A magyar felnőtt lakosság meggyőződése, hogy átlát a hamis híreken, nem vezetheti meg a fake news jelensége – míg polgártársaiból nem igazán nézi ki ennek képességét” – összegzi Kovács Balázs, az Ipsos médiakutatási vezetője annak a felmérésnek az egyik tanulságát, amelyen közel 19 ezer válaszadó vett részt világszinten.

Az Ipsos tanulmánya szerint míg a világ 5 felnőtt állampolgára közül 4 megbizonyosodik abban, hogy az általa fogyasztott hírek megbízható forrásból származnak, a közvélekedés szerint az átlag lakosság mindössze 30%-a képes csak megkülönböztetni a valódi híreket az álhírektől.

Átlagban 28 százalékponttal magasabb – azaz közel kétszer akkora – azok hányada, akik saját bevallásuk szerint magabiztosan meg tudnak különböztetni hamis és valós híreket egymástól (58%), mint amit ugyanezen válaszadók tudatos hírfogyasztó polgártársaik arányáról gondolnak.

Az átlagnál nagyobb önkritikával az arab, a kínai, a japán és az indiai felnőtt lakosság rendelkezik, míg egyes országoknál, mint például Magyarország, Nagy-Britannia, az Egyesült Államok 40%-pont feletti ez a differencia.

A harmadikszemély-hatás

A jelenség nem ismeretlen pszichológusok előtt. Mint arról ebben a cikkben már írtam: a mindennapokban hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy mások könnyebben megvezethetők, mint mi, és jobban átlátunk például a politikusok és a sajtó machinációin.

A mások lehetnek a fiatalabb vagy idősebb generációk, konzervatívok vagy liberálisok, városi hipszterek vagy képzetlen vidékiek – egyszerűen csak valamiben mások. Azt gondoljuk, mi aztán tudjuk, milyen sajtótermékeknek hihetünk, és döntéseinket minden esetben racionálisan, tények alapján hozzuk meg.

De – ahogy arra David McRaney Rejtett énünk című könyvében is rámutat – a harmadikszemély-hatás néven ismert jelenség csupán egy énvédő torzítás, amivel kapcsolatban egyet mindenképp érdemes megjegyezni: nem tartozhatunk mindenben a mindentudó kisebbséghez.

Vagyis a hamis információkkal szemben senki nincs biztonságban, azok napi szinten elérnek és megvezetnek minket érzelmeinken, világlátásunkon, gondolkodási defektusainkon keresztül. Az alábbi tippek fejben tartásával azonban talán könnyebben elkerülhetjük a megtévesztést.

Hogyan tájékozódjunk koronavírus-járvány idején?

Ilusztráció: Ipsos

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!