“Először azt hittem, hogy hoax, de a Los Angeles Times írta, ők meg mégis csak tudják” – írta a 444.hu szerzője a hírről, amely szerint az amerikaiak:
27 százalék azt hitte, hogy a “gigabyte” egy dél-amerikai rovarfaj.
23 százalék azt hitte, hogy az “MP3″ egy robot a Csillagok Háborújából.
18 százalék azt hitte, hogy a “Blu-ray” egy tengeri rája faj.
11 százalék azt hitte, hogy a HTML egy nemi betegség.
És valóban, a Los Angeles Times általában az az újság, amely jó eséllyel nem szop be ilyesmit. Cikkük publikálása óta azonban ők is elbizonytalanodtak, főleg, miután az iMediaEthics – PR-átverést szimatolva – megkérdőjelezte a lap forrásait.
A közleményt kibocsátó kuponoldal PR cége ugyanis az a 10 Yetis PR, amely – weboldala tanúsága szerint – vírusmarketing- és átverőkampányokat is vállal. A lap megkereste a hírt eredetileg közreadó LA Times újságíróját, aki elismerte: a kutatást magát nem látta, csupán az abból készült sajtóközleményt kapta meg a cégtől.
Az iMediaEthics cikke után felkerült a Scribdre egy sajtóközlemény is, de ebből nem derültek ki további részletek a kutatásról. A hírről eredetileg beszámoló lapok frissítették cikkeiket a kételkedő hangokkal, és megkeresték a közleményt kiadókat.
A PR ügynökség ezt követően további részleteket közölt a kutatásról (mondjuk, ez sem olyan, amit ne lehetne tíz perc alatt összedobni), és kiállt amellett, hogy a “2392, 18 évesnél idősebb amerikai” e-mailes megkérdezésével készített tanulmányuk hiteles.
Az LA Times pedig közölte álláspontjukat – az iMediaEthics szerint ezzel ráduplázva hibájukra. “Ahelyett, hogy elismerték volna: a felmérés inkább szórakoztató tartalom, mint tudományos felmérés, idézték a PR cég mentegetőzését” – írják, bónuszként pedig megkeresték a közvélemény-kutatók amerikai szervezetét is egy állásfoglalás erejéig – senkit nem fog meglepni, hogy nekik is voltak kérdéseik a kidolgozás módját illetően.
Az iMediaEthics cikkét egyébként érdemes követni, folyamatosan frissítik anyagukat.
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
“Eddig azt hittem, a Káma-Szutra egy indiai étterem, amíg meg nem ismertem a Smirnoffot.”
A cég visszavonta ezt a reklámszöveget, mert kiderült, sokan tényleg azt hitték, hogy a Káma Szutra valóban egy indiai étterem.
http://www.timeshighereducation.co.uk/books/kama-sutra-and-market-positions/163400.article