A Humbug blog szerzője néhány éve futott pár kört a kérdésben, és az alábbiakat találta:
– A reklám állítólag a 60-as, 70-es években ment a tévében, amíg egy-két vetítés után be nem tiltották.
– Vannak, akik a képi világára is emlékeznek, igaz, különbözőképpen. Egyesek előtt egy ablakban szőnyeget poroló nő, mások előtt egy gangon dolgozó háziasszony képe jelenik meg. És van, aki egy búgó hangú, bikinis bombázóra emlékszik.
– A „Ne verje ki, ne rázza ki” szövegnek legalább két változata ismert: Erika mellett Mónika porszívóval is mesélik.
– Egy marketingblog egy hasonló esetet is idézett: “valamikor az 1900-as évek elején a Tolnai Világlapban állítólag ez jelent meg: ‘Ne verje ki a kerítés mellett állva, kiszívja majd Veronika: Veronika a porszívók világmárkája’.
Mi került fel azóta a netre?

– Ami a veronikás mellékszálat illeti: a blogbejegyzés születése óta a Tolnai Világlapját digitalizálták. Az archívum ugyan fizetős, de a találati listák ingyenesen is megtekinthetők – ezek pedig a fenti kulcsszavakra rákeresve nem mutatnak releváns találatot. Ez alapján az idézett marketingblog állítása nem tűnik túl megalapozottnak.
– Az időben későbbi, Ne verje ki, ne rázza ki szlogennel kapcsolatban a már említett Erika és Mónika mellett Anikó, Éva és Eta nevű porszívógépnevek is előjönnek. Ezek közül az Etáról én is hallottam.
– Létezik a neten egy mónikás fotóváltozat is (lásd jobbra), amely azonban inkább tűnik egy printerrel kinyomtatott, szekrényre ragasztott tréfának, a legenda házi megelevenítésének, mint retróreklámnak.
– Kétértelmű porszívós reklámmal egyik szóba hozott korban sem találkoztam. Olyan huszadik század eleji hirdetéseket találtam csak, amelyek szövege ma viccesen hangozhat, de akkoriban mentes volt a kétértelműségtől. A Vampyr nevű “porszívó háziszerszám” 1908-as hirdetése például azt ígérte: “A hol a “VAMPYR” porszívó dolgozik, (…) ott nem kell porolni, kefélni, és butort kirakni, ott nincs szüksége a gazdasszonynak sok kellemetlen munkára.” A KOBOLD-é 1909-ben pedig ezt: “Nincs kefélés. Nincs porlás. Nincs porfelverés.”

– (Zárójelben, érdekességképpen, ha már véletlenül ezeket is előtúrtam: ugyanígy teljesen ártalmatlanok a korabeli szóhasználatban azok a kefélés köré épült apróhirdetések, amelyek például a Délmagyar hirdetési rovatában jelentek meg 1929 és 1947 között. Találtam viszont egy kevésbé ártatlant ebben a tanulmányban a 19. századból: „Erős, 25 éves fiatalember, aki ötig is tud számolni egy éjszaka, gazdag barátnőt keres. A kor mellékes. Jelige: »Lord Betom [Beton]« a kiadóba”)

És mit mond a kor és a szakma ismerője?
Kanyarodjunk vissza az alapkérdéshez, amely továbbra is az: honnan ered a Ne verje ki, ne rázza ki szlogen? A legenda szerint tévéreklámról van szó, így kézenfekvőnek tűnt, hogy Sas István filmrendező-reklámpszichológust is megkérdezzem. Sas szerint “100 százalék, hogy nem volt ilyen reklám“. Főleg nem a hetvenes évek elején, amikor egy reklámban még azt sem engedték meg, hogy messziről egy meztelen kirakati baba látszódjon.
“Akkortájt kezdtem reklámokat csinálni, de kivétel nélkül ismertem a 60-as évek termését is. A reklámok ebben az időben összesen három műhelyben készültek, a Mafilmnál és a Pannónia Filmstúdióban, később a Televíziónál, erős belső cenzúra és több hónapos dramaturgiai előkészítő procedúra mellett! Elképzelhetetlen, hogy ilyesmit ‘utólag’ véletlenül szúrtak volna ki. Megrendelőként is akkor csak a Keravill jöhetett szóba, amely viszont sosem árult Erika nevű porszívót, csak a szovjet Rakétát árulták, de azt sem reklámozták! Abban az időben elektromos háztartási készülékek közül csak egy padlókefélő gépről készült reklám 68 végén, arról is csak azért, mert a lottósorsoláson olyant lehetett nyerni. 69-ben nagy attrakció volt a Lehel hűtőgépről készült első reklám, ilyen szöveggel: ‘Egész évben hűt, megbízható, és vásárolható a Lehel’ No ezt érdemes összehasonlítani a kérdéses szöveggel” – írja Sas, aki szerint az erikás versikét egy zseniális ismeretlen szerző találhatta ki, és azután szóbeszéd útján terjedt, “ugyanúgy, ahogy a Cipőt a Cipőboltból“. Ennek legalább tudjuk az eredetét: egy Kellér Dezsőhöz fűződő kabaréban volt, ahol a korabeli reklámok értelmetlenségét figurázták ki.
