A Get Digital egy digitális oktatási tanterv, amit gyerekek, szülők és pedagógusok egyaránt használhatnak – írja a hvg.hu. A tanórák a Harvard Egyetem és a Berkeley Kaliforniai Egyetem által kiadott segédanyagokon alapulnak, a platform magyarországi bevezetését pedig a Skool civil szervezet segítette.

Az Urbanlegends.hu tematikájába leginkább a Digitális aktivitások fejezet passzol, amelyben a biztonságos, támogató és befogadó online közösségek létrehozását segítő leckék kaptak helyet. “Ezen a téren létfontosságú készség a megbízható források azonosítása és megosztása. A kapcsolódó alapvető készségek közé tartoznak a következők: a perspektívák befogása, kritikus gondolkodás, tisztelet és empátia, egészséges kapcsolatok kiépítése és médiaműveltség” – olvasható az oldalon.

A csomaghoz egy facilitátori útmutató is tartozik, amely a leckék iskolai integrálásában segíti a tanárokat. Emellett a program szülőknek szánt forrásokat, valamint a fiataloknak szóló tevékenységeket is magában foglal a tantermi órák kiegészítésére. Az alábbiakban az Urbanlegends.hu tematikájához leginkább passzoló leckéket mutatom be röviden – elsősorban érdeklődő tanárok számára.

Téma: Online források kiértékelése

  • Korosztály: 15-19 éveseknek
  • Elérhetősége: pdf

A Digitális alapismeretek szakasz leckéjének célja a források megbízhatóságának értékelése. Az ehhez kapcsolódó feladat során – egy álhírtematikájú alapozó után – a diákok előbb saját kútfőből ellenőrzik egy kiválasztott oldal vagy cikk hitelességét, majd ugyanezt kell elvégezniük a tanár által bemutatott útmutatók segítségével.

A program négyfélemegbízhatósági kiértékelő eszközre” támaszkodik. Sajnos ezek egyike sem magyar nyelvű, így a tanárnak – ha úgy ítéli meg, hogy osztálya angol nyelvi szintje ezt a mércét nem üti meg – magának kell lefordítania őket. Ugyanígy neki érdemes néhány magyar nyelvű kamuoldalt és cikket összegyűjteni elemzésekhez: nemcsak mert az ehhez ajánlott gyűjtőoldal anyagai eredetileg angol nyelvűek, hanem mert a belinkelt gyűjtés már jó ideje nem elérhető.

Az óra végén a diákok összehasonlítják a kétféle ellenőrzés hatékonyságát, megjelölve az általuk megismert ellenőrző eszköz leginkább és legkevésbé hatékony elemeit.

Téma: Mit jelent az ellenőrzés?

  • Korosztály: 14-18 éveseknek
  • Elérhetősége: pdf

A Digitális aktivitások fejezet első leckéje az információ ellenőrzésének fontosságáról szól. Az óra a World News Daily Report egy kitalált hírének elemzésével kezdődik. A cikk szerint 2016-ban a National Geographic egyik fotósát élve felfalta egy 2 ezer kilós holdhal Peruban, miközben a férfi négy másik búvárral együtt a víz alatt fotózott. A kamuhír apropóján a tanár

  • megismerteti a diákokkal a hírforrás fogalmát,
  • beszélgetés indul a kitalált hírek gyártóinak lehetséges motivációiról,
  • szóba kerül a félretájékoztatás fogalma (vagyis amikor az emberek a tudtukon kívül terjesztenek valótlan információkat),
  • szó esik a hírek tényalapú ellenőrzéséről, a tényellenőrzők munkájáról,
  • és a félretájékoztatáshoz felületet adó közösségimédia-vállalatok felelősségéről.

Téma: Az ellenőrzés lépései

  • Korosztály: 14-18 éveseknek
  • Elérhetősége: pdf

Ezen a tanórán a diákok megismerkedhetnek azzal az ötlépéses ellenőrzőlistával, amelyet First Draft tényellenőrzői dolgoztak ki, és amelyet ebben a cikkben korábban én is bemutattam. A lista segítségével a diákok megtanulhatják, hogy egy hírfotó vagy videó ellenőrzésekor meg kell vizsgálniuk a kép vagy videó…

  • eredetét,
  • forrását,
  • dátumát,
  • helyét
  • és motivációját.

A lista segítségével a diákoknak ellenőrizniük kell egy mémmé vált szelfi eredetét. Meglepne, ha ennyi alapozás után, konkrét online eszközök részletesebb bemutatása nélkül ez problémamentesen menne mindenkinek – vagy ha igen, ott a digitális jártasságnak már amúgy is magasabb fokán álltak a diákok.

A tananyaghoz egy jóval részletesebb, oktatói ellenőrző lista is tartozik, konkrét ötletekkel és javaslatokkal. Ezzel kapcsolatban viszont megint csak az a kérdés merül fel bennem, hogy mindössze ennyi háttérrel magabiztosan tudja-e kezelni egy tanár a diákok esetleges kérdéseit. Mi, a hasonló projektekben utazó Idea Alapítványnál azt tapasztaljuk, hogy a pedagógusoknak ugyanúgy szükségük van digitális ismereteik széles körű megalapozására, mint a gyerekeknek – és ezt egy előzetes e-learning és jelenléti képzés útján biztosítjuk nekik.

Egy ezzel kapcsolatos példa a “Keresd meg a kép eredetijét, és állapítsd meg, hol találtál rá” feladattal kapcsolatban. Hiába javasolja a kivonat azt a tanároknak, hogy próbálják megkerestetni a kép legrégebbi verzióját, ha a diák visszakérdez, hogy ezt miként tudja, az óraterv ehhez már nem nyújt segítséget a pedagógusnak.

Facebook Get Digital óraterv
Részlet az óratervből

Téma: A médiatartalmak szövegváltozatai

  • Korosztály: 14-18 éveseknek
  • Elérhetősége: pdf

Ezen a tanórán a diákok az információk és tartalmak újraközlés során történő mutálódásáról, és azok esetleges problémássá válásáról tanulhatnak. A lecke felhívja a figyelmet többek között arra,

  • miként ismerhetők fel az átvételek,
  • miért érdemes mindig ellenőrizni a közzétevő profilját,
  • miért fontos azonosítani az eredeti forrást és kontextust,
  • és hogy néha a józan eszünk használata segíthet a leginkább egy sztori hátterének felgöngyölítésében.

Téma: A szavak által közvetített elfogultság elemzése

  • Korosztály: 11-14 éveseknek
  • Elérhetősége: pdf

Ennek a tananyagnak a célja az elfogultság felismerése, többek között a szóhasználat és a hangnem elemzésével. Az óra elején a diákok két különböző hangvételű cikket kapnak, amelyekből ki kell gyűjteniük a tényeket és a töltettel bíró szavakat. A két cikk “tényeinek” és szavainak egymáshoz párosítása és összehasonlítása után a diákoknak írniuk kell egy túlzott töltetű saját cikket is. A gyakorlat arra mutat rá, hogy – mivel egy esemény többféleképpen is eladható – érdemes különféle forrásokból tájékozódni.

A Facebook digitális oktatási platformja itt érhető el.

Korábbi, hasonló anyagok az Urbanlegends.hu-n:

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!