A szöveg így hangzik:

“Az orosz hatóságok 9 hónapot adtak a McDonald’s gyorsétterem-hálózatnak, hogy összepakoljanak és elhúzzanak az országból !!! Az amerikai központú étteremlánc étkezdéiben kínált ételek visszafordíthatatlan egészségügyi károkat okoznak az orosz lakosságnak – állapították meg az egészségügyi tárca és a fogyasztóvédelmi hivatal szakemberei.
Az orosz FogNews hírügynökség értesülései szerint a hatóságok már két éve figyelik árgus szemmel az országban üzemelő McDonald’sok működését, s ezalatt komoly szabálysértéseket tártak fel. A fogyasztóvédelem számos esetben részesítette figyelmeztetésben, illetve bírságban az üzemeltetőket az étlapon szereplő ételek rossz minősége és az élelmiszer-tárolási szabályok megsértése miatt. Ezek az intézkedések azonban hatástalanok maradtak, sőt egyes üzletvezetők kenőpénzzel, sőt olykor fenyegetésekkel próbálták jobb belátásra bírni az ellenőröket. Ezek után a fogyasztóvédők az orosz Egészségügyi Minisztérium segítségét kérték, melynek szakértőivel egyetértésben megállapították, hogy a gyorsétteremláncnak nincs helye többé az országban. Miután az oroszországi McDonald’s 9 hónapot kapott a végelszámolásra és az elköltözésre, az elmúlt héten megérkeztek Moszkvába a cég amerikai képviselői, akik bírósági keresetben támadták meg a döntést,illetve megpróbálták tárgyalásos úton rendezni a vitát, mely utóbbi nem járt sikerrel. Ami pedig a per sikerét illeti, az fogyasztóvédelmi hivatal jogászai nem sok esélyt adnak az amerikaiaknak az orosz bíróságon. Mint ismeretes, Svájcban már az év kezdetén bezárták az összes McDonald’sot, de egy sor más európai országban is kezdeményezték az egészségtelen ételeket kínáló gyorséttermek visszaszorítását…”

Mint a szövegből is kiderül, a fenti hír forrása a FogNews hírügynökség, amely oldal viszont a Wikipedia szerint egy orosz szatirikus oldal (lásd még: Hírcsárda). Amerikai társától, az Oniontól eltérően nem inkább abszurd, hanem többségében enyhébb, még hihető kamuhíreket posztol.

A FogNews cikkének fejlődését már megjelenése pillanata óta nyomon követő Szabolcs szerint – ő és Botond hívták fel a figyelmem a “hír” újbóli terjedésére – “a történet alapja egy szerkesztői baki a hir24.hu-n”. Állítása szerint amikor a cikk márciusban megjelent, több olvasó is gyanút fogott, a “Hír24 azonban törölte a cikk alól a kommenteket”.

Másnap ugyan lehoztak egy helyreigazításfélét, miszerint a hír kacsa volt, amit az orosz hírportálok terjesztettek el a “magát hírügynökségnek tituláló pletykaportál” cikkére hivatkozva, de fordításuk addigra már elterjedt. Többek között a döntést nem titkoltan ünneplő radikális portáloknak köszönhetően, amelyek utóbb egyébként szintén módosítottak a híren, de már hiába.

Ami a bezárt svájci mekiket illeti, íme egy lista az ott működő gyorséttermekről.

Na ki írja be az első “ha igaz, ha nem…” kommentet? ;)