November elején, a választások előtt néhány nappal jelent meg az a cikk a Denverguardian.com oldalon, amely arról számolt be, hogy a Hillary Clinton leveleinek kiszivárogtatásával gyanúsított FBI-ügynököt holtan találták. Az anyag futótűzszerűen terjedt a neten annak ellenére, hogy a Snopes egy napon belül megcáfolta a cikket. Cáfolat ide vagy oda, a BuzzFeed visszatekintő elemzése szerint az írás november közepéig 567 ezres facebookos aktivitást ért el – és ezzel a közösségi oldalon terjesztett választásos kamuhírek közül az ötödik legnépszerűbb lett.

A választások után az NPR-nél kicsit jobban utánakapartak a sztorinak. Leginkább arra voltak kíváncsiak, ki áll a városi lapok formátumát megidéző oldal mögött, és mi volt a motivációja a kérdéses cikkel (ami egyébként a szájt egyetlen híranyaga volt). Mivel az oldalt névtelenül regisztrálták, a nyomozáshoz a lap újságírója egy kis technikai segítséget kért. Ennek során kiderült: a szájt kezelője más kamulapok – például a NationalReport.net vagy a WashingtonPost.com.co – környékén is felbukkant, és e nyomon elindulva találtak is egy e-mailcímet és egy nevet (Jestin Coler).

A beszédes nevű Disinfomedia alapítóját az NPR a férfi Los Angeles külvárosában lévő bungalójában kereste fel, de első nekifutásra nem jött össze az interjú. Miután azonban az újságíró meghagyta elérhetőségeit, legnagyobb meglepetésére a 40 éves Coler néhány órán belül jelentkezett, és kötélnek állt. Coler bevallása szerint 2013 óta utazik a kamuhírbizniszben, főleg a fehér alt-right olvasótábornak szállítva anyagokat. Egy időben állítólag a liberálisok politikai ízlését is megpróbálták kamuhírekkel kielégíteni, de próbálkozásaik nem jöttek be.

Coler állítása szerint – és itt azért érdemes azt is fejben tartani, hogy egy olyan kamugyáros beszél saját magáról, aki korábban még Allen Montgomery néven adott interjúkat más lapoknak – több mint kéttucat kamuhíroldala van, és egy adott időben úgy 20-25, szabadúszó cikkírót alkalmaz szerte az országból. Ezek egyike írta a denverguardianos cikket is, amely 10 nap alatt 1,6 millió kattintást hozott. Coler véleménye szerint a siker annak köszönhető, hogy az anyag létező összeesküvés-elméletekbe passzolt – az emberek ki voltak éhezve egy ilyen infóra, ők pedig összerakták nekik. A kamuinfókból összetákolt cikket aztán csapata közösségi média menedzserei hintették el Trump-támogató fórumokon, és onnantól kezdve nem volt megállás.

A magát regisztrált demokrataként bemutató Coler – bár tevékenységéve havonta állítólag dollártízezreket hoz neki – azt állítja, ez az egész eredetileg nem a pénzről szólt neki, hanem arra akart rámutatni, milyen könnyű kamuhíreket terjeszteni. Azt azonban elismeri: a pénz meggyőzte, hogy érdemes a bizniszben maradni. Bár legnagyobb oldala előtt a Google a minap elzárta a pénzcsapot, a hír hallatán más hirdetési rendszerek üzemeltetői azonnal ajánlatot tettek neki. Nem tartja magát felelősnek Trump győzelme miatt, szerinte a republikánus jelölt győzelmének a kamuhíreken kívül más okai is voltak, Hillary Clinton pedig gyenge jelölt volt.

“Nem tudom. Nem tudom, segítettem-e vagy sem [Trump győzelmét]. Nem tudom. Nem tudom” – ezt már egy másik neves kamuhírgyáros, a 38 éves Paul Horner mondta néhány héttel ezelőtt a Washington Postnak. Horner – Colertől eltérően – azt gondolja, a kamuhíreknek igenis komoly szerepük volt Donald Trump megválasztásában. Állítása szerint ő maga sosem gondolta volna, hogy Trumpot végül megválasztják, ezért is nem aggódott kamuhírei hatása miatt. A vele készült interjút itt olvashatjátok el teljes terjedelmében.

Fotó: pexels.com