Az amerikai választás napján, illetve azután, a nemhivatalos eredményhirdetés pillanatáig két, folyamatosan frissülő cikkben követtem az eseménnyel kapcsolatos hamis információk terjedését.

Az alábbiak ezekből a tartalmakból válogattam össze egy kvízre valót. Akik élőben követték a frissüléseket, helyzeti előnyben lesznek, de azért nekik is érdemes odafigyelni a kérdések megszövegezésére.

Adj választ mindegyik kérdésre, majd nyomd meg a lap alján lévő Beküldöm gombot. Ezután a kérdéssor tetejére görgetve megtalálod az eredményed, az egyes válaszok alatt pedig a magyarázatokat.

Örülök, ha tetszik a kvíz, de azt érdemes fejben tartani, hogy ez csupán egy szemléltető játék. Az Urbanlegends.hu viszont azon van, hogy betekintést nyújtson a hírek és az álhírek működési mechanizmusába is. Ha fontos számodra ez a munka, támogasd te is az oldal működését!

Results

#1. Helló, Minnesota! – Tényleg ezt mondta Joe Biden egy floridai kampányrendezvényen?

NEM. A demokrata elnökjelölt hanyatló szellemi állapotát bizonyítani kívánó felvétel valójában Minnesotában készült, csak utólag manipulálták a megtévesztés érdekében. Részletek.

#2. Donald Trump tényleg Joe Biden megölésére szólított fel a kampányfinisben?

NEM. Az állítás alapja Donald Trump október 27-ei, michigani beszéde, amelyben az elnök arról beszélt, hogy Biden megválasztása esetén három hét sem telik el, és alelnökjelöltje leváltja majd a székében. E beszéde közben használta Trump a shot szót, amit sokan a demokrata jelölt lelövésére való felszólításként értelmeztek. Ennek viszont már csak azért sincs értelme, mert Trump éppenhogy a legrosszabb forgatókönyvként beszélt “a szenátus legliberálisabb tagjának”, Harrisnek az elnökké való előléptetéséről, amit egy merénylet csak elősegítene. Részletek.

#3. Joe Bident tényleg lefotózták, hogy a koronavírus-járvány ellenére sem visel maszkot a repülőben?

NEM. A diplomata Richard Grenell által a Twitteren megosztott felvételek valósak, de a Joe Bident a repülőn maszk nélküli ábrázoló fotó 2019-es, és eredetileg ebben a Vogue-cikkben jelent meg.

#4. Wisconsinban tényleg többen szavaztak, mint amennyien regisztráltak?

NEM. Egy Twitteren közzétett “breaking leleplezés” szerint Wisconsinban többen (3 239 920) szavaztak, mint amennyi az állam regisztrált szavazója (3 129 000). A félreértést valószínűleg az okozta, hogy aki ezt az információt keringetni kezdte a közösségi oldalon, a regisztrált szavazók számát egy 2018-as adatból vette. A wisconsini választási bizottság szerint az államnak 2020. november elsején 3 684 726 aktív regisztrált szavazója volt.

#5. Tényleg filceket osztogattak Trump-szavazóknak Arizonában, hogy érvénytelen legyen a szavazatuk?

NEM. A helyi hatóságok szerint ez téves információ, a filccel leadott szavazatok pedig ugyanolyan érvényesek, mint a tollal kitöltöttek. Részletek.

#6. A fenti képernyőmentés tényleg azt bizonyítja, hogy a Fox2 tömeges csalásokról adott hírt a 2020-as detroiti választással kapcsolatban?

NEM. A kérdéses adás a Snopes szerint valódi, csak épp nem most, hanem 2019 decemberében ment le a csatornán. A szóban forgó pert egyébként a felperes 2020 júliusában visszavonta, miután az illetékesek orvosolták a hibákat. Részletek.

#7. A michigani szavazatszámlás során tényleg volt egy olyan frissítés, amikor a 138 339 szavazat mindegyikét Bidennek írták be?

IGEN. A nagy felzúdulást és zajos konteózást kiváltó eseményre egy elütés következtében került sor: valaki véletlenül 153 710 szavazatot jelentett le 15 370 helyett. A tévedésre gyorsan fény derült (mivel a szóban forgó településnek összesen sincs annyi lakosa), és 20 percen belül javították. Részletek. 

#8. A fenti videorészleten tényleg az látható, hogy Georgiában egy szavazatszámláló összegyűr egy szavazólapot?

NEM. A Fulton County-i választási bizottság vezetője szerint a felvételen látható férfi nem szavazólapot gyűr össze, hanem kitöltési útmutatót. Előbbi már csak méretében sem akkora, mint a videón látható lapok, ráadásul a férfi feladata mindössze annyiból állt, hogy egy vágóeszközzel kiszedje a külső borítékból a belsőt, a szavazólapokhoz nem fért hozzá, így összegyűrni sem tudta azokat. Részletek.

#9. Trumpék tényleg titkos vízjellel láttak el minden szavazólapot a csalások leleplezésére?

NEM. A neten terjedő összeesküvés-elméletre semmi bizonyíték nincs, és a szavazólapok sem úgy készülnek, ahogyan azt az elmélet elképzeli. A szavazólapokat ugyanis nem a konteóban említett Belbiztonsági Minisztérium készíti, hanem a helyi kormányzatokat bízzák meg, akik ezt a feladatot jellemzően kiadják nyomdáknak. Összességében több ezer hatóság foglalkozik ezzel a feladattal, gyakorlatilag lehetetlenné téve egy titkos összeesküvés kivitelezését. Részletek.

#10. A Twitteren a "loser" szóra rákeresve tényleg Donald Trump profilja jött fel elsőként Biden győzelmének bejelentése után?

IGEN. A jelenségre a magyarázat a kereső algoritmusok működésében keresendő: ha egy szót gyakran említenek egy név mellett, az algoritmus a keresés során egybekapcsolja a két dolgot.

#11. Trump tényleg épp golfozni ment, amikor a CNN bejelentette Biden győzelmét?

IGEN. Az elnök egy virginiai golfklubot keresett fel, ahonnan két óra múlva tért vissza a Fehér Házba. Részletek.

Beküldöm

Fotó: cottonbro / Pexels

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!