2019 októbere és decembere között a Snopes cikksorozatban foglalkozott The Beauty of Life (The BL) nevű oldallal, amely kamu Facebook-profilok segítségével terjesztette esetenként megtévesztő és elfogult tartalmait. A legendavadász oldal munkatársai több száz olyan kamuprofilt fedtek fel, amelyek segítségével Donald Trumpot támogató FB-csoportok és oldalak tucatjait regisztrálták és működtették. Ezeknek az oldalaknak és csoportoknak a fő célja a The BL tartalmainak terjesztése volt, amely szájt mögött – a Snopes és a Facebook kutatásai szerint – az Epoch Media Group nevű, amerikai médiavállalat állt.

A Facebook végül december végén jelentette be, hogy eltávolította a Vietnamból és az Egyesült Államokból üzemeltetett kamuprofilos és -oldalas hálózatot, a The BL cikkeinek megosztásait pedig letiltotta. A közlemény szerint a leleplezett hálózathoz 610 FB-profil, 89 oldal és 156 csoport tartozott a Facebookon, és 72 profil az Instagramon. Ami a Facebookon elért emberek számát illeti: körülbelül 55 millió olyan felhasználó volt, aki a leleplezett hálózat legalább egy oldalát követte, és több mint 380 ezer ember csatlakozott a hálózat valamelyik csoportjához. E számok eléréséhez egyébként a közösségi óriás hirdetési rendszerét is igénybe vették, 9,5 millió dollárt elégetve a két felületen.

Nem adják fel

2020 augusztusában a Snopes arról adott hírt, hogy a renitens The BL úgy próbálja kijátszani a megosztási tilalmat, hogy oldalát klónozva egy vadonatúj, 2020 júliusában regisztrált oldalon, a The Lion-ön folytatta tevékenységét. A tartalommozgatás annyira automatikusan zajlott, hogy ha az új oldal egy tetszőleges cikkének url-jében kicseréltük a theliontimes részt thebl-re, feljött a The BL eredeti cikke.

Miután a legendavadász oldal gyanúját jelezte a Facebook felé, a közösségi oldal másnap a The Lion cikkeinek megosztását is letiltotta. A Snopes szerint a The Lion alig egyhónapos működése ellenére sok találatot kapott a Facebook Trump-párti vagy összeesküvés-elméletekre specializálódott oldalairól. Egy két nappal a megalakulása után publikált The Lion-cikk például több mint 93 ezer interakciót és 14 ezer megosztást ért el.

Fotó: pexels.com

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!