Arról, hogy az amerikai választás után a média a Facebookot kiáltotta ki elsőszámú bűnösnek, amiért hírfolyamos algoritmusa mind a pártosodást, mind a kamuhírek terjesztését elősegíti, már beszámoltam a hétvégén. A téma azóta sem ült el, egymást követik az ezt bizonyítani kívánó és a szükséges ellenlépéseket kilátásba helyező cikkek.

Az  egyik ilyen anyag a BuzzFeeden jelent meg, és az a Craig Silverman jegyzi, aki a fact-checker mozgalom egyik vezéralakja. Cikkükben Silvermanék – az elnökválasztási kampány utolsó három hónapját vizsgálva – kimutatták, hogy a legnépszerűbb választással kapcsolatos kamuanyagok nagyobb aktivitást generáltak a Facebookon, mint a New York Times, a Washington Post, a Huffington Post, az NBC News és más mainstream híroldalak topcikkei. És a 20 kamucikk közül – három kivételével – mind Donald Trumpot erősítette.

Számszerűsítve: a 20 legnépszerűbb kamuanyag összesen 8 711 000 megosztást, reakciót és hozzászólást kapott, míg a 19 nagy híroldal 20 legnépszerűbb cikke csak 7 367 000-et. A folyamatok időbeli változását is vizsgálva pedig arra jutottak, hogy minél közelebb kerültünk a választás napjához, annál hatékonyabbak voltak a kamuhírek, és annál kevésbé foglalkoztatták az embereket a valódi hírek.

BuzzFeed

A Facebook e számokra úgy reagált, hogy csak a topcikkek vizsgálata félrevezető, hiszen a hosszú farok effektus a közösségi oldal hírkínálatára is jellemző, és az összes hírhez képest a 20 legnépszerűbb kamuhír hatása elenyésző.

Erre hívja fel a figyelmet az a blogbejegyzés is, amely szerint a kiválasztott 20-20 cikk nem reprezentálja a Facebookon megjelenő tartalmakat. Még a legnépszerűbb kamuhír – A pápa támogatja Trumpot – is csak 1 milliónál kisebb összaktivitási számot tud felmutatni, ami ugyan nem kevés, de a közösségi oldal napi 1,18 milliárdos felhasználói számához képest elenyésző. Ráadásul – olvashatjuk ugyanitt – már a BuzzFeed által közzétett 20-as listákon is látszik, hogy a kamuhírek csúcson látható előnye gyorsan szertefoszlik: a 20. helyen rangsorolt kamuhír már csak 149 000-es eredményt ért el az igazi hírek 234 000 ezres sereghajtójához képest.

A bejegyzés szerzője szerint ahhoz, hogy a Facebook komolyan vegye a problémát, a kamuhírek ellen küzdőknek jobb adatokra lesz szükségük. A cikk frissítéséből pedig megtudjuk: azt Craig Silverman is elismeri, hogy a mainstream híroldalak összességében nagyobb facebookos aktivitást produkáltak, de ez az összehasonlítás volt a lehető legtöbb, amit az általuk elérhető adatokból ki tudtak préselni.

Illusztráció: BuzzFeed / Fotó: pexels.com

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!