A BuzzFeed cikke szerint Yaman Abuibaid az iskolapadban ült, amikor a kanadai kormányfő marihuánalegalizációs terveiről beszélő tanárát hallgatva arra jutott, hogy ez tuti téma lehetne a barátjával közös oldalra. Kicsit továbbgondolva a történetet gyorsan írt is egy kamucikket arról, hogy Trudeau minden kanadai városba marihuána boltot telepít. A cikk hatására a következő nap 900 kanadai dollár hirdetési bevétel jelent meg oldaluk AdSense fiókjában – derül ki a BuzzFeed cikkéből.

A Hot Global News 2015-ös kamucikkét azóta több mint 170 ezren látták, és ez több ezer dollárt termelt az oldal tulajdonosainak. A szájt azóta több mint 40 további kamucikket közült Justin Trudeau-ról, többek között olyanokat, hogy

– Trudeau betiltja az Ubert Kanadában,
– Trudeau és Obama egy suta mozdulat következtében véletlenül összecsókolózott,
– Trudeau marihuánát adott ki egy kisgyereknek Halloween-napi ajándékként,
– vagy hogy – mintegy keretbe ágyazva nyitó sztorijukat – Trudeau mégse legalizálja a marihuánát.

Ők árasztanak el minket kamuhírekkel

Megérteni, honnan érkezik egy adott dezinformáció, az első lépés lehet a probléma leküzdéséhez.

A fiúk, mielőtt rákaptak volna a kormányfővel kapcsolatos kamuhírekre, főként celebkamuhírekben utaztak, az viszont legfeljebb havi 500 kanadai dollár hirdetési bevételt hozott számukra. Ehhez képest a 2015 október havi 10 734 dollár igazi előrelépésnek tűnt, és állításuk szerint bevételeik azóta havi több ezer dollár környékén stabilizálódtak.

Abuibaidnak egyébként korábban is voltak már netes projektjei, többek között egy közösségi oldal létrehozásával is próbálkozott, ami viszont nem vált be. A páros idősebb tagja, Daré Adebanjo az ottawai egyetemen tanul, mellette rappel. A Hot Global News az ő egyik korábbi bizniszéből származó adósságból nőtt ki, ennek visszafizetése érdekében kereste meg az egyetemista fiú a középiskolás Abuibaidot, és indították el kamuoldalukat 2014 novemberében.

A páros hamar ráérzett a siker titkára: megadni az embereknek azt, amit olvasni akarnak, és messziről elkerülni a hagyományos híreket nézetük szerint unalmassá tevő tényeket. Oldaluknak Trudeau mellett másik visszatérő szereplője a szájtjukéhoz hasonló bizniszben, csak épp magasabb szinten utazó Donald Trump amerikai elnökjelölt is.

Trumpot nem érdekli, ha megcáfolják

Még ha rá is mutatnak, hogy hülyeségeket beszél, Trump sosem kér bocsánatot, nem javítja magát, csak mondja tovább a magáét.

Oldaluk ezidáig legnépszerűbb cikke 800 ezres letöltéssel az volt, amelyben a két slágerszereplő – Trudeau és Trump – közösen szerepelt, és amelynek címe így szólt: Justin Trudeau megtiltja Donald Trumpnak a Kanadába való belépést.

A páros állítása szerint megpróbál csak olyan kamuhíreket kirakni az oldalra, amelyek lehetőleg senkit nem sértenek. Halállal nem viccelnek, vagyis Trudeau nem öl meg náluk senkit, és próbálnak valóságosan hangzó hírekkel operálni. Ez nem mindig sikerül nekik, a BuzzFeed kiemeli például azokat az anyagokat, amelyekben Trudeau-t az ISIS támogatásával, marihuána hatása alatti autóvezetéssel és felesége molesztálásával vádolják.

Abuibaid – aki muszlim származása ellenére az országba érkező szíriai menekültekkel kapcsolatos, gyűlöletkeltésre alkalmas kamuhírektől sem riad vissza – a BuzzFeednek arról beszélt, hogy tevékenységükkel semmilyen politikai oldalt vagy eszmét nem akarnak tolni. Számukra ez csak üzlet, a befolyó pénzüket pedig további oldalak létrehozására fordítják, és nyomják tovább a Trudeau és a marihuána típusú híreiket.

Remélem azért, hogy a BuzzFeed cikkét jegyző Craig Silvermannal való beszélgetés (Silverman a másik oldal, a tényellenőrzők egyik emblematikus alakja) elültetett a fiúk fejében néhány gondolatot arról, hogy tényleg egész életükben ilyen értelmetlen dolgot akarnak-e csinálni. Plusz nem bírom magamban tartani azt sem, hogy Silverman helyében én nem tűzdeltem volna tele a cikket 15 különböző linkkel a fiúk oldalára – egy bőven elég lett volna, de tőlem még azt sem kapják meg.

Kizárni a reklámot a konteóoldalakról

Szlovákiában összegyűjtötték az ország konteós oldalait, hogyha egy cég nem akar ilyen szájtokra pénzt vinni, legyen igazodási pontja.

Fotó: BuzzFeed