Sas szerint sokan azért gondolják valósnak a porszívós reklámot, mert az újkori internetes korszakban született egy-két ál-reklám, igen amatőr állóképes megoldásokkal. Ezzel keverhetik össze azok, akik esküdnek rá, hogy “látták”.
Végezetül azoknak, akik az erikás kikacsintást legfeljebb egy kártyanaptáron tudnák elképzelni. Átbújtam néhány archívumot e reklámhordozóból is, de még ezek között is csak ilyen semlegeseket találtam porszívó fronton (az egyetlen összekacsintós-félreérthető az általam átnézett kártyák közül ez a kilencvenes évek eleji volt a Lángmentesítő Kft.-től.)
Update | Az alábbi képet bjgy-től kaptam, aki állítása szerint a BME Ballagó 1980-as számában találta.

Update 2 | Kobaljov hívta fel a figyelmem a kommentek között arra, hogy az alaptörténet a Kalef – A Moszkva téri galeri című dokumentumfilmben is megjelenik, amikor az egyik szereplő így emlékezik meg Titiről: “Mindig a Titihez jártunk aztán föl … Titi ott ugye fellépett, különböző produkciókkal minket szórakoztatott. Akkor volt ez a … nem tudom, mennyire emlékeztek az ilyen reklámokra, hogy Royal kaszni, Royal szekrény, Royal ágyon legjobb aludni. Akkor volt ez a porszívó dolog, aszongya hogy Ne verje ki, ne rázza ki, kiszívja, kiveri Zsuzsi, a porszívó. És akkor Titi elővette a porszívót, rendesen berakatta a fütyijét, és azzal egy ilyen kelet-afrikai termékenységi táncot ugye eljárt. És akkor mi körbeültünk ötvenen, és majd meghaltunk a röhögéstől.“
A nyitó illusztrációban egy amerikai karácsonyi reklám részletét láthatjátok, a teljes képet megtaláljátok itt.
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
Köszi, Kobaljov, frissítettem a bejegyzést. Ez azért is fontos találat, mert – ha a visszaemlékezés helyes, és nem keveredik frissebb emlékekkel – akkor a mónikás mondat ezen verziója még annál is régebbi lehet, mint korábban gondoltuk.
@Adani
> Csak később szinkronizálták le újra a magyarnyelvtan szerint helyesen tisztítja-ra.
A lingvicista beszólásod („a magyarnyelvtan [sic] szerint helyesen”) helyett én úgy fogalmaznék: „a sztenderd, irodalmi nyelvváltozat szerinti”.
A magyar nyelv az, amit a magyar nyelvhasználók használnak. Sok nyelvváltozatban a „tisztíccsa” alak helyes.
De persze te is úgy beszélsz / írsz, ahogy akarsz.
Nos a reklámnak plakátja is volt /Erika/ .A Hamzsabégi úton a a volt Fürst autó busz garázs bejáratától balra ált,a Biztosító épülete irányába,/akkoriban ,volt ott egy Hungária biztosító épület/.
A dátum 80’s évek eleje,illetve közepe..akkoriban dolgoztam a Fürst-ben,így minden nap láttam a plakátot.
Az én emlékezetem szerint sem volt ilyen tv reklám. Viszont én úgy tudom, hogy a 30-as években ment, mint rádióreklám.
Tudomásom szerint Anikó volt a márkanév. Erika a 60-70-es években egy kelet német írógépmárka volt.
A fenti grafika a 9a-es évek előtt nem mehetett le. Már csak a szexideál okán sem, a 80-as években a reklámlányok nem így néztek ki. Pl: Fabulon, Nivea , Hélia-d reklámok.
Az eredeti képet annó egy telefonközpont műszerész pihenő szobájában láttam úgy 1983 táján. Az színes volt, és talán ár is volt rajta, ezt már nem tudom felidézni.
