A szöveg szerint a felvétel két egymásra tett hangsávból áll: az egyiken a tücskök természetes éneke hallható, a másik pedig a lassított verzió.
Bár a neten többen arról beszélnek, a kórushang valójában nem pusztán lelassított tücsökzene, hanem a felvételre egy női énekes is rásegített, ez csak részben igaz. Valóban létezik egy olyan verzió, amiben az alapanyagra Bonnie Jo Hunt is ráénekel, ezen azonban hallani, az operaénekes mikor kapcsolódik a dallamhoz (valahol 1:25 környékén) – a neten azonban mostanában nem ez a verzió terjed.
Ettől függetlenül nem feltétlenül kell elhinnünk a szerzőnek, hogy a lassításon kívül semmi mást nem csinált a tücsökhanggal. A Snopes szerint a felvételről nyilatkozók mondatai azt sejtetik, többről lehet szó, mint egy folyamatos ciripelés lelassításáról. Kritikusok úgy vélik, Wilson esetleg különböző fokozatú lassítások felvételeit pakolta egymásra, így hozva létre a kórusra hasonlító hangzást.
Működik-e hangmoduláció nélkül?
A felvétel kapcsán megkerestem Fodor Attilát (Fine Cut Bodies), aki az imPro modern zenei iskolában samplinget oktat. Attila szerint nem az a kérdés, a felvétel tényleg tücsökhangból készült-e (hiszen szinte bármilyen hangból ki lehet keverni bármit), hanem az, hogy a szerző igazat mond-e akkor, amikor azt állítja: semmilyen hangmodulációt nem használt a ciripelés lelassításán kívül.
Részletes, számításokkal és hangmintával alátámasztott fejtegetésének lényege: mivel a lassítások során oktávváltások is történnek, a végeredmény – azaz a jelenlegi “kórusfelvétel” – nem nagyon jöhetett létre szimpla lassítással. Ha ugyanis fele olyan gyorsan játszunk le egy felvételt, az fele akkora frekvencián fog megszólalni, tehát egy oktávval mélyebben – mondja. Márpedig ha a végeredményben lévő, 6-800Hz körüli „kórus” eredeti hangmagasságát kiszámoljuk – folytatja -, akkor láthatjuk: egy normál tücsök ilyen magas frekvenciának már a közelébe sem jut, és ilyen hangokat rögzíteni képes hangfelvevőt se nagyon tudott volna előteremteni Wilson akkoriban.
Akkor mégis miről lehet szó?
A kérdésre Attila három – egy valószínű, egy feltételes és egy vicces – megoldást szállított: 1.) a kórushangzás nem szimpla lassítás, hanem különböző lassítások egymásra layerezésével lett megkomponálva, akár egyéb effektek használatával is (ez egyébként a Snopes megoldása is, bár Attila szerint még így is nehéz elképzelni, miként lett az egyszerű szinusz alapú ciripelésből komplex kórus hangszín); 2.) a hatást valamilyen felerősített zaj okozta a mágnesszalagról (például hibásan törölt korábbi felvétel); 3) szellemek játéka.
Egyébként – mutat rá Attila – ha lassításon kívül más technikákat is használhat egy zenész, akkor hasonló alapanyagokból ennél komplexebb dolgokat is készíthet (lásd még field recording) – itt van például Matthew Herbert Plat du Jour albuma, ami az alábbi “összetevőkből” készült.
Fotó: Ayaaa/Flickr.com
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
mar en is akartam kerdezni, koszi a cikket :)
a lassitasnal viszont nem ertem, miert nem kerult szoba hogy lehet ugy is lassitani, hogy TENYLEG csak lassabb lesz a hang, de a frekvencia nem valtozik, ilyet akar jobb zenelejatszok is tudnak, szoval erdemes lenne egy ilyennel is megnezni az ‘alapciripelest’
A sound cloudon (https://soundcloud.com/acornavi/robert-wilson-crickets-audio) a hozzaszolasok kozott tobben feltettek eredeti lassitast modositas nelkul. itt egy modositatlan https://soundcloud.com/acornavi/robert-wilson-crickets-audio
A cikkben szereplo lassitasban a valami modulacioval a pitchet is valtoztatjak.
A felvetel 1992-ben keszult es 1994ben megjelent egy albumon is “jim wilson’s recording is made in 1992, robertson’s album is 1994, using wilson’s recording (“Ghost Dance” (Robertson, Jim Wilson) – (5:12))”
Glezmen: már nem tudom melyik cikkben, de az volt, hogy le volt lassítva jópár oktávval… tehát kiderült, hogy egyszerű lassítás a mondás. Másrészt amit te mondasz az egy digitális technika, analóg mágnesszalagnál ha lassabban játszod a szalagot, akkor mélyebben fog megszólalni. Ha szeretnéd, hogy ne csökkenjen a hangmagasság, akkor a lelassuló (lemélyülő) hanghullámhoz plusz információkat kell adni. Ezt általában granuláris szintézissel lehet megoldani, DE csak bizonyos határok között működik, nagyon nagy lassításkor már szinte semmi köze a hangnak az eredetihez, hanem minden szintetizált bizonyos algoritmusok alapján amik meg próbálják megtippelni, hogy milyen lenne a hang, lassítva, ugyanolyan hangmagasságban. De ezt inkább mondanam az eredeti hangból kiinduló szintézisnek, mint az eredeti hangnak….
nemigen értek hozzá, de laikusként azt gondolom, ha csak. lelassította, akkor egy szimpla gyorsítással az eredeti hangot kéne, hogy adja a felvétel.
DrValaki: Így van.
Nekem a ” szellemek játéka” magyarázat tetszik a legjobban. Eszembe jutnak azok a “halottlátók”, akik egy magnetofonnal felveszik a semmit, aztán jó nagy hangerővel lehallgatják a szalagot. Szoktak rajta mindenféle zörejeket, szövegfoszlányokat is hallani. Azt állítják, ez a túlvilágról jön. Persze inkább csak a rádióadásokból, hiszen a rádió meg a magnó is csak egy hangerősítő szerkezet – a rádióadás zajként megjelenhet a felvételen.
No meg:
“megjelent egy albumon is “jim wilson’s recording is made in 1992, robertson’s album is 1994, using wilson’s recording (“Ghost Dance” (Robertson, Jim Wilson) ” – figyelmezzünk a címre!
Két példa, hogy tényleg bármiből ki lehet keverni bármit:
http://www.youtube.com/watch?v=9Bk9I3ott3Q
http://www.youtube.com/watch?v=H-MTC-bEXpU
Kár, hogy a LINK-eknél ez fogad:
“Ez a videó nem érhető el.”
ADIDAS OUTDOOR TERREX TRAIMAKER,ADIDAS OUTDOOR TERREX AGRAVIC BOOST GTX,
nike free run http://www.bsbqc.com/
ADIDAS NMD CS2 PK,ADIDAS NMD R1 PK,
Nike sb Blazer http://www.shoesoem520.com/