A Do One Brave Thing (BRAVE) projekt célja, hogy készségekkel és eszközökkel vértezze fel a 16 és 26 év közötti lengyel, magyar, olasz és román fiatalokat annak érdekében, hogy konstruktívan szállhassanak szembe a polarizációval, a radikalizációval és a szélsőségességgel.

A projekt többek között segít az online propaganda felismerésében is, valamint hogy aktív állampolgárként a fiatalok maguk alakítsanak ki ellennarratívákat. A Magyarországon a Political Capital közreműködésével készült tananyagok között egy Oszd okosan című panel is található, amelynek célja az, hogy ellenállóbbá tegye a fiatalokat a hamis információkkal szemben.

Az útmutató első része bemutatja az álhírek felismerését befolyásoló fő tényezőket (stressz, kognitív torzítások és társadalmi motivációk), az anyag második fele pedig az álhírek felismeréséhez nyújt konkrét segítséget, és mutat be ezzel kapcsolatos eszközöket. Nem fogom átmásolni a teljes anyagot (annál is inkább, mert az egyes témákkal korábban magam is foglalkoztam az oldalon), de kedvcsinálóként íme két illusztrációba oltott segédlet.

Az első ábra arra a három kognitív torzítási fajtára hívja fel a figyelmet, amivel a közösségi média-fogyasztás során gyakran találkozhatunk:

onebravething.eu/hu

A második ábra pedig az álhírek megkérdőjelezését segíti az alábbi kérdéstárral:

onebravething.eu/hu

További részletek, segédeszközök és videók a Tegyél egy Bátor Dolgot honlapján.

Illusztráció: You X Ventures / Unsplash.com

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!