A kisgyermekes anyukák egyáltalán nem tesznek ki annyi képet a Facebookra, mint azt gondolnánk, vagy mint azt a hangulatkeltő cikkek illetve kisgyerekes fotók semlegesítését lehetővé tevő alkalmazások sugallják – derül ki Meredith Ringel Morris felméréséből.

A microsoftos kutató tanulmánya már februárban is futott néhány kört a világsajtóban (a Twitteren én is megemlékeztem róla), most másodvirágzását éli a wiredes Clive Thompson áprilisi publicisztikájának köszönhetően.

Ha valaki nem ismerné még a felmérés főbb megállapításait, röviden:

kisbaba_emlitese– az anyák gyerekük születése után nemhogy nem kapcsolnak rá a posztolásra, hanem éppen hogy feleannyi bejegyzést tesznek ki, mint korábban,
– ritkuló posztjaik 30 százalékában szerepel csupán gyerekük neve, és ez az arány az első év végére 10 százalék alá csökken,
– annak oka, hogy sokszor mégis azt érezzük, falunkat elárasztják a babás képek, Morris szerint a Facebook működési logikájában keresendő: egy babás képet ugyanis rengetegen lájkolnak (vagy mert így gratulálnak a szülőknek, vagy mert aranyosnak találják a babát vagy csak illendőségből), a sok lájk hatására pedig a kép több ember üzenőfalán, jobban kiemelve jelenik meg.

(A gyerekek említését illetően persze a kutatásnak voltak hiányosságai is: Morris ugyanis csak azokkal a posztokkal dolgozott, amikben a kicsi neve is megjelent, ami ugye nem kötelező eleme egy kisgyerekes bejegyzésnek.)

Friss publicisztikájában Thompson egy másik okot is megjelöl a jelenségre, ez pedig az észlelés illúziója, amikor is bennünket idegesítő vagy meglepő, nekünk tetsző vagy számunkra új dolgokkal találkozva ezek előfordulási gyakoriságát a valóságosnál magasabbnak érezzük. Nem segíti a valós észlelést a mindenből trendet gyártó újságírás sem, amely népszerű cikkeivel csak ráerősít ezekre az előítéletekre. (lásd 2631 lájk vs 35 lájk)

Thompson azt tanácsolja, próbáljuk a világot néha egy tudós szemével nézni, és akkor majd észrevesszük, hogy bizonyos jelenségek nem is annyira gyakoriak, legfeljebb mi érezzük annak.

A Wired szerzőjének korábbi hasonló publicisztikái a fiatalokat elidegenítő Facebookról illetve az Y-generáció ekézéséről.

Fotó: sxc.hu