(Megjegyzés: Az Idea Alapítvány pedagógusokat készít fel arra, hogy saját iskolai óráik keretében vértezzenek fel 13-14 éves diákokat az álhírek felismeréséhez szükséges készségekkel. Az alábbiakat – az Idea Alapítvány egyik alapító kurátoraként – közlöm újra a szervezet részletesebb beszámolójából szemlézve.)

2020 az Idea Alapítványnál is a koronavírus-járvány jegyében telt, ami alaposan átalakította eredeti terveinket. Előzetesen hat tanárképzést terveztünk az évre, de a korlátozások és az oktatás online környezetre való időszakos átállása miatt többször újra kellett gondolni tevékenységünket. Ezért aztán az év nagy része online tananyagfejlesztéssel, valamint a meglévő képzési csomag online környezetben való kiegészítésével telt el.

Koronavírusos e-learning tananyag

Mivel a járványhoz kapcsolódó információs zűrzavar a vírus elleni védekezést is akadályozza, márciusban úgy éreztünk, mielőbb publikálnunk kell egy koronavírushoz kapcsolódó álhírekről szóló e-learning anyagot. Célunk egy olyan gyorskurzus létrehozása volt, amely egyrészt segíti a diákokat az információk értékelésében, másrészt a tanárok egyszerűen alkalmazhatják az online oktatási környezetben. A tanfolyam elérhető itt.

InfoGrund-tanárképzések

A járványhelyzet kihirdetése új helyzet elé állított minket főtevékenységünkkel, a tanárképzésekkel kapcsolatban. Bár februárban két csoportban még elindult az InfoGrund programja, a veszélyhelyzet kihirdetése után azonban fel kellett függeszteni a képzéseket. Ezeket csak augusztusban-szeptemberben tudtuk folytatni és befejezni, így 2020-as képzéseiken végül 11 iskolából 22 tanár vehetett részt.

Beszámolóikban a tanárok részletesen is bemutatták az iskolai foglalkozások tapasztalatait – az alábbiakban ezekből idézek kettőt (kis mértékben szerkesztve):

„A gyerekek ezt megelőzően nem találkoztak a témával ilyen mélységben. Arról volt tudomásuk, hogy léteznek álhírek, és nem kell mindent elhinni, amit látnak-hallanak. De ezek a foglalkozások hozzásegítették őket ahhoz, hogy megfogható szempontjaik legyenek a válogatáshoz.”

(Andor Barabás Edit – Újpesti Bene Ferenc Általános Iskola)

„Jó érzés, hogy már több visszajelzés is érkezett a szülők irányából, hogy a gyerekük használja ezeket a stratégiákat. Összességében talán a tudatosságban fejlődtek a legtöbbet a gyerekek a foglalkozássorozat alatt. Hogy ne csak befogadók legyenek, hanem értékeljék is azt, amit látnak, hallanak, olvasnak.”

(Szekeres Ferenc – Lauder Javne Iskola)

Online gyakorlópálya és print munkafüzet

Az online oktatási környezet kialakítása keretében 2020-ban hozzáfogtunk egy netes gyakorlópálya felépítéséhez is. Ennek segítségével a diákok új példákon, cikkeken, videókon keresztül gyakorolhatják az órán tanultakat. A felület lehetőséget kínál arra is, hogy aktuális hírek, információk is bekerüljenek a tananyagba.

Szintén 2020-ban készült el a tanárok munkáját megkönnyítő projektfüzet. Ez egyrészt mentesíti a pedagógusokat az órák megtartásához szükséges segédanyagok nagy részének kinyomtatása alól, másrészt a diákok számára is könnyebbé teszi a házi feladatok elkészítését.

Komplex e-learningsorozat elindítása

Végezetül pedig: az online oktatás támogatását célozva három további új e-learning tananyagot is fejlesztettünk 2020-ban. Míg a tavasszal publikált gyorstalpaló kifejezetten a koronavírus körüli álhírekre koncentrált, a november közepén közzétett csomag egy komplexebb e-learning kurzussorozat első lépése volt. Az első tananyag a közlő szándéka szerinti információtípusokat tekinti át, a második az online reklámok felismerését segíti, a harmadik pedig a trollok elleni védekezésről szól. Az e-learning anyagok itt elérhetők el.

Illusztráció: Kelly Sikkema / unsplash.com

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!