Kis túlzással élve, jóformán csak a közlekedési lámpák színének jelentése azonos Kínában és az európai emberek világában – bár ez sem volt mindig így. A kulturális forradalom idején egyes politikai vezetők felháborítónak tartották, hogy a forradalom színére, a pirosra a közlekedésben meg kell állni – arra igenis menni kell és a zöld lesz a tilos. Egyik napról a másikra be is vezették az új szisztémát, de az ezt követően fellépő óriási közlekedési káosz miatt nem sokkal később visszavonták ezt a rendeletet” – jelenik meg a legenda például itt.
A témát a Die Zeit legendavadásza, Christoph Drösser is feldolgozta. Michael Schoenhals China’s Cultural Revolution, 1966–1969 című könyvét idézve leírja: egy egykori vörösgárdista vallomása szerint 1966 második felében őrült állapotok uralkodtak Kínában, törvények helyett vörösgárdisták diktáltak mindenfelé. Tőlük érkezett állítólag az a gondolat is, hogy a haladást a vörös, a megálljt pedig a zöld jelezze.
Egy leírás (ellenlegenda?) szerint a forrófejű gárdistákat maga a miniszterelnök szerelte le. Amikor ugyanis a forradalmi hevületű fiatalok megkeresték az ötlettel, a miniszterelnök rámutatott: a vörös jelzés messzebbről és extrém időjárási körülmények között jobban látszik a zöldnél, nem véletlen hát, hogy a világon mindenhol e szín biztosítja a közlekedőket. “Nem egyezhetnénk ki ez alapján abban, hogy a vörös szín a kommunizmus színe, ami minden forradalmi aktivitás biztonságát garantálja?” – kérdezett vissza trükkösen a miniszterelnök. Megegyeztek, és kézfeltartással ünnepelték magukat – szól a történet.
Eddig a Die Zeit verziója, szerencsére azonban a hivatkozott könyv a Google Books-ban is elérhető, és egy lábjegyzetéből kiderül: a fenti humoros történetet a könyv szerzője nem tudta írásos dokumentumokkal verifikálni. Csak annyit sikerült találnia, hogy a miniszterelnök – saját emlékezése szerint – valóban kapott egy színváltással kapcsolatos megkeresést, de nem a vörösgárdistáktól, hanem egy lányiskola növendékeitől. Először a tesztelés mellett döntöttek, de aztán megkérdeztek pár sofőrt, akik elmondták a fentieket a zöld szín láthatóságáról. Ezt a miniszterelnök továbbadta a növendékeknek, akik elfogadták az érvelést.
Fotó: sxc.hu
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
Én azt hallottam, hogy Kínában annak idején alig voltak autók, biciklivel meg nem érdeklődik Ázsiában senki a lámpa színe iránt.
A fehér látszik legjobban minden körülmények között. Nem azért lett vörös, mert az jobban látszana. A vörösre a tűzre asszociál az ember. A tűz pedig nem érinthető mert éget, tehát a tiltás jele is ilyen.
bboti86!
igen, a fenti idézett szövegek szerint is minimális volt a személygépkocsi-forgalom, a forgalom buszokból és biciklikből állt akkoriban.
MArabi,
“A fehér látszik legjobban minden körülmények között.”
Hát, fehér háttér előtt speciel nem :P
bio
A legenda szerint a baloldali közlekedést is be akarták vezetni, csak azért nem tették, mert az imperialista angolok is a bal oldalon vezetnek.
OFF
Én úgy tudom, hogy az első közlekedési lámpákon vörös (tilos) és fehér (szabad) fény volt, de a fehér fényt a jobb láthatóság miatt hamar lecserélték zöldre.
A Vasúti átjárókban viszont megmaradt a fehér fény, igaz villogó fehér.
A korai vasúti fénysorompókban is folyamatos zöld fény volt (legalábbis Magyarországon biztosan). Ezt később lecserélték villogó fehérre, mivel a jelentése ugyebár nem egyezik a zöld fényével.
A vörös fény jelentéséről nincs mondanivalóm, de halványan rémlik, hogy a vasúti közlekedésben kezdetben fehér fény jelezte a szabad utat a masiniszták számára. (Tehát nem a vasúti átjárókban.) Nem azért cserélték zöldre, mert az jobban látható, hanem azért, mert a fehér lámpa könnyen összetéveszthető az egyéb, a környéken található lámpákkal, de még a horizonthoz közeli csillagokkal is.
Szerintem ez nem elképzelhetetlen, mert Kínában a “kultúrális forradalom” alatt, amikor javában “virágzott száz virág”, épültek a népi kohók és vörösgárdista alakulatok álltak fel stb. akkor bizony sok őrült elképzelés látott napvilágot, amelyet meg is próbáltak bevezetni: pl. nem engedték leszállni a verebeket, mindenkinek kötelessége volt elhessegetni őket vagy agyoncsapni.
Érdekes, hogy sok legendáról innen hallok először :-)
A piros biztosan jobban észrevehető, mint a zöld vagy a fehér, már csak azért is, mert se a fák, sem pedig az ég nem piros.