Ez csak egy gyenge másolat, meglátásom szerint ez kézzel át lett másolva egy átlátszó papírra. A haj és a szem kidolgozáson ez nagyon látszik. Az arc is kicsit más volt, bár ez betudható a másolási technika hibájának is akár.
Lehet, hogy nem volt ilyen reklám, csak a nyomdászok csinálták poénból? Ui elég sok ehhez hasonló dolog készült régebben a nyomdákban.
1980-ban fejeztem be az általános iskolát, és konkrétan emlékszem erre a reklámra. Részletek tekintetében azonban minden kissé homályos már, szerintem rádióreklám volt és a ’80-as évek végén vagy a 90-es évek elején (a rendszerváltás környékén) találkoztam vele. Már ivarérett voltam, az biztos, mert értettem és szét is röhögtem magam rajta. Szerintem, a szóbeszéd hatására valaki direkt elsütötte. Tehát, igaz is meg nem is. Korábban nem hiszem, hogy előfordult, emlékszem, mennyire rugalmatlanok és prűdek voltak mindennel szemben.
Én Erikás változattal hallottam, de csak szóbeszéd útján a 80-90-es években.
A kefélés szó is arra a sorsra jutott, mint a köcsög, vagy az elmegy és társai. Ma már jóformán nem lehet egyiknek sem az eredeti jelentését használni, mert mindig van legalább egy ” jó képességű”, amelyik vigyorogni vagy röhögni kezd rajta.
“Kiscserkész korom óta nem keféltem ilyen jókat! …ugyanis a tábori konyhán dolgoztam, kefélgettem, súrolgattam!”
Béla bá, ezeknek a “jó képességű” embereknek nem kevés nevetéssel teli órát köszönhetünk!
Nem tévéreklám volt, hanem grafikus hirdetés újságban, én a nyolcvanas évek végén láttam a Veszprémi Naplóban, Erikával, persze lehet, hogy már akkor a folklórra utalt vissza.
Én személyesen láttam ezt a reklámot a TV- ben. Azt hiszem a 80-as evek elejen vagy a 70-es evek vegen. jarjatok kicsit alaposanban utana a dolgoknak, mert itt alaposan mellélőttetek.
Valaminek a nemlétezését mindig nehéz bizonyítani. Beszélni lehet róla: érvek, ellenérvek és nyomok sorolásával, szakértők és résztvevők megszólaltatásával – én tulajdonképpen ezt tettem a fenti cikkben.
Bizonyítani viszont csak az ellenkezőjét lehet. Úgyhogy ha hozol például egy 1981. január 13-ai tévéfelvételt, amin az látható, hogy a reklám lemegy a tévében, hidd el, elsőként fogom kitenni – amint sikerült megerősíttetni valódiságát. Az “Én személyesen láttam ezt a reklámot a TV- ben. Azt hiszem a 80-as evek elejen vagy a 70-es evek vegen” viszont sajnos édeskevés. :(
Az emlékezet torzításairól szóló rengeteg cikkemből azt is megismerheted, hogyan működik az emberi emlékezet, és miként viccelheti meg az embert a saját memóriája. Félre ne érts: még csak azt sem állítom, hogy veled ezt történt, csak hogy akár ez is benne lehet a pakliban.
Nekem furcsa, hogy erről vitázni kell, és hogy a reklámszakember nem emlékszik rá. A 80-as évek közepén ment a tévében. Ráadásul az akkori barátnőmnek volt is Erika nevű kolleganője. :)
1991-től dolgoztam műszaki áruházban, ETA porsszívóval, diszkrétebb rajzzal, picit más szöveggel létezett ez a reklámnyomat.
Egészen biztos vagyok benne, mert volt egy Eta nevű kollégánk, így volt poén belőle rendesen.
“Ne verje ki a kerítés mellett állva, kiszívja majd Veronika a porszívók álma’ -annó az öregek ezt mesélték.
Ez már a finomított változat volt: “– Egy marketingblog egy hasonló esetet is idézett: “valamikor az 1900-as évek elején a Tolnai Világlapban állítólag ez jelent meg: ‘Ne verje ki a kerítés mellett állva, kiszívja majd Veronika: Veronika a porszívók világmárkája’.
Forgács Gáborral volt egy reklám, mosogató dugulását hárította el: nem kell neki többé pumpával bajmolódnia (fárasztó oda-vissza mozgásra épülő párhuzam), hanem elég a spray (egyszer fúj vele egy nagyot, amitől azonnal kielégült arca lesz). Nem találom YouTube-on.