Az MTI által kiadott OTP-közlemény szerint “A személyes adataival kapcsolatos problémát észleltünk” tárgyú levelek valóságosnak látszó, de hamis honlapra vezetnek.

OTP hamis adathalász oldal
Erre a hamis oldalra vezetik a gyanútlan felhasználót

A hamis weboldal ezek után egy következő oldalra vezet, ahol már az ügyfél személyes és kártyaadatait kérik. A csalók nem csak az OTP ügyfeleinek küldenek üzenetet.

Az OTP felhívja a figyelmet: sem a bankkártyák adatait, sem netbankok fiókjainak belépési kódjait nem kérik ilyen módon. Azt javasolják, hogy akik hasonló e-mailt és linket kapnak, azonnal zárják be az adathalász oldalt, és ne adjanak meg adatokat.

Mik a szóban forgó csaló levél fő ismertető jelei?

  • Árulkodó lehet a magyartalan megfogalmazás.
  • A levelek tárgya ez a szöveg: „A személyes adataival kapcsolatos problémát észleltünk.”
  • Az e-mail egy „MEGERŐSÍTÉS REAKTIVÁLÁSRA” szövegű hivatkozást tartalmaz, amely egy az OTP Bank hivatalos honlapjához hasonló, de hamis felületre vezet.
„A személyes adataival kapcsolatos problémát észleltünk” - OTP adathalász kísérlet
A csalók ezzel a levéllel próbálkoznak

Az MKB telefonos csalókra figyelmeztet

Az OTP figyelmeztetésével szinte egyidőben az MKB Bank is kiadott egy közleményt a megszaporodó csalásokkal kapcsolatban.

A bank közleménye szerint a csalók magyar nyelvű telefonhívásai azt a látszatot keltik, hogy a hívás a bankok létező, ügyfélszolgálati hívószámai valamelyikéről érkezett, a csalók a bankok munkatársaként mutatkoznak be. Ezután – arra hivatkozva, hogy a hívott személy bankkártyás költéseit elutasították – bankszámla adatokat, internetbanki belépési kódokat kérnek el. Sőt esetenként valamilyen hivatalos banki programnak látszó, de valójában kémprogramot tartalmazó alkalmazás letöltését ajánlják fel megoldásként.

Az MKB Bank is felhívja a figyelmet arra, a bankok soha nem kérnek ügyfeleiktől sem telefonon, sem e-mail útján érzékeny banki azonosító adatokat és jelszavakat. Azt tanácsolják, hogy aki hasonló hívást tapasztalt, jelezze az esetet az MKB Bank ügyfélszolgálati munkatársainak.

Hogyan védekezhetünk az adathalászat ellen?

Az OTP korábbi tájékoztatása szerint gyanút keltő lehet minden olyan telefonhívás, SMS-üzenet, közösségi oldali üzenet vagy e-mail, amelyben az internetbanki bejelentkezéshez szükséges jelszavunkat vagy PIN-kódunkat kérik.

Szintén gyanúra adhat okot, ha az üzenet magyartalan nyelvezetű, nehezen értelmezhető, mivel ezek a tartalmak gyakran fordítóprogrammal készülnek.

Soha ne válaszoljunk az ilyen típusú telefonhívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre. Az OTP Bank sem e-mailben, sem telefonon, sem SMS-ben nem kér jelszavakat vagy PIN-kódokat, sem más bizalmas adatokat.

Ne telepítsünk ismeretlen programokat a számítógépünkre vagy telefonunkra. Mielőtt bejelentkezünk az internetbankba, győződjünk meg arról, hogy valóban az adott bank oldalán vagyunk-e.

Illusztráció: pixabay.com

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez!