Karácsony előtt körbefutott a világ sajtójában egy online kutatás, amelynek egyik kérdésére a brit és amerikai válaszolók 18 százaléka állítólag úgy válaszolt: gendersemleges Mikulást szeretne (a férfi Mikulásra 71, a női változatra 11 százalék szavazott).
Ezt aztán – nem meglepő módon – minden lap a maga világképébe illesztve prezentálta. Volt újság, ahol a felmérést a politikai korrektség egy újabb beteges megnyilvánulásaként ábrázolták, de olyan is, ahol a másnemű Mikulást elgondolkodtató lehetőségként mutatták be.
Pedig megint csak arról volt szó, hogy egy cég úgy gondolta: jó ötlet egy társadalmat megosztó kérdésre olyan felmérést dizájnolni, amely aztán – a szenzációra éhes sajtó segítségével – publicitást generál számára. Sőt – mivel a közleményhez színes-szagos infografika is járt – egyben azt is bemutatja, mit tudnak a cég kreatívjai.
Merthogy a mikulásos felmérést nem egy közvélemény-kutató, hanem egy grafikai tervezéssel foglalkozó vállalat készítette – a jelek pedig arra utalnak, hogy a GraphicSpring valós célja inkább lehetett a 15 perces hírnév kihasználása, mint a közvélemény felmérése.
Napjaink Mikulását ugyanis nem a megkérdezettek akarták mindenáron más neművé tenni a modernizálás jegyében, hanem a lehetőséget felkínálták nekik a kérdésben és a válaszok között is – szinte kiprovokálva a figyelemfelkeltő eredményt:
Ha átalakíthatnád a Mikulást napjaink társadalmához igazítva, milyen nemű lenne?
Férfi
Nő
Gendersemleges
És hogy mennyi emberről van szó?
Egyes lapok szimplán csak amerikaiak és britek nagy számáról írtak, mások pedig – a női és a gendersemleges válasz százalékainak összeadásával – arról számoltak be, hogy az amerikaiak és britek több mint negyede szeretne más nemű Mikulást.
Kicsit közelítve a valósághoz egyesek megemlítették, hogy az online felmérés több mint 4 ezer ember megkérdezésével készült.
Arról viszont már jóval kevesebben írtak, hogy
– nincs szó arról, hogy a felmérés reprezentatív lett volna,
– az adott kérdésre mindössze 1015-en válaszoltak,
– és ebből Nagy-Britanniában 79-en, az Egyesült Államokban pedig 96-an nyomtak az eléjük tolt gendersemleges lehetőségre.
Tanulság?
Ne dőljetek be kamu céges “közvélemény-kutatásoknak”. Hosszan lehetne sorolni a szakmai szempontokat, amelyeket érdemes figyelni egy felmérés értelmezésekor, de nem lehet mindenki közvélemény-kutató. A legtöbbet ezért talán a józan ész használata segíthet, vagyis ha utánanézünk: ki készítette az adott felmérést, mit tudni róla, és mi lehetett vele a mögöttes motivációja.
A cikk a Snopes és a Junkee cikkeinek felhasználásával készült. Fotó: unsplash.com/srikanta
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!