A Facebookot a 2016-os amerikai elnökválasztás óta sok kritika éri amiatt, hogy a kamuhírek terjesztésével hozzájárul populista politikusok és mozgalmak megerősödéséhez. A közösségi oldal előbb tagadta felelősségét, de később – miután a támadások nem csitultak – bejelentette: független tényellenőrzők segítségével megpróbálja visszaszorítani a kamuhíreket a platformján. Ez a cég szerint sikerült is valamennyire: azon kamuhírek esetében, amelyeket tényellenőrzőik megcáfoltak, állítólag 80 százalékkal csökkentették a terjedést.

A BuzzFeed szerint azonban ebből nem sok látszik a legnépszerűbb kamuhíreket vizsgáló elemzésükben: a 2017-es év 50 legnépszerűbb facebookos kamuhíre összességében több aktivitást (23,5 millió) ért el, mint a 2016-os év 50 legnépszerűbb kamuhíre (21,5 millió). (Fontos megjegyezni, hogy a BuzzFeed cikke önmagában nem cáfolja a Facebook állításait, csupán az általuk összegyűjtött legnépszerűbb kamucikkekre vonatkozik.)

BuzzFeed

Az 50-es listán szereplő kamuhírek közül a Facebook amerikai tényellenőrző partnerei 31 esetében készítettek legalább egy cáfoló cikket, ezek aktivitási számai azonban nagyságrenddel kisebbek voltak a kamuhírek hasonló számainál (egészen pontosan összességében 127 543 aktivitást generáltak, ami a kamuhírek aktivitási számainak 0,5 százalékát teszi ki). A Facebook a különbség csökkenését reméli attól a nemrégiben bevezetett változtatástól, miszerint a jövőben nem lassú és körülményes címkézéssel, hanem kapcsolódó leleplező anyagok csatolásával veszi fel a küzdelmet a kamuhírek ellen.

Ahogy az várható volt, 2017-ben nem volt annyi politikai hír a tengerentúli top 50-ben, mint a 2016-os amerikai választási évben, és inkább az olyan kamu bűnügyi történetek domináltak, minthogy

– a Popeyes étteremlánc egy alkalmazottját letartóztatták, amiért a gyanú szerint kokainba mártott csirkével próbálta felturbózni vendégei étvágyát, és ezáltal az eladási számokat,
– egy mérges nő levágta férje péniszét, amiért szex közben nem nézett a szemébe,
– az FBI 3 ezer péniszt talált egy hullaházi alkalmazott lakásán,
– egy idős nénit azzal gyanúsítanak, hogy 65 macskát képzett ki tolvajlásokra.

Bár erre vonatkozó ígéretek mind a Facebook, mind a Google részéről voltak, végül – legalábbis a BuzzFeed vizsgálatából és megkereséseiből ez derül ki – nem sikerült teljesen elvágni a pénztől a kamuhírekkel operáló oldalakat. Ahogy az egyik ilyen szájt készítője nyilatkozta a BuzzFeednek: nem volt sétagalopp számukra a 2017-es év, de hirdetési bevételeiket illetően előzetesen sokkal rosszabbra számítottak.

Egyes oldalak rájöttek arra, hogy elég minden cikkoldalukon jelölni, hogy szatirikus anyagról van szó, és máris kiesnek a korlátozás alól. Mások új oldalakat indítottak, de olyan is akadt, aki éppenhogy az “aranykor” vége után szállt be újként a bizniszbe. 2017 egyik nagy sikerét az a clevelandi Korry Scherer jegyezte, aki 19 darab “csináld meg a saját kamuhíred” oldalt indított az évben, és ezek révén végül öt cikkel képviseltette magát az 50-es toplistán.

Gyakori praktika más szájtok kamuhíreinek lopkodása is: ennek megfelelően az 50-es listán volt olyan kitalált téma, amely két különböző helyről is felkerült a “legjobbak” közé. Például az, amely azt állította: egy hullaházi dolgozó elaludt munkahelyén, aminek köszönhetően véletlenül elhamvasztották.

Kamuhírek német nyelvterületen

A BuzzFeed elemzése elsősorban az amerikai helyzetet mutatja be, de szájt német oldala is készített egy hasonló – még ha nem is annyira kiterjedt – felmérést. Ebből kiderül, hogy az általuk talált 8 legnépszerűbb német kamuhír egyenként 43 ezer és 78 ezer közötti facebookos interakciót generált.

