Az amerikai felnőttek körében november végén elvégzett kutatás – amelyet az Ipsos Public Affairs készített a BuzzFeed megbízásából – megerősíti azt a korábban sokfelé emlegetett nézetet, miszerint a republikánus szavazók és a Facebookot elsőszámú hírforrásként használók nagyobb arányban dőlnek be egy választási kamuhírnek a demokratákhoz és a nem Facebookról tájékozódókhoz képest.

A kutatás érdekessége viszont, hogy – bár a minősítésben meghatározó az ideológiai hovatartozás – az emberek nem csak azoknak a híreknek dőlnek be, amelyekkel egyetértenek. Az eredményeket értékelő politológus professzort, Brendan Nyhant például igencsak meglepte, hogy a Clinton-hívők milyen nagy arányban minősítettek teljesen vagy részben hitelesnek Trumpot erősítő kamuhíreket.

sub-buzz

A vizsgálat során a több mint 3 ezer résztvevőnek hat népszerű – három igaz és három kamu – választási hír címe közül kellett kiválasztani azokat, amelyekkel találkoztak, majd ezek hitelességét kellett értékelni egy négyes skálán. Mivel nem mindenki ugyanazokat a címeket kapta, és nem mindenki ismert minden hírt, önmagában már ez csökkentette az elemszámot bizonyos kamuhírek esetén, amit minden további szűkítés (párthovatartozás, Facebook-használat, stb) tovább csökkentett. Így a kutatás bizonyos állításait még a készítők szerint is érdemes óvatosan kezelni, ide tartozik például a fent említett facebookos hatás is.

De hogy néhány konkrét számot is idézzek a kutatásból: kamuhírekre összesen 1516 alkalommal emlékeztek a megkérdezettek (a viszonyításhoz: a több mint 3 ezer interjúalany összesen több mint 9 ezer alkalommal találkozott kamucímmel), és ezek 75 százalékában az információt hitelesnek vagy részben hitelesnek minősítették. A valós hírek közül 2619-cel találkoztak korábban a résztvevők, és ezeket 83 százalékban minősítették hitelesnek. A legtöbb ember által felismert kamuhír az a Denver Guardian nevű kamulapban megjelent anyag volt, amelynek történetét már itt is megénekeltem.

További számok és grafikonok a BuzzFeed cikkében.

Fotó: pexels.com | Illusztráció: buzzfeed.com