A lap cikke felidézi: időről időre felreppennek olyan “leleplező” videók, amelyek szerint hirdetései megjelenítéséhez a Facebook mindennapi beszélgetéseinket is felhasználja, amelyekhez mobilunk mikrofonján keresztül jut.

A 24.hu anyaga megemlíti, hogy a témával kapcsolatban sok cikk született, kiberbiztonsági szakértők pedig műszeresen – többek között az adatforgalmat és az akkumulátorfogyasztást figyelve – is megvizsgálták a dolgot. Ezek a kísérletek nem támasztják alá, hogy a Facebook lehallgatná a beszélgetéseket. Szakértők szerint pedig az valószínűtlen, hogy a cégek észrevehetetlen módszerrel élnének.

A lap által megszólaltatott kiberbiztonsági szakértő, Keleti Arthur szerint a techóriásoknak azért sincs szükségük erre, mert jóval több információt össze tudnak szedni legálisan. A hangüzeneteknél beszédesebb például adatgyűjtési szempontból, hogy adott felhasználó mit lájkol, kommentel, olvas vagy néz.

Keleti szerint a jelenlegi beszédfelismerő rendszerek ráadásul rengeteg dolog kontextusát nem is értik. Például hiába hallanak meg egy szót, nem feltétlenül tudják beazonosítani, hogy a közlő azt épp szereti vagy gyűlöli. Így aztán marketingszempontból nem lenne kockázatmentes a hangalapú beszélgetések használata – véli a szakember.

A Facebook hivatalos álláspontja egyébként az, hogy – bár a felhasználói engedély megadása esetén appja figyelheti a háttérzajokat – a mikrofonban hallható audioinformációt nem használja fel hirdetési célokra.

A 24.hu cikke a jelenség kapcsán egy alternatív magyarázatot is felidéz. A gyakoriság illúziója alapján elképzelhető, hogy egy-egy véletlen egyezés hatására azért jut eszünkbe, hogy esetleg lehallgatnak minket, mert a minket naponta elérő, több száz hirdetés közül nagyobb eséllyel vesszük észre azokat, amelyek kapcsolódnak korábbi beszélgetéseinkhez.

A teljes cikket itt olvashatjátok el.

Illusztráció: Jonah Pettrich / Unsplash

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!