Álhírvadász elkötelezettségét szerette volna bizonyítani a Facebook egy minapi sajtóeseményen, ami aztán kicsit félrecsúszott. Addig minden rendben ment, amíg az újságírók a közösségi oldal alábbi, Oscar-díjas dokurendező készítette videót nézték, de aztán elcsattantak az első kellemetlen kérdések.
A lavinát a CNN munkatársa indította el azzal, hogy rákérdezett: milyen összefüggésben van a cég álhírek elleni harcával az, hogy milliós felületet biztosít az egyik legelvakultabb kamuhírező oldalnak? Arról az Infowars-ról van szó, amelynek arca, Alex Jones
– a nagyobb amerikai tömegmészárlások után rendre elmondja, hogy véleménye szerint ezek a támadások megrendezett akciók,
– tavalyelőtt egy bizarr konteó terjesztésével egy fegyverest küldött egy washingtoni pizzériába, aki ott lövöldözni kezdett,
– a mai napig terjeszti, hogy a 2001 szeptemberi terrortámadás “belső munka” volt,
– vagy épp a közelmúltban polgárháború kirobbanását vizionálta július 4-ére.
Ennek ellenére 900 ezer követővel továbbra is jelen lehet a Facebookon, miközben a közösségi oldal videókban és hirdetésekben dicsekszik azzal, mennyi mindent tesz a kamuhírek ellen. Így aztán – legalábbis a cég bírálói szerint – bővítheti a Facebook heti rendszerességgel a vele együttműködő tényellenőrzői csapatát, nem lesz hiteles az erőfeszítése.
A felvetésre a Facebook képviselője azt válaszolta, hogy az Infowars – önmagában azzal, hogy hamis infókat terjeszt – nem sérti meg a közösségi oldal szabályzatát. A konteóoldal szerintük a határon mozog: a szájt tevékenysége őket is frusztrálja, de a vélemények sokszínűsége védelmében mégsem kapcsolhatják le. Amit a rendezvényről beszámoló BuzzFeed szerzője úgy értékelt: a Facebook papolhat előrehaladásról a kamuhírek elleni harcban, de az igazán nehéz döntéseket nem akarja meghozni.
A sajtóesemény után a Facebook a CNN-nek magyarázta tovább az álláspontját: szerintük az összeesküvés-elméletek elleni harc úgy is hatékony lehet, ha kitiltás helyett hátrébb rangsorolják a konteóterjesztők tartalmait a hírfolyamban. Ezzel lehet szerintük egyensúlyt teremteni a szólásszabadság biztosítása, illetve a platform hitelessége és biztonsága között. Vagyis eszerint az álláspont szerint amíg egy oldal nem lépi át a tiltás határait (gyűlöletbeszéd, zaklatás, terrorista propaganda, kamuprofilokon keresztüli befolyásolás), szabadon publikálhat a Facebookon. De ha a közösségi oldal független tényellenőrzői azt tapasztalják, hogy valaki rendre kamu infókat oszt meg a felületen, annak bejegyzéseit nem fogják terjeszteni (vagyis sok ember számára megjeleníteni, és nem engedik nekik például hirdetni sem tartalmaikat).
Update | Néhány héttel később a Facebook előbb átmenetileg felfüggesztette Alex Jones néhány profilját, majd – gyűlöletbeszédre hivatkozva – törölt is négy hozzá kapcsolt oldalt. Ezzel párhuzamosan más nagy szolgáltatók – a YouTube, a Spotify és az Apple – is törölték Jones gyűlöletkeltő tartalmait.
A címlapképet a Facebook Facing Facts című videójából vágtam ki.
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
Az álhírekkel szerintem az a legnagyobb gond, hogy az uralkodó paradigma szerint álhír az, amit a populisták, a jobboldaliak és az oroszok terjesztenek… Minek hívják azt, amit a liberálisok, baloldaliak stb. terjesztenek…? New York Times névtelen vezércikke a Trump kormányán belüli “belső ellenzékről”, vagy ugyanez a téma Bob Woodward könyvében…? Hirtelen csak ez a kettő… ez vajon álhír, ami ellen harcolnia kellene a Facebooknak…?! (A széles hazai közvélemény szerint Trump ostoba, elmebeteg, alkalmatlan bohóc, mivel kizárólag ezek a hírek, illetve a hírek ilyen kontextusba helyezése érkezik fogyasztásra…)