A többek között a CNN-en is idézett felmérés szerint a megkérdezett amerikai sörfogyasztók 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a járvány miatt “semmilyen körülmények között” nem vásárolna Coronát. A szóban forgó 38 százaléknyi amerikai azóta kapott hideget-meleget a közösségi oldalakon, és sokan megerősítve érezték azon korábbi sejtéseiket, miszerint az amerikaiak nagy része idióta.

Csakhogy az Atlantic cikke szerint az idézett felmérés PR-közleménye félrevezető, méghozzá jó eséllyel nem véletlenül.

Az igaz a történetből, hogy a 5WPR ügynökség által készített, 737 amerikai sörfogyasztó telefonos megkérdezésével felvett felmérés PR-közleményében valóban szerepel az a mondat, miszerint “az amerikaiak 38 százaléka nem vesz Corona sört semmiféle körülmények között most”. Sőt a PR-cég vezetőjének vicceskedő mondata még rá is erősít az állításra: “El tudják képzelni, hogy valaki besétál egy bárba, és azt mondja: Helló, kaphatok egy Coronát?”

Az Atlantic újságírójának azonban többszöri utánjárás után sikerült megszereznie az eredeti kérdéseket, és ezek alapján úgy gondolja: a felmérés egyfajta koronavírusos hírhájpot meglovagló PR-akció. Szerepel ugyan a kérdések között például az, hogy a “Corona kapcsolatos-e a koronavírussal?”, meg az is, hogy “A koronavírus fényében tervezi-e, hogy nem iszik több Corona sört?”, de az ezekre adott válaszok százalékos arányát firtató kérdésére az újságíró nem kapott választ. “Talán, de tényleg talán csak azért” – ironizál az Atlantic szerzője – “mert az eredmények azt mutatnák, hogy az amerikaiak igenis különbséget tudnak tenni a betegség és a sör között”.

Egy másik időben kapcsoló újságíró, a huffpostos Ariel Edwards-Levy twitteres bejegyzésfolyamában arra mutat rá, hogy a sajtóban végigfutott állítást direkt módon még a közlemény sem tartalmazta. A sörfogyasztók 38 százaléka csupán arról nyilatkozott: nem venne Corona sört most. Ennek azonban sokféle oka lehet: talán mert nem szereti az ízét, és sosem volt a vásárlója, vagy ezt a fajta sört inkább csak nyáron, vagy az NFL-meccsek alatt issza.

A közlemény szerint a rendszeres Corona fogyasztóknak csupán a 4 százaléka mondta (állítólag), hogy úgy tervezi, nem iszik többet a sörből. A 4 százalék persze korántsem olyan ütős, mint a 38 – nehéz is lenne rá twitteres trending topicot építeni. Ráadásul – erre Ariel Edwards-Levy már a témában írt cikkében mutat rá – az 5WPR kérdéseinek megfogalmazása erősen sugalmazó, és még olyanokat is a két dolog összekötése felé terelhetett, akik felmérés előtt nem is gondoltak erre.

A Truth or Fiction nyomozása a fentieken kívül azt is megjegyzi, hogy a közleményt jegyző PR-ügynökség ügyfelei között egy rivális sörgyártót is szerepeltet.

Mindez természetesen megint csak nem jelenti, hogy a koronavírusnak ne lehetne hatása a Corona sör értékesítésére (akár a névegyezés okozta negatív asszociációk, akár a bizonyos piacokon tapasztható kedvezőtlen körülmények miatt), de a 5WPR felmérésében idézett 38 százalékos szám félrevezetés.

Nem ez lenne az első viralitásra apelláló “felmérés”

Hasonló, az amerikaiak idiotizmusára rámutató, és ezáltal nagy közösségi médiás felhördülést generáló “felmérések” visszatérő szereplői a hírfolyamoknak.

Ilyenek voltak például azok a cikkek, amelyel arról adtak hírt, hogy egy felmérés szerint a html az amerikaiak 10 százaléka szerint egy nemi betegség, vagy amelyek szerint az amerikaiak negyede más nemű Mikulást szeretne.

Mint azt az utóbbi esettel kapcsolatban leírtam: hosszan lehetne sorolni a szakmai szempontokat, amelyeket érdemes figyelni egy felmérés értelmezésekor, de nem lehet mindenki közvélemény-kutató (még az újságírók sem).

A legtöbbet ezért talán a józan ész használata segíthet. Vagyis ha utánanézünk: ki készítette az adott felmérést, mit tudni róla, milyen korábbi felmérései voltak, továbbá ha elgondolkodunk rajta, lehet-e a közreadónak valamiféle mögöttes motivációja.

Fotó: Jake Bradley / Unsplash

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!