A versenyhatóság vizsgálata szerint az Asztro Show adásaiban a műsorvezető üzenetei, illetve a képi elemek – mint például egy visszaszámláló óra – azt sugallták, hogy a jósok szolgáltatásai csak azonnali telefonálással érhetők el.

A vizsgálat alapján azonban a szolgáltatás hozzáférhetősége valójában nem volt korlátozott, sőt a jósok a műsoron kívül is elérhetők voltak. A valótlan állításokon alapuló sürgetés így megfosztotta a nézőket a megfontolt, tájékozott döntéshez szükséges időtől.

A műsort gyártó svájci NTH AG az eljárás során elismerte a törvénysértést. Megfelelési programot vezetett be a jövőbeli hasonló jogsértések elkerülésére, és lemondott a jogorvoslat lehetőségéről.

A GVH – figyelembe véve, hogy a kis- és középvállalkozásnak minősülő cég első alkalommal követett el versenyjogi jogsértést, és tisztességtelen gyakorlata nem generált jelentős bevételt – 650 ezer forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.

Mit érdemes végiggondolni betelefonálás előtt?

A GVH-nak a jósműsorokkal kapcsolatban a kereskedelmi gyakorlat vizsgálatára van jogi lehetősége. A szolgáltatás tartalmának, azaz magának a jóslás tevékenységének, valamint a jóslatok tartalmának megítélése viszont nem tartozik a hatáskörébe.

A versenyhivatal korábban tájékoztatót tett közzé arról, mit érdemes alaposan végiggondolni egy jósműsorba való betelefonálás előtt.

  • Például hogy betelefonálás előtt nézzünk utána a szervező vállalkozásnak. Keressük fel a szervező honlapját, és olvassuk át a műsor szabályzatát.
  • Figyeljünk oda arra, hogy a telefonhívás nem feltétlenül garantálja a közvetlen bekapcsolást a műsorba. Illetve hogy a várakozás időtartamát és a be nem kapcsolt hívásokat is kiszámlázhatják.
  • Vegyük figyelembe, hogy a „legyen itt velünk”, a „fel kell hívnia” és a „tárcsázzon” elemeket tartalmazó kommunikáció a fogyasztó sürgetésének, a döntéshozatal megzavarásának eszköze.
  • Gondoljuk végig, vajon hány személyre illik a műsorban megadott leírás. És legyünk körültekintők a feladványokkal, hiszen ha mi első ránézésre rájöttünk a helyes megoldásra, akkor mások is lehetnek így.
  • Ha pedig mégis telefonálunk, ne engedjük, hogy hosszan várakoztassanak.

Illusztráció: Greg Rakozy / Unsplash

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez!