Ha már a papírhajtogatós történet kedvéért előszedtem a Fordulópontot, akkor mielőtt visszahelyezem a polcomra, felidézek belőle egy második világháborús pletykát is.

A pletyka kiváltója egy kínai tanár volt, aki 1945 nyarán – vagyis nem sokkal azelőtt, hogy Japán kapitulált a szövetségesek előtt – Maine államban töltötte vakációját. A tanár egy remek kilátóhelyet keresett a nála lévő útikönyv útmutatása alapján, és megállt egy kisvárosban, hogy megkérdezze az oda vezető utat.

Ebből az ártatlan kérdésből gyorsan elterjedt a pletyka: egy japán kém ment fel a hegytetőre, hogy lefényképezze a vidéket. „Az egyszerű természetes tények, amelyek ebben a pletykában az ’igazság velejét’ alkotják, már az elején három irányba torzultak” – írja az esetet elemző Gordon Allport szociológus.

Először is, a történetet leegyszerűsítették. Kihagytak minden részletet, ami lényeges lett volna az eset valódi jelentésének megismeréséhez. Mint Allport rámutat, az emberek nem beszéltek arról, hogy „az idegen udvariasan és félénken közelítette meg a helyi embert, akitől útbaigazítást kért; azt sem említették, hogy a látogató pontos nemzetisége ismeretlen… és azt sem, hogy a látogató később készséggel igazolta magát.”

Aztán kihegyezték a történetet, vagyis a megmaradó részleteket specifikusabbá tették. A turistából kém lett, a környék nevezetességeinek megtekintéséből kémkedés lett, a tanár kezében levő könyvből fényképezőgép.

Végül bekövetkezett az asszimiláció folyamata: a történetet úgy változtatták meg, hogy a pletyka terjesztői számára érthetőbb legyen. A vakációzó kínai tanár olyan fogalom, ami a legtöbb farmer fejében nem fordult volna meg, mert nem tudták, hogy amerikai egyetemeken tanítanak kínai tudósok – idézi Allportot Gladwell. Az új szituációt ezért szükségszerűen, elkerülhetetlenül asszimilálták a legvalószínűbbnek tűnő keretbe, a háború kontextusába.

A pszichológusok szerint ez a torzítási folyamat szinte egyetemes jelenség a pletykák terjedésében. Memóriatesztek rámutatnak, hogy egy-egy esemény visszaidézesekor jelentős leegyszerűsítések történnek, néhány részlet kivételével az árnyalatok eltűnnek, ugyanakkor más részletek kihegyeződnek.

Fotó: sxc.hu

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez!