Megint csak Alex Boese könyvéből idézek néhány érdekes kutatást, ezúttal az emberi figyelemmel kapcsolatban. Itt van mindjárt Daniel Simons és Christopher Chabris sokat idézett, 1998-as gorillás trükkje (egyszer még egy hvg.hu-s gerillareklámhoz is fel akartuk használni). Ha valaki nem ismerné: a feladat az, hogy megszámoljuk, hányszor passzolnak egymásnak a fehér pólósok az alábbi videóban:

selective attention test

The original, world-famous awareness test from Daniel Simons and Christopher Chabris. Check out our book and website for more information (www.theinvisiblegorilla.com)

Ha a nagy számolás közben ti sem vettétek észre a besasszézó és mellét döngető álgorillát, ne szomorkodjatok, a kísérletben részt vevők fele hasonlóan járt.

A trükk működése a figyelmetlenségi vakság jelenségének köszönhető, vagyis annak, hogy egy időben egyszerre csak néhány dologra vagyunk képesek figyelni.

Érdekesség, hogy azok a megfigyelők, akiknek a fekete ruhások passzait kellett számolniuk, kevésbé zárták ki a fekete gorillát, és 83 százalékosan teljesítették a tesztet.

Egy másik, Ira Hyman által végrehajtott kísérletben egy egykerekűző bohóccal tesztelték a diákokat, és ez esetben is csak a felük vette észre. A párban haladóknál a felismerési arány jobb volt, a mobilozók esetében sokkal rosszabb, 25 százalékos.

Ahogy az az MTI egy korábbi híradásából kiderül, ennek a jelenségnek egyik magyarázata az lehet, hogy a mobiltelefonos beszélgetés nem csak az agy hallófunkcióit veszi igénybe, hanem látási mechanizmusait is.

Crackberry’d: Are We Digital Dummies

Doc Zone, Are We Digital Dummies, Unicycling Clown at Western Washington University, Bellingham WA.

Az első kísérlet kapcsán már idézett Simons egy másik tesztjének – amit Daniel Levinnel együtt jegyzett – főszereplője egy turista, aki segítséget kér úticélja megtalálásához. Miközben beszélgetnek, két férfi egy ajtót visz el a turista és a kérdező között, s eközben utóbbi lecserélődik. A két kérdező nagyjából egykorú, de ezen kívül még a ruhájuk sem stimmel, mégsem veszi észre a váltást a kísérleti alanyok több mint fele. Ennek a jelenséghez a neve változási vakság. Az eredeti kísérletet itt találjátok, ez pedig egy remake-je:

change blindness experiment :)

We decided to to an experiment on change blindness, just like Simon and Levin did originally, but most people recognise this exact model from Derren Brown.

Egy másik példa ugyanerre a jelenségre az alábbi videó, ahol két ügyintéző váltja egymást, az alanyok nagy része számára észrevétlenül:

Experimental Psychology – Change Blindness

A special case of information-selection by the human cognitive system. The brain seems to select the information worth to process, or most relevant, at every instant, in almost every context. This might produce some very specific phenomena such as what psychologists call “Change Blindness”.

– További kísérletek itt.
– A változási vakságról bővebben itt.
– A figyelmetlenségi vakságról bővebben itt.