Tavaly ősszel írtam egy Netflix-cégportrét a HVG Business Extra magazinba, és írás közben előjött egy sokat mesélt legenda is. Nem volt nehéz belefutni, szinte minden Netflixxel kapcsolatos cikk ezzel kezdődik, vagy legalábbis megjelenik benne. Amikor azonban egy kicsit utánakapartam a sztorinak, kiderült, hogy nem mindenki emlékszik egyformán a történtekre; legyen meg hát itt most is az ellenoldal verziója is.

A történet röviden: az első éveiben postai dvd-kölcsönzésben utazó Netflixet 1997-ben hozta létre a kaliforniai Scotts Valley-ben Reed Hastings és Marc Randolph, a céges legendárium szerint az előbbi felháborodása nyomán. A Hastings által a mai napig lelkesen mesélt történet úgy szól, hogy az inspiráció akkor jött, amikor 40 dolláros késedelmi díj fizetésére kötelezték az Apollo 13 című film kölcsönzése után. Ez annyira feldühítette, hogy mérgében felhasználóbarát kölcsönzési rendszer létrehozásán kezdett töprengeni. Próbaképpen postára adott egy cédét, és miután az 24 óra alatt sértetlenül megérkezett a címére, hozzálátott új vállalkozása beindításához.

Marc Randolph társalapító azonban minderre másképp emlékszik. Szerinte a pótdíjas sztori csupán céges anekdota, amelyet a Netflix működésének egyszerű bemutatására használtak a vállalati kommunikációban. A példatörténetet azonban Hastings az idők folyamán annyiszor mesélte, hogy a végén valószínűleg maga is elhitte. A valóságban a működési modell nem villámcsapásszerű esemény következménye, hanem hosszú és komplikált folyamat eredménye volt – állítja Randolph. Szerinte az akkoriban még csak szűk körben ismert dvd-technológiával üzletelő cég eleinte több alkalommal is a csőd szélére került, amitől végül – a párhuzamosan tesztelt értékesítési koncepciók közül – a havi előfizetés üzleti modellje mentette meg.

Bármi inspirálta is az alapítókat, a postai úton történő, késedelmi díjakat eltörlő, fix havidíjas és szinte korlátlan dvd-kölcsönzési rendszer nagy siker lett. A 30 alkalmazottal és néhány száz különböző lemezzel elindított szolgáltató 2005-ben már napi egymillió dvd-t szállított ki; sikerében a jól beárazott előfizetési modell mellett sokat nyomot a latban a dinamikusan szélesedő választék és az egyéni preferenciákon alapuló filmajánló rendszer is.

A cég aztán a dvd-lejátszók számának felfutása ellenére sem bízta el magát, és akkori főtevékenységével párhuzamosan idővel egy másik területen is megvetette a lábát: postai szolgáltatása farvizén bevezette internetes on-demand szolgáltatását is. Randolph szerint a digitális terjesztést már a kezdetektől tervezték, többek között ezért is ajánlották a személyre szabható, dinamikus weboldalukat. Az internetes sugárzás feltételei – a megfelelő sávszélesség és a mobileszközök elterjedése – azonban csak 2010 után értek be.

A teljes cégportrét elolvashatjátok a HVG Business Extra magazinban.