Hogyan fordulhat elő 2014-ben, hogy egy gép eltűnik?

Úgy, hogy az óceán óriási, és a nyílt vizeken a gépek nincsenek állandó összeköttetésben a légi irányítással. A Wired szerint a partoktól 100-150 mérföldnyire a civil radarok már nem érzékelik a gépet, és nincsenek a helyzet magaslatán a régióban a katonai radarok sem. Ezen kívül más eszközök is vannak a repülők helyzetének megállapítására (erről itt olvashattok részletesebben), de ezek is korlátozott hatótávolságúak, nem állandó jelleggel működnek a gépen vagy kikapcsolhatók. Update | Az azóta érkezett infók szerint valószínűleg utóbbi történt: a repülőn közel egyidőben kikapcsolták vagy kikapcsolódtak a kommunikációs eszközök.

Az elveszett malajziai repülő keresését az is nehezíti, hogy a pilóta utolsó rádióüzenetében nem jelzett veszélyt (pedig bizonyos sajtóinformációk szerint ez a bejelentkezés már a gép menetiránytól való eltérése után történt). Arról nem is beszélve, hogy egyes források szerint az utasszállító több órán át repült még, miután elveszítette a kapcsolatot a földi irányítókkal. Ha e teóriát elfogadjuk, körülbelül egy ekkora területen kereshetnénk a gépet (a hatalmas keresési kört később eszerint módosították):

malaj

Miért csöngtek ki napokkal később is az utasok telefonjai?

Bár több hozzátartozó is arról számolt be, hogy az utasok mobiljai folyamatosan kicsöngenek (és erről videók is készültek), egy szakértő szerint ezek nem feltétlenül valós csöngések – “fantomcsöngések” is lehettek. Véleménye szerint a kicsöngést valószínűleg csak a hívók hallották, miközben a hálózat a hívott felet kereste. Miután nem találta, a hívást néhány csöngés után megszakította.

Lopott útleveles irániak szálltak fel a gépre. Akkor ők terroristák voltak?

A hír, miszerint többen lopott útlevelekkel vettek jegyet a gépre, sokakban gyanút ébresztett – főleg, miután kiderült, hogy a mások nevében gépre szálló utasok irániak voltak. Légi szakértők viszont már az első napokban felhívták a figyelmet arra, hogy a lopott útlevél önmagában nem indokolja a terrorgyanút: Malajzia és a szomszédos államok között ugyanis sok illegális munkás és bűnöző utazik hamis útlevéllel. Az iráni fiatalokról az ügyben nyomozó hatóságok azt gondolják: valószínűleg Európába migráló menedékkérők lehettek. Update | Egy héttel a gép eltűnését követően az ügyben nyomozók bejelentették: a gépeltérítéses teória megnőtt valószínűsége miatt újból elkezdték vizsgálni, ki és milyen célból vehette át a gép feletti ellenőrzést – de nyomot ez a szál sem hozott.

Repülőgép-szimulátort találtak a pilóta otthonában. Az elrablást gyakorolta volna rajta?

Az MH370 eltűnése ügyében nyomozó hatóságok a pilóta szerepét is vizsgálták. A házkutatás során egy repülőgép-szimulátort találtak otthonában. A március 17-ei sajtótájékoztatón a malajziai közlekedési miniszter elmondta: a szimulátor megléte önmagában nem furcsa egy repülésbolond pilóta lakásában, és semmilyen különösebb programot nem találtak az eszközön. Update | Március 19-én vizsgálat indult a szimulátor törölt naplófájljai miatt, de új nyomot itt sem sikerült találni.

Kínai kutatók szerint mozgás volt a tengerfenéken az eltűnés idején. A gép lezuhanása okozhatta?

Nem feltétlenül – írja például a Doubtful News. Szerintük még egy direkt földbe csapódás se okozna ekkora rengést, és ha mindez az óceán felett történik, a víz csak tovább gyengítené az ütközés erejét. Egyébként a US Geological Survey is regisztrált ugyanabban az időben egy másik rengést, ez azonban nem ritka az egyébként szeizmikusan igen aktív zónában. A Doubtful News szerint a rengések nem kapcsolhatók a repülőgéphez.

A legegyszerűbb megoldás választ ad mindenre?

Március 18-án Chris Goodfellow magyarázata volt az internet slágere. Az elméletét a Google Pluson közreadó pilóta szerint minden furcsaság – a kommunikációs eszközök kikapcsolódása, az oldalra kanyarodás, a magasba emelkedés – magyarázható azzal is, hogy a repülőn tűz ütött ki. Teóriája szerint a pilóta előbb megpróbálta lerakni a gépet a legközelebbi leszállóhelyre, majd, miután a füst ellepte a fülkét, robotpilótára bízta a gépet. Bár az elméletet a Wireden kívül a The Atlantic is felkapta, estére megjelentek azok a cikkek is, amelyek rámutattak a teória hibáira – többek között az irányváltást követő bejelentkezésre vagy a repülő későbbi irányváltásaira.

Update | Március 20-án az ausztrál kormányfő bejelentette, hogy műholdas képeken két tárgyat fedeztek fel az Indiai-óceán déli részén. A térségbe repülőgépeket és hajókat küldtek, a kutatások azonban nem hoztak eredményt.

Update 2 | Március 24-én a maláj kormány bejelentette: a londoni Inmarsat műholdas távközlési szolgáltató újabb elemzései szerint a gép az Indiai-óceán déli részébe zuhant, a Malaysia Airlines pedig ez alapján értesítette a családtagokat, hogy nincs túlélő.

Update 3 | Április 30-án befejeződött a légi és az óceán felszínén folytatott kutatás az eltűnt repülőgép után. Az Indiai-óceán déli részén folytatott kutatásban nyolc ország vett részt, hajóik és repülőgépeik – több mint 300 repüléssel – összesen 4,5 millió négyzetkilométernyi területet vizsgáltak át eredmény nélkül.

Update 4 | Augusztus végén bejelentették, hogy újrakezdik a kutatást, miután sikerült valamelyest pontosítani a keresési területet egy műholdas telefonhívás elemzése révén (a hívást a repülőről kezdeményezték, ám sikertelenül).

Update 5 | 2015 augusztusában a Franciaországhoz tartozó, indiai-óceáni Réunion szigetén megtalálták az eltűnt Boeing 777-es gép csűrőlapját. Ezután intenzív kutatás indult az Indiai-óceán e részén további roncsok után.

Update 6 | A Mozambikban megtalált roncsdarabok kétségtelenül a Malaysia Airlines légitársaság 2014-ben eltűnt MH370-es járatszámú repülőgépéről valók – közölte az ausztráliai közlekedésbiztonsági hivatal műszaki vizsgálati jelentése alapján az MTI 2016 áprilisában.

Fotó: Aero Icarus/Flickr.com – Slate