A Paul McCartney haláláról szóló hír már 1966 táján felröppent, de a Beatles 1969 októberében megjelenő Abbey Road című albuma után a korábbinál is látványosabban árasztotta el a sajtót. McCartney halálhíréről 1969 októberében számolt be a WKNR FM rádió adásában Russ Gibb – legalábbis a Molnár Imre és a Molnár Gábor által írt Halhatatlan Beatles kötet szerint.
A műsorvezető, aki személyesen is ismerte a Beatles tagjait, egy későbbi interjúban elmondta: adás közben betelefonált egy Tom nevű srác, és megkérdezte, mit szól ahhoz, hogy McCartney halott. A fiú „bizonyítékként” azt hozta fel, hogy ha fordítva hallgatja meg valaki a Beatles „Revolution No 9” című számát, akkor azt hallja, hogy a „Number 9, Number 9, Number 9” refrén „Turn me on, dead man”-né (’Pörgess fel, halott ember’) változott – írtuk a Legendavadászatban.
Nem a Beatles találta ki, de jól jött nekik
Rontotta a helyzetet, hogy a hisztéria kitörésekor McCartney Skóciában volt, és nem akart beszélni a sajtóval. A műsorvezető Eric Claptontól is megpróbált információkat szerezni, aki először azt mondta, kacsa a sztori, de aztán hozzátette: “jobban belegondolva, hetek óta nem beszéltem Paullal.”

Gibb szerint valószínűleg nem a Beatles találta ki a rémhírt, de később nekik is érdekük volt, hogy továbbéljen. „A Capital Record egyik vezetője mesélte nekem, hogy a Paul haláláról szóló hír jelentősen megnövelte a lemezeladásokat” – mutatott rá a műsorvezető.
A hallgatók újabb és újabb “nyomokat” találtak…
Az „A Day in the Life” című számban állítólag közvetlen utalás is történik a tragédiára, amikor Lennon azt énekli: „He blew his mind out in a car…” (’Lelkét egy autóban lehelte ki’). A „Strawberry Fields Forever” dal végén egy hang (ismét Lennoné) azt mormolja: „I buried Paul”, azaz ’Eltemettem Pault’. A „Glass Onion” második versszakában pedig szó szerint ez áll: „The walrus was Paul” (’Paul volt a rozmár’). A rozmárt a rajongók – az Alice csodaországban című műre hivatkozva – a halál szimbólumaként értelmezték.
Nyomokat nemcsak a dalokban, hanem a borítókon is találtak a rajongók. A zenekar 1967-ben megjelent albumának előlapján látható embereket sokan egy szimbolikus sír fölött gyászoló tömegként értelmezték. McCartney feje fölött egy tenyér figyelhető meg, márpedig ez – érveltek a jól értesült rajongók – a halál jele az indián törzseknél. A borítón a négykarú Síva isten, a pusztulás szimbóluma is jól kivehető, és noha csak egyik karjával, de McCartneyra mutat. A borító hátoldalán a Beatles négy tagja látható, de a basszusgitáros – és csak ő – háttal áll. Az albumon belül McCartney karján három betű látszik: OPD, azaz „Officially Pronounced Dead” (Hivatalosan Halottnak Nyilvánítva).
A Yellow Submarine borítója is sokat sejtető: Paul feje fölött ismét ott a tenyér. Az Abbey Road borítóján a zebrán átgyalogló négy fiú – a megfejtők szerint – temetési menet.
A háttérben parkoló világos Volkswagenen pedig a rejtélyes „28 IF” (28 HA) felirat. Ez McCartney életkorára vonatkozik, némi ferdítéssel, hiszen ekkor a zenész csak 27 éves volt. A csúszást a megfejtők azzal magyarázták, hogy a hindu misztika szerint az ember élete akkor kezdődik, amikor megfogan, így a Jel: 28 lenne, ha…
A hátsó borítón látható még az Abbey Road utcatábla, fölötte pedig a Beatles szó, ám azon az S betű elrepedt, ami a gyanakvó rajongók szerint egyértelmű utalás arra, hogy a zenekar többé nem teljes.
… de mindenre volt magyarázat
A jelek tudatos rendszernek tűnnek, de a titkos jeleket valószínűleg csak egy rakás véletlen egybeesés illetve a tények pontatlan interpretálása szülte. Először is itt van az „I buried Paul”, amiből a „hitetlenek” inkább azt hallják ki: „cranberry sauce”, azaz ’áfonyamártás’. A Sgt. Pepper borítóján McCartney azért állt háttal, mert a fotózáskor éppen az Egyesült Államokban volt, és őt Mal Evans helyettesítette, akinek a figurája – McCartney ruhájába bújva – felidézi a basszusgitárosét.

Sergio Benvenuto szerint egyébként nem véletlenül volt McCartney a Beatles-legendák elsőszámú célpontja. Pault tekintették ugyanis a Beatles legkonszolidáltabb tagjának: kevésbé volt alternatív vagy különc. Egy derék liverpooli fiú volt, aki egy csoport kicsapongó között élte életét, míg meg nem gyilkolták sátánista társai – szól az elmélet.
A szóbeszéd akkor sem szűnt meg, amikor a hírt cáfolandó McCartney megjelent a már címében is cáfoló Life magazin címlapján. A halálában szentül hívő rajongóknak már mindegy volt: nyilvánvalóan csak egy alteregóról van szó.
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
Érdekes kis cikk, de nem elég alapos a konteó-forráskutatás. :)
Erről azért jóval többről szólnak a konspirációs teóriák.
Itt egy remek összefoglalás a különféle magyarázatokról és elméletekről:
http://konteo.blogrepublik.eu/2011/02/05/a-beatles-konteo/
Hali, kis kötözködés következik. :)
Szóval a “He blew his mind out in a car…” ennél ‘kicsit’ erőszakosabb, inkább öngyilkosságot jelent, a _szétloccsantotta az agyát egy autóban_ jobb ferdítés.
Üdv, kösz a cikket.
f.
Az hogy szegénynek a haláláról szóló kacifántos elméleteket az az aprócska tény sem befolyásolja, hogy ÉL, engem a jelenlegi magyar politikai vitakultúrára emlékeztet. Ne is zavartassuk magunkat a valósággal, ahogyan az UL oldal egyik védőszentje mondaná: I reject your reality and substitute my own.
Van még jó pár állítólagos utalás erre, de ez igazából mindegy is. Hiszen ha ez igaz, akkor az igazi Paul négy év után meghalt, míg az ál-Paul az azóta eltelt negyven évben is szorgalmasan írta a számokat és adta elő őket, szóval neki sokkal többet köszönhet a világtörténelem. :)
Ez cswak azt bizonyítja, milyen értelmetlen hülyeségeket énekel a Beatles és ez mennyi embernek bejön.
Remek ember McCartney mint kiválló Zenész ”
Üdv: Gyöngyösi Gábor