Puskázni lehet, sőt úgy talán még érdekesebb is az eredmény, mert nem azt mutatja meg, melyik kamuhír leleplezéséről hallottál, és melyikről nem, hanem hogy miként kezeled az internetet.

Adj választ mindegyik kérdésre, majd nyomd meg a lap alján lévő Beküldöm gombot. Ezek után láthatod teljesítményedet, és az elrontott válaszok magyarázatát. Eredményeidet meg is oszthatod.

Kérdés #1: Tényleg rózsaszínűvé vált egy ausztrál tó?

IGEN. A különös, de nem egyedülálló természeti jelenséget a BBC cikke szerint a napfény, a meleg és a kevés csapadék kombinációja váltotta ki - algák révén.

Kérdés #2: Tényleg bajba került a család dadusa, amiért a gyerekek megzavarták apjuk BBC-interjúját?

NEM. Bár az első órákban sok oldal spekulált azon, hogy a gyerekekre (nem) vigyázó bébiszittert felelősségre vonják majd hanyagsága miatt, rövidesen kiderült, hogy az interjúalany feleségét láthattuk a videón.

Kérdés #3: A Kincsem című film csodakancáját alakító lovak egyikének tényleg látszott a töke?

IGEN. Miután a malőrt lószakértő oldalakon kiszúrták, Herendi Gábor rendező így reagált: "néha valóban nem telivér vagy esetleg nem kanca játszotta Kincsemet", de a készítők vállalták annak kockázatát, hogy ezt esetleg a lószakértők észreveszik.

Kérdés #4: Femista tüntetők tényleg kifüggesztettek egy molinót a Kreml egyik tornyára?

NEM. Bár a nemzetközi nőnapon femisták tényleg tüntettek a Kreml környékén (és néhányukat el is vitték a hatóságok), a molinó kifüggesztését ábrázoló kép kamu volt.

Kérdés #5: Tényleg csak egy betű hiányzott, a játékos mégis elrontotta?

IGEN. Egy szerencsekerék játékos A vágy villamosa angol címét (A Streetcar Named Desire) tartalmazó feladványnál a megfelelő szó (named) helyett a meztelenre (naked) tippelt.

Kérdés #6: “Bármit tesztek, mi tovább teázgatunk…” – tényleg az alábbiakat írták ki egy londoni metróállomáson az utasok tájékoztatására szolgáló táblára?

NEM. Bár írhatták volna, mert írtak már korábban hasonlókat, de a fenti kép nem valódi, azt online képgenerátorral készítették.

Kérdés #7: A mikrohullámú sütők tényleg működtethetők kameraként is?

NEM. Bár az ötlet az amerikai elnök főtanácsadójától ered, a mikrohullámú sütővel nem lehet titkos felvételt készíteni - egész egyszerűen azért, mert nincs benne képalkotásra alkalmas eszköz.

Kérdés #8: A német Bild bulvárlap tényleg olvasói ombudsmant nevezett ki a kamuhírek kezelésére?

IGEN. Miután a Bild februárban lyukra futott egy menekültekkel kapcsolatos hírével, az eset után a cikket levette, és bocsánatot kért az olvasóktól. De még itt sem álltak meg: kineveztek egy ombudsmant az olvasói panaszok kezelésére.

Kérdés #9: A Fehér Ház szóvivője tényleg fejjel lefelé tette ki amerikai zászlós kitűzőjét?

IGEN. És ez a baki nagy mulatságot okozott az interneten: a zászló fejjel lefelé való megjelenítése ugyanis jelzésértékű - vészhelyzetre utal. Viccesen még azt is megkérdezték tőle, hogy nem a Kártyavár című sorozatot reklámozza-e.

Kérdés #10: Az orosz RT televízió tényleg tényellenőrző oldalt indított a kamuhírek leleplezésére?

IGEN. Az orosz állami propaganda egyik csodafegyvereként ismert Russia Today valóban indított egy FakeCheck nevű szájtot, amelyen eddig elsősorban az Oroszország külpolitikájával kapcsolatos híreket járta körül.