“… a zsaruk nem futottak lyukra, ugyanis valóban találtak emberi maradványokat a konyhán, például egy véres, celofánba csomagolt fejet… (…) A hírek szerint állathúsnak álcázott emberi maradványokat jó ideje fogyasztottak a gyanútlan vendégek, de, hogy mi volt ezzel a célja az üzemeltetőknek, illetve kiket ettek meg az étterembe betérők, azt egyelőre nem tudni” – írta például a Blikk.

A Kisalföld már több vérző emberi fejről beszél, illetve egy komoly fegyverarzenál leleplezéséről is. Cikkük forrásaként a Daily Start jelölik meg, akik a BBC-re hivatkozva azt írják: egy helyi férfi minden alkalommal, amikor a piacra ment, furcsa dolgokat látott a szállodában. “Furcsán öltözött emberek mászkáltak ki és be, sajnos nem lepett meg a sokkoló leleplezés” – mondja.

A BBC bocsánatot kért, a helyi kormány az antidemokratikus erőkre mutogat

A hivatkozott cikket azóta a BBC helyi mutációja törölte, és bocsánatot kért olvasóitól. Az url alatt jelenleg – két nyelven – az olvasható, hogy a hír publikálása során az információ nem ment át a hírcsatorna szokásos csekkolási procedúráján. A BBC vizsgálatot indított az eset körülményeinek felderítésére, és azt ígéri, a jövőben mindent megtesznek a hasonló hibák elkerülésére.

Az értesülést a helyi kormányzat is tagadta, a hírt az “antidemokratikus erők és a haladás ellenségeinek” lejárató kampányának nevezve. Közleményükből viszont nem derül ki, hogy az esetnek csupán a mostani felbukkanása kitaláció, vagy már 2014 februárjában is az volt, amikor ugyanez a hír egyszer már végigfutott a világon – és amikor például az Independent is beszámolt róla, körülbelül ugyanazokkal a részletekkel, mint amit a fent idézett magyar lapok most közöltek.

A Snopes szerint az alapforrás kétéves

A Snopes cikkéből viszont megtudhatjuk, hogy a sztori még ennél is régebbi: a magát Nigéria hatodik leglátogatottabb hírportáljának tituláló Osun Defender már 2013-ban lehozta az esetet.

A legendavadász lap szerint azonban több jel is arra utal, hogy már akkor sem biztos, hogy igaz volt. A cikk hivatkozásai a levegőben lógnak, a borzalmas hír nem áll összhangban a beszámoló komolytalan hangvételével, a kommentek között pedig többen felhívják a figyelmet arra, hogy az Osun Defender gyakran közöl megalapozatlan, kamu információkat.

Hogy akkor mi igaz az egészből?

A Snopes a legenda eredetének utánajárva azt találta, hogy az Osun Defenderen kívül 2013-ban más nigériai lapok cikkei is beszámoltak egy rendőri rajtaütésről, amely során két emberfejet találtak egy nigériai hotelszobában (tehát nem étteremben). E cikkekben már hivatalos – névvel és titulussal idézett – megszólalások is voltak, amelyek azonban csak a rendőri razziára vonatkoztak – azt senki nem erősítette meg hivatalosan, hogy a hotel éttermében rendszeresen emberi húst szolgáltak fel a vendégeknek.

A szövevényes sztori utóéletét teljes egészében elolvashatjátok a Snopeson, de azért két mondatban legyen meg itt is a lényege: a hotel tulajdonosa szerint a fejeket és a fegyvereket üzleti riválisai megbízására helyezhették el a szállodában, és ellehetetlenítése érdekében terjesztették el a rendőri akciót kiváltó kannibálos verziót. Állítása szerint a rendőrség semmit nem tett annak érdekében, hogy megkeresse vagy felelősségre vonja azt a férfit, aki a razzia előtt utoljára járt a kérdéses szobában, és aki – szerinte – minden bizonnyal elhelyezte ott a “bizonyítékokat”.

Illusztráció: pexels.com