Furcsa, habos uszadékfoltok jelentek meg a Balaton vizében – az aggodalmak eloszlatására az MTA Balatoni Limnológiai Intézetének közleményt adott ki. Ebben leírják: az enyhén bűzös uszadék nem humán eredetű, hanem – a gyors vízhőmérséklet-emelkedés hatására – az üledékből tömegesen kirajzó árvaszúnyogok visszamaradt lárva- és bábbőreinek ragadós maradványa. Az anyag egészségre ártalmatlan, és 24-48 órán belül nyomtalanul elbomlik. A jelenség természetes, és a nyári időszakban 4-5 hetente ismétlődik” – írják.

Tovább él a férfi, ha melleket nézeget – írta meg egy orvosi kutatásra hivatkozva egy magyar blog. A Karen Weatherby által jegyzett “tanulmány” állítólag a New England Journal of Medicine című lapban jelent meg, de ott a Snopes szerint erre vonatkozó munkát nem találunk. Az 1999 óta rendre felbukkanó kutatás legalább kétszer szerepelt már viszont a legvadabb fantáziájú bulvárlapban, a Weekly World News-ben.

Előre tudták a lottószámokat a pénzcentrumosok – legalábbis facebookos találgatások szerint az oldal húsz perccel a húzás előtt megírta az ötöslottó nyerőszámait. A bizonyíték: a cikk dátuma. A megoldás ennél sokkal prózaibb: a cikk egyfajta percről-perce közvetítés volt, amit tényleg 18:54-kor, a sorsolás kezdetén raktak ki, aztán frissítettek a nyerőszámokkal.

Erzsébet királynő meghalt – jelent meg egy BBC-alkalmazott Twitter-oldalán szerdán. Ahmen Khawaja először arról írt, hogy a 89 esztendős II. Erzsébet kórházban van, majd következő üzenetében már a királynő haláláról adott hírt. A híresztelés az MTI szerint annak ellenére gyorsan elterjedt a közösségi médiában, hogy a BBC újságírója villámsebesen törölte, majd korrigálta előző üzeneteit. A sztoriból csupán annyi volt igaz, hogy az uralkodó aznap valóban járt kórházban, de csak egy éves rutinvizsgálaton. A BBC magyarázatából kiderült, hogy a médiatársaság rendszeres próbákat tart a királyi család valamely magas rangú tagjának elhunyta esetére. Khawaja azzal védekezett, hogy egy időre magára hagyta mobiltelefonját, és eközben sütötte el valaki az “ostoba tréfát”. Rémhírkeltő és magyarázkodó tweetjeit megnézhetitek például itt.

Hillary Clintonnak viszonya volt Yoko Onóval – az állítólag a hetvenes években történt afférról idehaza is többen beszámoltak, pedig csak egy amerikai kamuoldal májusi kamuhíréről van szó. A négy ezzel foglalkozó hír közül kettőt azóta töröltek.

Cristiano Ronaldo felelős a madeirai dengue-járványért? – kérdezi címében egy cikk. Természetesen nem, és ezt az írás első mondatában el is mondják, a híres focista és a csonttörő betegség közötti összefüggést elemző anyag mégis ordít a kiforgatott feldolgozás után.

– Csipes kulcstartókat osztogatnak a benzinkutaknál – ez a rendre feltámadó, alaptalan körüzenet is megjelent a héten. Továbbra sem kell félni, ez is csak egy importált kamufigyelmeztetés.

Fotó: Stiller Ákos