1. tévhit: A Titanic volt az első hajó, amely az S.O.S. jelet alkalmazta
A valóságban – csak a The New York Times korabeli számait végiglapozva – vagy féltucatnyi korábbi cikkben találkozunk az S.O.S. használatával, például az Arapahoe gőzös 1909-es balesete kapcsán.
2. tévhit: A Titanicot azért nem szerelték fel megfelelő számú mentőcsónakkal, mert a tervezők hittek a hajó sérthetetlenségében
A csónakok számát akkoriban a Brit Kereskedelmi Kamara elavult, közel húszéves regulája szabályozta. A Titanic maga négyszer nagyobb volt az abban legnagyobbnak jelölt kategória felső határánál. A hajót az elavult szabályzat legmagasabb kategóriájába sorolták, így – az utasok számától függetlenül – tizenhat mentőcsónakot kellett magával vinnie. A hajóépítő társaság ekkor már tudta, hogy a törvény hamarosan megváltozik, ezért a Titanicot már a „mentőcsónakot mindenkinek” elv alapján tervezték meg. Az építtető vállalat azonban úgy döntött, a törvény bevezetése előtt nem tölti fel teljesen a tárolókat.
3. tévhit: Mesés vagyon a hullámsírban
A Titanic tervezői a kor legfényűzőbb hajóját alkották meg, az első osztályon utazóknak kínált luxus szinte elképzelhetetlen volt. A közgondolkodásnak logikusnak tűnt, hogy az ezt megfizetni képes, nagyon gazdag emberek csak mesés vagyonokkal utazhatnak. A 21 ezer tonna rakomány és ember befogadására képes rakodótér valóban jókora értékű árut tartalmazott, de olyasmit, amit kincsnek szokás nevezni – vagyis aranyat, különleges ipari nyersanyagot, luxuscikkeket – nem. Az első osztály utasainak személyes tárgyai között lehetett találni kisebb vagyont érő ékszereket (aranyláncok és gyűrűk, karkötők és medalionok), ezekből néhányat felszínre is hozott a Titanic örökségét feltárni hivatott társaság, de tömeges jelenlétre utaló nyomokat nem találtak.
4. tévhit: A hajóóriás oldalára a következő feliratot festették: NO GOD
A Titanicon nem helyeztek el ilyen feliratot, egyetlen fénykép vagy tényszerű forrás sem említ ilyet. A legenda eredete valószínűleg az a másik történet, miszerint a Titanicnak már az építését is számtalan baljós jel kísérte. Eszerint a belfasti gyárban, ahol összeszerelték, egy munkás észrevette, hogy a hajótörzs száma, vagyis a 3909 04 visszafelé olvasva a NO POPE, vagyis a NINCS PÁPA, NEM KELL PÁPA feliratot adja ki. A mese szerint a katolikus munkások a teljes sztrájkot fontolgatták. Végül megegyeztek és folytatták az építkezést – a hajó viszont elsüllyedt. Valójában a Titanic törzsszáma 131428 volt, már ezzel cáfolható az állítás. Ha hozzávesszük, hogy a kivitelező cég szinte teljes egésze protestáns volt, akiket csöppet sem zavart volna a pápa „trónfosztása”, az elméleti hátteret is kizárhatjuk.
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
A legújabb dolog az, amivel most jöttek elő, hogy először rossz irányba tekerték a kormányt ill., hogy az összekütközés után még percekig teljes gőzzel ment a hajó, ami gyorsította a süllyedést legalább egy órával. De erre is rájöhettek volna hamarabb. Igaz sokáig azt is kizárták ,hogy süllyedés közben kettétört volna a hajó, de miután megtalálták a roncsait kiderült ,hogy valóban kettétört.
A Californian reggel odament? Akkor már minek? Azt továbbra sem értem ,hogy miért ne ért volna előbb oda mint a Carpathia, mikor a Carpathia kb. 100 km-re volt és odaért 4 óra alatt, a Californian meg csak kb. 20 km-re.
Amúgy arról is vannak feljegyzések, hogy látták egy hajó fényeit a távolban, de nem sikerült velük fényjelzésekkel sem kapcsolatba lépni.
Találtam egy előadást, pont idevág:
http://www.youtube.com/watch?v=o54k3HE1qJo
A legjobb, hogy még egy múmia utasról is lehull a lepell. :D
“Még az Úristen sem tudná elsüllyeszteni”
“Az „elsüllyeszthetetlen” jelző először a katasztrófa után, a New York Times április 16-i számában bukkant fel a cég alelnöke, Philip A. S. Franklin nyilatkozatában, aki arról beszélt, hogy ő nem érti, az egész baleset hogy történhetett, és azt hitte, a hajó valóban elsüllyeszthetetlen. Ezt a szerencsétlen nyilatkozatot kapta fel a sajtó, és fújta fel egészen addig, hogy a Titanic gazdái hívták ki maguk ellen a sorsot a kérkedésükkel a hajó elpusztíthatatlanságáról. ” – http://index.hu/tudomany/tortenelem/2012/04/12/titanic_legendak/
Az is az utóbbi időkben került elő, hogy gyenge volt a hajó szegecselése. A cégvezetők tudtak róla, de nem akarták az indulást halogatni, gondolták, majd Amerikában kicseréltetik a hibás szegecseket.
A katasztrófát tööb regény is megjósolta, erről itt: http://index.hu/tudomany/tortenelem/2012/04/12/titanic_legendak/
Máshol még azt is olvastam, hogy valamelyik regény (novella?) szerzője a Titanicon halt meg. A hajó neve az ő művében is Titanic (Titan?) volt.
Az ilyen jóslatot meg lehet magyarázni: az óriási utasszállító hajók építése már a levegőben volt, sőt már létezett is ilyen, az 1858-ban vízre bocsátott, de 1888-ban feldarabolt Great Eastern. Az óriási hajót elnevezték az óriásokról, titánokról. A hajót a regényírók a dráma miatt süllyesztették el a hajót az első úton.