A foci-Eb keretében Budapesten tartozkodó portugál focista hétfői sajtótájékoztatóján félretolta az elé bekészített kólásüvegeket, majd a vizet felemelve, egy “Agua!” felkiáltással vízivásra budított.

‘Drink water’: Ronaldo removes Coca-Cola bottles in press conference

Cristiano Ronaldo has been praised by anti-obesity campaigners for removing two bottles of Coca-Cola during a European Championship press conference before d…

Ronaldo budapesti akciója

Másnap sajtótermékek sora adta közre, hogy a focista akciójának hatására a cég részvényei meredek zuhanásba kezdtek, és a Coca-Cola dollármilliárdos károkat szenvedett el. Idehaza például ilyen címekkel jelentek meg beszámolók:

  • Dollármilliókat bukott a Coca-Cola, mert Ronaldo arrébb tette az üvegüket Magyarországon
  • Ronaldo egészségtudatossága 1200 milliárd forintjába került a Coca-Colának
  • 1200 milliárd forintot bukott a Coca-Cola Ronaldo egyetlen mozdulatán
  • Ronaldo tegnap két mozdulattal milliárdos kárt okozott a Coca-Colának
  • Ronaldo budapesti húzása dollármilliárdokkal rövidítette meg a Coca-Colát

De vajon a hétfői esés tényleg Ronaldo hatása volt?

Mivel az ennyire fekete-fehéren előadott történetek mindig felkeltik az érdeklődésem, utánanéztem, hogy lehetnek-e esetleg a részvényárfolyam csökkenésének más okai. Egyértelmű bizonyíték a Ronaldo-hatásra – vagy annak ellenkezőjére – természetesen nincs, de a sztorit bizonyos körülmények azért árnyalhatják.

Az első, amit az esettel kapcsolatban érdemes megemlíteni – ahogy arra az NBC News cikkének időközbeni korrekciója is rámutat -, hogy a Coca-Cola részvényei az aznapi tőzsdenyitás után azonnal, még Ronaldo sajtótájékoztatója előtt zuhanni kezdtek. Az NBC News szerint a New York-i idő szerinti 9:30-as tőzsdenyitás után a cég részvényének árfolyama gyorsan lement 56,08 dollárról 55,25 dollárra, még azelőtt, hogy Ronaldo sajtótájékoztatója elkezdődött volna. Sőt, a sajtótájékoztató alatt és után egy kicsit még emelkedett is.

Coca-cola és Ronaldo
Illusztráció: Sportico.com

A második adalék a sztorihoz – amire már a New Statesman cikke mutat rá -, hogy a piaci árfolyam ilyen szintű csökkenése nem feltétlenül a Coca-Cola vesztesége, hanem elsősorban a befektetőké.

A New Statesman anyagából az is kiderül, hogy a Coca-Cola részvényének árfolyama január óta folyamatosan emelkedik, és még a hét eleji esés után is 52 hetes csúcsa közelében van. Egyéves megközelítésben a hételeji esés egyáltalán nem emelkedik ki a szokásos árfolyammozgás kereteiből. Sőt a részvény ez időszakban ennél nagyobb zuhanást is megélt már – például az év elején, a koronavírussal kapcsolatos, negatív hírek hatására.

A Coca-Cola egyéves árfolyama
A Coca-Cola részvényeinek változása egyéves időintervallumban…
A Coca-Cola részvényárfolyama Ronaldo sajtótájékoztatója után
… és az elmúlt 5 napban

Nicholas Johnson, a Morningstar részvényelemzője szerint könnyen előfordulhat, hogy a két dolog – Ronaldo beszólása és a részványárfolyam csökkenése – között nincs ok-okozati összefüggés. A Business Insidernek küldött állásfoglalása szerint a sztároknak komoly szerepük van egy-egy márka fogyasztók fejében történő poziciálásában (ezért is hirdetnek velük), de ennek mértéke jóval korlátozottabb egy olyan ikonikus brand, mint a Coca-Cola esetében. Szerinte egy-egy ilyen negatív hír egy időre megremegtetheti ugyan az árfolyamokat, de talán még a legfanatikusabb Ronaldo-rajongók sem fognak emiatt felhagyni a kóla ivásával, ha amúgy szeretik az italt. És hosszú távon ez a legfontosabb a vállalat és a befektetők szempontjából – mutat rá Johnson.

Hogy lehetnek-e a Cola-részvények csökkenésének egyéb okai, arra ebben az Entrepreneur-cikkben találtam egy alternatív magyarázatot. Mivel nem vagyok gazdasági szakújságíró, ezért nem állítom, hogy ez volt az oka a hétfői csökkenésnek, csupán idézem a teóriát. Eszerint múlt pénteken, június 11-én volt az a határnap, ami még garantálja a részvételt a soron következő osztalékfizetésben – és a részvények áfolyamának átmeneti csökkenése e határidők lejárta után normális jelenség. Amire most akár Ronaldo akciója is ráerősíthetett.

A New Statesman szerzőjének álláspontja szerint a hételeji, “azonnali milliárd dolláros bukta” narratíva azért lehet olyan népszerű, mert az utóbbi időben több példát is láttunk arra, hogy egy-egy híresség megnyilvánulása, akciója milyen hatással van a részvényárakra (elég csupán Elon Musk tőzsdemanipuláló tweetjeire gondolni). A szerző véleménye szerint azonban még nem tartunk ott, hogy két kólásüveg áthelyezése megbuktassa a világ legnagyobb italgyártóját.

De ez nem jelenti, hogy Ronaldo ne okozna fejtörést a Coca-Colának

Ha például Ronaldo és másolói akciójából kinő egy újabb, cukrozott-szénsavas italok elleni, tartós mozgalom, azt a Coca-Cola – és minden hasonló terméket gyártó cég – is megérezheti. De az is lehet, hogy a gyártók és marketingeseik – látva a focisták reakcióit – inkább a termékelhelyezés torkonlenyomós gyakorlatán finomítanak majd kicsit, és a jövőben okosabban oldják meg az ilyesmit.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez!