A valóságot a fikcióval vegyítő művész az 1997-es isztambuli biennále részeként alkotta meg az első interkontinentális metrórendszer vonaltérképét, amit az ottani főpályaudvaron fel is állított – olvasható a Ludwig honlapján, a múzeumban pedig meg is tekinthetők az akció fotói.
“A projektjeimet többnyire megpróbálom egy adott hely működésébe beilleszteni. Amikor a például a METRO ISTANBUL projektet készítettem, az isztambuli főpályaudvar aulájában helyeztem el.
Ebben a szituációban a projekt értelmezési tartománya nyitott maradt, volt, aki utópikus tömegközlekedési tervet látott benne, mások teljes természetességgel a lejáratot keresték, a szakmabeliek helyspecifikus műalkotásról írtak és sokan vannak, akik még ma is azt hiszik, hogy Isztambulban kiterjedt metróhálózat van” – vallott a szerző e művéről 2007-ben.
Egy másik projektjében – a Bundesbergben – Berlin városába, a Tempelhof repülőtér helyére tervezett egy ezer méteres hegyet, amely szilárd hulladék felhalmozódásából képződne. Lakner munkájának különös utóéletéről itt és itt és itt olvashattok, ezen az oldalon pedig a Gellérthegy csodálatos (és persze nem valós) keletkezésének történetéről számolnak be.
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
Namost… Berlinben már van egy mesterséges “hegy” – igazából inkább domb. Egy, a második világháborúban félig rommá lőtt erődítmény köré hordták a szétlőtt városból összegyűjtött tengernyi sittet, majd földdel fedték a gigantikus romhalmazt, aztán fásítottak. A kapott dombot elnevezték Teufelsbergnek (“Ördoghegy”). Bővebben róla itt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Teufelsberg
bio
Tisztelt Szerkesztők!
Figyelemmel olvastam cikküket – mint mindennap, a hvg.hu érdekesebb bejegyzéseit szoktam. Szeretném megjegyezni: folyó év április-május-június-július hónapjait Isztambulban töltöttem – és a “kiterjedt isztambuli metrórendszer” napi utasaként közlekedtem…
Tisztelettel,
Sugár Róbert
Kedves Róbert,
Lakner 1997-es alkotásának időpontjában egyetlen metró sem volt. Sőt, olyan kiterjedt ma sincs, mint amit a szerző megjelenített a tábláján.
Van az M2 2000-es nyitással
http://en.wikipedia.org/wiki/M2_(%C4%B0stanbul_Metro)
és az M4 idei nyitással
http://en.wikipedia.org/wiki/M4_(%C4%B0stanbul_Metro)
Berlinben van több mesterséges domb/hegy (kinek hogyan tetszik) is a háborús romokból építve.
http://de.wikipedia.org/wiki/Schuttberg#Berlin
http://en.wikipedia.org/wiki/Schuttberg
Egy ilyen háború és pusztulás után mégis ott tartanak, ahol mi sosem fogunk!