Ahogyan arra az Index.hu egy olvasói levél kapcsán rámutatott: Nádas követéséhez elég, ha valaki használni szeretné az (azóta átmenetileg eltüntetett) „Ingyen SMS küldése”, vagy a „Kik nézik az adatlapod” elnevezésű alkalmazásokat. Ezek első indítása előtt rá kell kattintanunk a Tetszik gombra, ez a lájk azonban egyenesen Nádashoz fut be.
A lap szerint valószínűleg sokan vannak olyanok, akik bár saját akaratukból nyomnak rá a gombra, azzal nincsenek tisztában, hogy valójában nem az alkalmazást kedvelték meg, hanem csatlakoztak egy sportoló Facebook-oldalához. Az Index arra is rámutat: az ügyben megszólaló Nádas szerint a nem mindig szándékosan kattintó „rajongók” lájkjainak begyűjtése egy tudatos kampány része.
A lap által megkérdezett, közösségi marketingre szakosodott cég képviselője elmondta: a lájkgyűjtés ilyen formája nem szabálytalan, viszont ez a konkrét példa megtévesztő, mert hülyére veszi a felhasználót. A szakértő szerint sokkal szerencsésebb lenne, ha az egyébként kárt nem okozó alkalmazás témájában is kötődne az oldalhoz. Ami a kik-látták-az-adatlapod típusú alkalmazásokat illeti: a megkérdezett szakértő szerint – ha léteznek is olyan adatok, ami alapján az adatlapunkra tévedőket ki tudjuk listázni – azok külső fejlesztők számára pillanatnyilag nem elérhetők, így minden algoritmus, ami ezt próbálja szimulálni, vaktában lövöldözik.
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
Lehet, hogy nem szabálytalan a lájkok ilyen jellegű gyűjtése, én mégis azt mondom, hogy szerintem ez egy nagyon aljas, és mocskos módszer arra, hogy felhasználói adatokhoz és közönséghez jussanak a reklámcégek. Egy alkalmazáshoz gyakran kérik a felhasználó adatait, leginkább az email címet, de mást is át lehet küldeni, és ezzel már célzott reklámkampányokat lehet indítani. (Értelemszerűen női parfümöket reklámozó levelet nem fognak férfiaknak elküldeni, vagy egy 14 évest nem fog érdekelni egy wellness hétvége.) Arról nem is beszélve, hogy egy többezer rajongóval rendelkező oldal, micsoda reklámfelületet biztosíthat, és ezt pénzzé is tudják tenni. Lehet, hogy én vagyok maradi, de nekem ez a fajta marketing már a jóízlés, és a korrektség határán kívül esik.
Hülyék mindig is voltak, vannak, lesznek; és azok is mindig lesznek, akik ebből profitot termelnek. Ilyen a világ + az sms-es valóvilág az rtl-en.
És mér’ pont Nádas Tamás van kipécézve? Szinte minden “alkalmazás” ugyanezt csinálja, először Like-ot kér, csak aztán mutatja magát.
Gusztustalan mind, nemcsak a Nádas.
Szerintem úgy általában gusztustalan a világ (mármint amilyenné tettük). Ez csak egyetlen, ártalmatlan megnyilvánulása szép lelkünknek.
Másrészt mi a rákért kéne lájkolni bármit is?
Mi az a “lájk”?