A három nyelven elérhető Go Viral ismerős lehet a szintén a Cambridge Egyetem közreműködésével készült Bad News ismerőinek, ezúttal azonban a készítők a koronavírus témájára optimalizálták játékukat.

A feladat során egy rosszindulatú álhírterjesztő bőrébe kell bújni, majd – a hihetőséget és a viralitást egyaránt figyelembe véve – minél több lájkot és ezáltal befolyást szerezni álhírek publikálásával.

A kulcsszavak kiválasztása után a játék elkészíti a posztot

A játék különböző példákon keresztül kitér többek között az információs szűrőbuborék jelenségére, a negatív érzelmek szerepére a viralitásban, a kontextusból kiragadott tartalmak használatára, valamint a hitelesség kérdésére.

Utóbbi talán kicsit furcsán hangzik az álhírekkel kapcsolatban, nem is konkrétan a hitelességről van szó, hanem annak látszatáról. Vagyis a gyíkemberes-ufós agymenések talán népszerűek lehetnek egy adott, marginális csoportban, de a széles tömegek megvezetéséhez ennél földhözragadtabb eszközökre – például jól felépített kamuszakértőkre, hihetőbb narratívákra és bűnbakokra – lehet szükség.

A készítők szerint a mindössze 5-10 perces szimuláció végigjátszása csökkenti az esélyét annak, hogy a játékos bedőljön a kamuhíreknek, de persze én is ezt mondanám, ha én lennék a játék tervezője. Maradjunk inkább annyiban: a Go Viral szórakoztató formában mutat be néhány fontos fogalmat és technikát az álhírekkel kapcsolatban.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!