Adolf Hitler ásóval a kezében a földet túrja, miközben egyik katonája mellette áll, és büszkén fotózza a dicsfényben sütkérező Führert. A gondosan manipulált propagandakép célja az volt: hirdetni az autópályák építésének kezdetét, és egyre több ember munkalehetőségét – olvasható a Múlt-kor cikkében.
Pedig pár évvel korábban a nemzetiszocialisták még szabotálták ezeknek az utaknak a megépítését, azzal érvelve, hogy a betonutak a gazdag arisztokraták és a zsidó kapitalisták érdekeit szolgálják. Csak 1933-as hatalomra kerülésük idején döbbentek rá, hogy az autobahnokat politikai célokra is lehet használni.
A valóságban Köln polgármestere, Konrad Adenauer volt az, akinek sikerült az első autópálya megépítéséhez pénzt előteremtenie – ma ez A555 néven ismert és Köln és Bonn között fut. Hatalomra kerülésük után a nácik a kölni autópályát „országútra” fokozták le, mivel maguk akartak politikai előnyt kovácsolni az első autópálya megnyitásából.
Eredetileg évente ezer kilométer új autópályával és 600 ezer átmeneti munkahellyel számoltak, a valóság azonban kijózanító volt: még az autobahn-boom csúcsán is legfeljebb 120 ezren dolgoztak az iparban. A második világháború alatt hadifoglyok és zsidó munkaszolgálatosok is dolgoztak az építkezéseken, de 1941-re így is csak 3800 kilométer autobahnt tudtak átadni a forgalomnak.
– A Die Zeit legendavadászának írása az első német autópályáról
Fotó: Wikipédia / Das Bundesarchiv
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
Azért az a 3800 km pont 3800-zal több, mint amennyi nálunk még húsz évvel később is volt.
Istenem, a Köln-Bonn autópálya: ott laktam egy panzióban mellette, már reggel negyed nyolckor beállt a fogalom. Neonácikkal is ott találkoztam elször, az Adenauer házat keresték, és amikor mondtam, hogy merre, leugattak, hogy magának az Herr Doktor Adeneuer. Hát legyen, nekem mindegy.
A régi NDK-ban volt alkalmam megtapasztalnia hitleri autópályákat. Ahhoz képest hogy nem csináltak vele semmit, egészen jó állapotban volt 20-30 évvel az építés után. az is igaz, hogy a tarbantok, wartburgok nem sok kárt tettek benne.
Én ezt nem értem. Ha a 2. vh-ban Németországot szitává bombázták – szó szerint, Kölnben gyakorlatilag csak a dóm maradt viszonylag épségben -, akkor hogy lehet, hogy az NDK-ban sokkal később is még a hitleri sztrádákat használták? Inkább arról lehet szó, hogy a katonák így-úgy helyreállították a bombatölcséreket, aztán sok-sok ideig hozzá se nyúltak.
Egyébként meg sztráda az, amit annak nevezel. Hitlerék építettek 3800 km sztrádát, oké. De utánanézett bárki annak, hogy ezek valójában milyen utak voltak? Összehasonlításképp: Romániában máig sok utat tartanak sztrádának, ami a mi fogalmaink szerint max főút, illetve sok utat főútnak, ami a mi fogalmaink szerint egy erős harmadrendű út.
8 év alatt 3800 km autópálya – a Hitler-mítosz igazolva!!!
Ha már városi legendák és Hitler, a videón 0:25-től és 0:50-től jól látható, hogy Hitler egyszerű hosszú szárú katonai bakancsban bőven van 180 magas. Ha melléjük tennénk Orbán Viktort vagy Barossot, a válláig érnének fel. Ezt is le lehetne egyszer leplezni, mint legendát.
A városokat lehet hogy bombázták, de a réteken keresztül menő autópályák miért lennének rossz állapotban?
Budaházy: milyen a börtön? Amúgy egy videóból nehéz megítélni egy ember magasságát. És nem mindegy milyen magas volt? Kit érdekel hogyha esetleg Barroso csak a válláig ért volna? Nem az adja egy ember értékét hogy hány centi.
Nem határoz meg semmit, csak előszeretettel törpézik le negatív értelemben a korábbi diktátorokat, ami például Sztálin vagy Rákosi esetében ténylegesen megállta a helyét, de Hitlert valamiért mindig ide sorolják.
Úgy tudom, ez egy városi legendákkal foglalkozó oldal, mégpedig amit már történelemórán is emleget a történelemtanár annak ellenére, hogy nem igaz, az nyugodtan nevezhető városi legendának.
Ami azt illeti egy emelvényen áll a csávó, a dombocska minimum a térdéig ér mindenki másnak. A videó a kompenzálni vágyott igencsak nagyfokú kisebbségi érzését támasztja inkább alá…
Hát, legalább tudjuk mi az a valami amiért mindig ide sorolják, ez is valami :)
Na csak hogy a kíváncsiságot kielégítsem, az I. vh-s katonai adatlapja alapján Adolf Hitler testmagassága: 173 centiméter volt és egyébként részben valóban igyekeztek ezt kompenzálni a fotókon, lehetőség szerint némileg alulról fényképezték/filmezték, így magasabbnak hat, illetve ha egyéb prominens németekkel mutatkozott (mint mondjuk a szálas termetű Wilhelm Keitel vezértábornagy) akkor vagy azok álltak kisebb mélyedésbe, vagy Hitler egy kisebb földrakásra. Bár szerintem ez nem annyira hiúsági kérdés volt, inkább erősítése a nemzetben a mindenható vezér képnek és ennek értékével Goebbels propaganda miniszter nagyon is tudatában volt. Budaházy úrnak mondanám: Orbán Viktor testmagassága tudtommal 174 centiméter (mivel focista, nem olyan nehéz utánanézni :) ) vagyis nagyjából egymagas az egykori német diktátorral.
Ami valóban az Urban Legend kategóriája, az az, hogy Napóleon felette alacsony lett volna. Tudtommal megközelítőleg 170 centiméteres testmagassággal bírt (+/- 2 nem tudom már pontosan) ami az 1700-1800-as évek fordulóján nem mondható éppen alacsonynak :)
Sztálin volt még felvetve, ő 165 centire nőtt meg (akárcsak Lenin), vagyis a kis köpcös Mussolinitől is elmaradt (ő 169 centi volt).
Elég gyorsan utána lehetett keresni a neten ezeknek, aligha érdemes erről külön cikket írni :)