A kérdéses fotót Tim Murtaugh, Trump kampányának kommunikációs igazgatója osztotta meg a Twitteren, nem sokkal azután, hogy szinte minden nagy lap és hírcsatorna bejelentette a demokrata Joe Biden győzelmét. A fotóval Murtaugh arra akart rámutatni, hogy az amerikai elnököt nem a média választja meg.

Az állítólagos címlap utalás arra, hogy a 2000. november 7-en rendezett választáson – az alacsony különbség miatt – Floridában újraszámlálást rendeltek el, amely után végül George W. Bush győzelmét hirdették ki a demokrata Al Gore ellenében.

Alternatív történelem

A Murtaugh által megosztott fotó azonban digitális manipuláció eredménye. Ahogy az a Washington Times twitteres oldalán is olvasható: a lap sosem közölt President Gore címmel címlapot. Sőt, épphogy a President Bush cím volt olvasható november 8-ai számuk címlapján – megelőzve a többszörös újraszámlálás lezárását.

A Snopes szerint a President Gore-os címlapot egy alternatív történelem jellegű fórumon publikálta valaki 2012 novemberében. Murtaugh azóta törölte kérdéses tweetjét.

“DEWEY LEGYŐZTE TRUMANT”

Egy körülményeiben különböző, de valódi lyukrafutás történetét meséli el viszont ez a poszt: a Chicago Tribune 1948 novemberében, a választások másnapján főcímben kürtölte világgá, hogy “Dewey legyőzte Trumant”. Valójában Truman kétmillió szavazattal győzött.

A lap visszaemlékezése szerint a kínos bakiban a megtévesztő közvélemény-kutatásokon kívül a nyomdászok sztrájkja is közrejátszott, aminek köszönhetően a lapot a megszokottnál előbb kellett nyomdába adni. A lapzárta közeledtével az újság úgy hozott döntést a szalagcímről, hogy a keleti partról még nagyon sok adat hiányzott.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!