Mint arról korábban már több alkalommal is szó esett az oldalon, nem minden igazi #trend, amit a média annak akar láttatni. A sajtó időről időre felkap helyi, marginális, esetenként nem is létező jelenségeket, hogy aztán azokból széles körben űzött trendként számoljon be.

Kreált már a tengerentúli média összamerikai hisztériát a vodkatamponból, hasonló folyamatok eredményeképpen vált 2013-ban “új bűnözési trenddé” egy régi, és nem is túl gyakori agresszív utcai jelenség, a knockout, egy trollcsapatnak pedig 2014-ben azt sikerült elérnie, hogy az általuk kitalált bikinihíd jelenséget a sajtó világszerte a legújabb extrém és veszélyes divattrendként prezentálta.

A “legújabb netes trendet” – amelyről idehaza is beszámolt már lap – a minneapolisi rendőrök által megfojtott George Floyd esete inpsirálta. Az állítólagos kihívás lényege, hogy a Floyddal történt rendőri túlkapást kell imitálni, rátérdelve valakinek a nyakára.

A neten keringő imitációkkal, valamint azok sajtóbeli tálalásával a Snopes is foglalkozott, kimondva rá a hasonló “trendekkel” kapcsolatos leggyakoribb verdiktet:

igen, valóban volt néhány valódi eset szerte a világban: legalább három tinit le is tartóztattak egy ilyen felvétellel kapcsolatban, többen pedig nyilvánosan kértek bocsánatot George Floyd halálának kigúnyolása miatt,
de a jelenség közel sem annyira széleskörű, mint azt a médiatudósítások sugallják.

A Business Insider cikke szerint a Facebook és az Instagram mostanra törölte a kapcsolódó hashtag alá tartozó tartalmakat, és ha ezeken a platformokon rákeresünk a kapcsolódó kulcsszavakra, többnyire csak a “trenddel” kapcsolatos felháborodást kifejező posztokat találunk. A Snopes-nak nyilatkozva a Snapchat, a TikTok és a Twitter is közösségi szabályaiba ütközőnek minősítette a Floyd halálából gúnyt űző tartalmakat, és határozott fellépést ígért velük szemben.

Illusztráció: pexels.com

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!