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!