Összehasonlításképp: a vizsgált időszakban se a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak, se a Die taznak, se a Süddeutsche Zeitungnak nem volt olyan híre, amely hasonló számokat produkált volna.

A kamuhírek között volt riogatás bevezetésre váró tetkóadóról, Mekigyárban talált emberhúsról és 12 millió betelepítendő menekültről is. A legnépszerűbb általuk talált álhír egy oltásellenes cikk volt, amelynek számait még a Spiegel Online és a Zeit Online anyagainak sem sikerült túlszárnyalniuk.

Véletlenszerű turkálás a magyar adatok között

A BuzzFeed által a vizsgálathoz használt szolgáltatás (BuzzSumo) ugyan fizetős, de van egy bizonyos korlátokig ingyenesen elérhető trial verziója. Csak az érdekesség kedvéért megnéztem: az Urbanlegends.hu legtöbbet osztott anyaga 2017-ben a Tényleg az égboltra gondoltak eredetileg a csigabigás mondókában a tűz helyett? című bejegyzés volt 2500-as indexszel. A cikk alapjául szolgáló, mindenféle forrást nélkülöző Tudtátok, hogy a Csiga-biga gyerekdalban eredetileg szó sincs tűzről? című anyag szintén első helyezett volt az azt eredetileg közlő Ketkes.com oldalon, miután több mint 96 ezer aktivitást gyűjtött össze a közösségi oldalon.

Ezen felül – amíg engedte a BuzzSumo trial verziója – elkezdtem felvezetni a hvg.hu átverős oldalak listájának elemeit a szolgáltatásba. Komolyabb vizsgálatot a terjedelmi korlátok miatt ugyan nem tudtam végezni, de néhány tanulságot így is le lehet vonni:

– Sok oldal a listába vétel óta nem működik, készítőik vagy megunták a kamuhírezést, vagy más url alatt folytatják azóta a bizniszt.
– A még működő oldalak bizonyos cikkei iszonyatosan magas facebookos aktivitási számokat értek el tavaly, még német összehasonlításban is. A trial verzióba kábé a lista oldalainak harmadát/felét sikerült felvinnem, mielőtt ki nem dobott, de még így is 42 darab 10 ezernél magasabb indexet találtam. Ezek összaktivitási száma 2,4 millió volt (átlagban 28 ezer), a legmagasabb három cikk indexe pedig 143 ezer, 89 ezer és 84 ezer volt.
– Fontos megjegyezni, hogy az általam listázott cikkek nem mindegyike volt kamuhír vagy átverés – például a csúcstartó, Egy pici falu, egy elvarázsolt erdő és 2 millió orchidea! című anyag épp nem ebbe a kategóriába tartozik. A bronzérmes Isten kezét vették videóra a Kékestetőn! Még senki sem látott ilyen képződményt! című cikk viszont egyértelmű átverés: a címen kívül két mondat, és egy videó szerepel benne – utóbbi viszont csak akkor indul el, ha előtte megosztod a posztot (vagy akkor sem, de ennek csekkolását már nem vállaltam be, és biztonsági okokból neked sem ajánlom).
– Volt még anyag ezen kívül egy gyilkos tiszai harcsáról, amely állítólag “több gyerek eltűnésért volt felelős” (49 ezres aktivitással), földből kiálló csövekről a Börzsönyben, amelynek az alján “iszonytató szörnyűséget találtak” (28K), és egy videó (vagy annak ígérete) egy kisfiúról, akinek “a szeme láttára nyelte le az egész családját egy hatalmas anakonda” (24K), stb.

Bár én próbáltam óvatos lenni (tárolt verziókat néztem, a videókat nem indítottam el, stb.), még így sem garantálja semmi, hogy nem szedtem össze valamit ezeken a bizonytalan biztonságú oldalakon. Ne tegyétek ti sem: még ha néha nagy is a kísértés, egyetlen szaftos szenzáció sem ér ennyit.

Update | Időközben ebből a cikkből kiindulva készítettem egy listát a megtévesztő / átverős magyar oldalakból.

Illusztráció: pexels.com / BuzzFeed

Tetszett a cikk? Támogasd az oldalt havonta egy kávé, egy magazin vagy egy könyv árával.