Mennyire tartják a távolságot egymástól az emberek? – teszi fel a kérdést a dán TV2 honlapjának cikke, hogy aztán rögtön be is mutasson néhány képet a koronavírus idején sorban álló és parkokban piknikező emberekről. Méghozzá olyanokat, amelyek azonos időben, de különböző szögből és különböző technikával készültek.

Ólafur Steinar Gestsson és Philip Davali ugyanazokat a parkokat, utcákat és hidakat fotózta le, míg azonban az egyik fotós teleobjektívet használt, a másik széles látószögű lencsét. A páros fotózás célja az volt, hogy bemutassa: mennyire függ a végeredmény attól, hogy a fotós milyen szögből lő, és milyen eszközt használ.

További fotópárok a TV2 cikkében.

A teleobjektívek, amelyeket leggyakrabban focimeccseken vagy sajtótájékoztatókon dolgozó fotósoknál láthatunk, nemcsak a fotóshoz “hozzák” közelebb a témát, hanem a képen látható dolgokat is összesűrűsítik. A széles látószögű lencse ezzel szemben olyasmi hatású képet hoz létre, mint amit mi is fényképeznénk például a mobilunkkal.

Ólafur Steinar Gestsson szerint ahogy egy szöveggel kapcsolatban is érdemes egészséges kritikus hozzáállást tanúsítani a közzétevővel és a szöveg tartalmával szemben, ugyanúgy a képek elemzéséhez is érdemes kifejleszteni ilyen készséget.

Azt természetesen Ólafur Steinar Gestsson se állítja, hogy normál esetben az egyik szög helyesebb lenne a másiknál – ez a fotós döntése. De a jelenlegi speciális helyzet, amikor hirtelen az emberek közötti távolságoknak is fontos mondanivalója lett, a fotósokat újfajta dilemma elé állítja.

Cikkében a TV2 azt a Martin Sylvestet is megkérdezte, akinek április 23-án készült képei után nem sokkal a rendőrség betiltotta a piknikezést a fotóin látható vízpartszakaszon. Sylvest állítása szerint mindig beírja képei leírásába, hogy milyen technikával készültek. Sőt a szóban forgó fotó mellé azt a figyelmeztető megjegyzést is odatette, hogy a teleobjektív használata miatt az emberek közötti távolság kevésbé érzékelhető, mint a valóságban.

Sylvest azonban arra is rámutat, hogy a széles látószög meg éppenséggel azt a hatást keltheti, hogy az emberek között nagyobb a távolság a ténylegesnél. Ezért aztán munkái során arra törekszik, hogy – bármelyik lencsét is használja – a végeredmény a lehető legobjektívebben adja vissza a valóságot.

Hasonló polémia a világ más részein is előjött sajtófotókkal kapcsolatban. A Snopes szerint például komoly vitát okozott a múlt héten az, hogy a jacksonville-i tengerparton ellentmondásos fotók készültek az ott sétáló emberekről. Az esettel kapcsolatban a WJXT-TV4 riportere facebookos bejegyzésben mutatott be néhány helyszíni fotót, majd elmerengett a nézőpontok és objektívek hatásáról.

Nyitókép: pexels.com

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!