A USA Today a múlt hétvégi nyomtatott számát csomagolta egy olyan hirdetésbe, amelyen az olvasható, hogy Amerika-szerte hibrid – félig ember, félig állat – babák születtek. Bár a címlap felső részén, apróbb betűkkel feltüntetik, hogy reklámról van szó, az újság valós címlapjára hasonlító megjelenés alkalmas lehet az emberek megtévesztésére.

A kreatív csomagolás a Netflix új sorozatát, Az agancsos fiú (Sweeth Tooth) című képregényadaptációt hivatott reklámozni. A szolgáltató oldala szerint a sorozatban “egy kedves, félig ember és félig szarvas teremtmény indul veszélyes kalandra zsémbes védelmezőjével egy posztapokaliptikus világon át, az újrakezdés reményében”.

Az agancsos fiú Netflix
Fotó: Netflix

Elmosódó határok

Mint arra a Snopes felhívja a figyelmet: bár nem újfajta hirdetési formáról van szó, a szakmát megosztja a formátum. Az egyik újságírói szervezet etikai kódexe például azt az álláspontot képviseli, hogy az etikus hirdetési gyakorlat nemcsak megkülönbözteti a híreket a hirdetésektől, hanem kerüli az olyan hibrid megoldásokat is, amelyek elmossák a határt a kettő között.

De ellentétes a hirdetés a Snopes szerint a USA Today saját, nyilvános policyjával is, amely kizárja az újság cikkeire és címlapjára hasonlító hirdetési megoldásokat. A Snopes kérdésére válaszolva a lap képviselői mégis arról nyilatkoztak, hogy az egyértelmű reklámcímkével ellátott reklám betartotta a cég hirdetési protokollját.

És a végére egy kis reklámlovagoló reklám…

Ha már belementem abba a hirdetési kreatívok által jó előre betervezett játékba, hogy a USA Today-reklám hírén keresztül a média járulékos publicitást ad a sorozatnak, legyen meg az én “hasznom” is: népszerűsítem egy kicsit az Idea Alapítvány keretében kidolgozott, elsősorban gyerekeknek szóló e-learningünket. Nem utolsósorban pont azért, hogy őket véletlenül se vezessék meg hasonló reklámok.

A kurzus – amely az online hirdetések jellemző formáit mutatja be – szót ejt többek között arról is, miért közeledett egymáshoz az idők folyamán a reklám és a hír az online médiában, és ennek milyen következményei lettek a tartalomgyártás szempontjából.

Címlapfotó: Adam Weinstein

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!