A kerékpárral szabálysértést elkövető biciklis jogosítványát nem veszik el, mivel nem azzal a járművel követett el szabálytalanságot, amire az engedélye szól – ecseteli Palágyi István, az ORFK-OBB vezető főtanácsosa a blog készítőinek. Egy segédmotoros például hasonló esetben elveszítheti jogosítványát, mivel erre a járműre kötelező a KRESZ-vizsga letétele – olvasható ugyanitt.
Mindenesetre nagyon részegen így sem érdemes bicajra ülni, a blogon és az alábbi linken (ha magunktól nem jönnénk rá e felfedezésekre) azt is megtudhatjuk, miért. Alkohol hatására megnövekszik a reakcióidő, csökken a koncentráló képesség és a perifériás látás, romlik a távolságfelismerő képesség, oldódnak a gátlások, negatív irányban változik az önuralom és az önkontroll.
Az alkohol természetesen többrétű, pszichésen, fiziológiásan és fizikailag megfogható változásokat idéz elő az egyén szervezetében. Nagyobb mennyiségű alkohol elfogyasztása pedig már tudatzavaros állapothoz is vezethet. Aki mindezen hatások ellenére mégis kerékpárra ül, legalább nagy bicajos haverom tanácsát fogadja meg: indulás előtt egy órával már ne, helyette masszív ásványvizezés ajánlott.
És mit mond a statisztika, illetve mennyi lehet a büntetés? 2008-ban összesen 2342 ember okozott ittasan közúti balesetet, ebből 423-an voltak kerékpárosok. Közúti közlekedési balesetben összesen 109 kerékpáros halt meg; ezek közül 17-en voltak ittasak. Amennyiben valaki ittasan biciklizik, szabálysértést követ el, ezt pedig 100 ezer forintig terjedő bírság kiszabásával lehet büntetni.
A kerékpárosokra vonatkozó fontosabb KRESZ-szabályok
Fotó: Tim Mossholder / Unsplash
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
Ugyan nem tartozik szorosan ide, de épp most írja egy haverom, hogy “erdemes megnezni, h a bicajos halalesetek donto tobbsege nem budapesten, hanem a falvak kornyeken talalhato utakon tortenik”. Majd ugyanő: “eppen ezert (is) kepmutato, h a rendorseg a budapesti bicajosokat ellenorizgeti masszivabban, mikozben jellemzoen a kocsmabol hazafele tarto, a masodrendu ut kozepen a vaksotetben kivilagitatlanul kacsazo jozsi bacsit szoktak elcsapni a diszkoba igyekvo videki autosok”.
Érdekes volt, hogy e két – gyors egymásutánban elküldött – levele közé egy harmadik ékelődött, méghozzá ez:
“Hátulról gázolták el a kivilágítatlan biciklistát
A helyszínen belehalt sérüléseibe az a kerékpáros férfi, akit egy autó gázolt el a 21-es úton, Pásztó közelében. Az áldozat nem viselt láthatósági mellényt, s kerékpárja sem volt kivilágítva – értesült a HavariaPress.
Szerdán este történt a tragikus baleset, a Nógrád megyei Szurdokpüspöki és Pásztó között, a 21-es úton. A középkorú kerékpáros férfit egy vele azonos irányba haladó autó gázolta el hátulról. A baleset következtében a biciklista olyan súlyosan megsérült, hogy a helyszínen életét vesztette. Az áldozatnál nem voltak iratok, ezért személyazonosságát egyelőre nem sikerült megállapítania a rendőröknek. A kerékpároson nem volt láthatósági mellény, ráadásul járműve sem volt kivilágítva.”
Azért nyugaton ne próbáljátok ki, Németországban pl. gyalogos szabálysértésekért is elvehetik a B kategóriás jogsit…
Való igaz vidéken bárki megmondhatja, h sokszor főúton sötét ruhában világítás és mellény nélkül bicajoznak egyesek ott is a út szélén ahol van bicikliút, bebaszva pedig olyan kilengéseket produkálnak mint egy TV torony szélben. Arra nem is gonodl ,h az életével játszik.
Eddig no.1 kombót egyik ismerősöm mesélte mondván, h egyik haverja követte el( ugye, h tipikus UL?). Egy perc alatt 20e ft-tól szabadították meg ezekért: Hatósági jármű megrongálása, ittas biciklizés, közterületen való alkohol fogyasztás.
Ugyanis részegen biciklizett közben a biciklin ülve itta a sört és annyira be volt tintázva, h nekiment az út szélén parkoló rendőrautónak. Ez így már elég szép.
Hát ez tényleg tipikus UL :)
Távolsági busz (szekszárd-budapest), főút (hatos), éjsötétben (az utolsó busz), valahol két falu közt. Sofőrrel diskurálunk a régi szép időkről, mikor keresztbecsapja a kormányt, át a szembeoldalra, majd vissza hogy ne az árokban kergessük a békákat, utasok parókája repül.
Az út szélén holtrészeg Kovács46 elvtárs kerékpározik hazafelé, 1 méteres deliriumos szerpentinen, sötét(kék?) szerkóban, se lámpa se macskaszem se semmi. Vélhetően a busz épp kikerülte, utólagos véleményünk szerint az árokban tölthette utána az éjszakát. Ha a sofőr nem 20 éve és másfél millió kilométere vezet buszt, akkor matricaként végezte volna.
Németországban nem csak ittas biciklizésért, de pl. motorcsónak ittasan való vezetéséért is elveszik a közúti gépjármű vezetői jogsit (bármelyiket), ráadásul kap az ember Flesburgban (ott gyűjtik a büntetőpontokat) néhány pontot, aminek az “eltüntetése” munkával (vizsgákkal, adott esetben pszichológiai tesztekkel) és pénzzel jár.
Engem felháborít a biciklisek felelőtlensége.Egy autósnak évi tízezrekbe,akár százezer fölötti összegbe kerül egy kis autó fenntartása is.Ellenben egy biciklisnek ezer-ezerötszáz ft lenne egy első-hátsó lámpaszett+három-négyszáz egy láthatósági mellény.Sokan erre sem képesek.
Tipikus UL az mikor biciklis részegen elterül biciklistül az út közepén jön egy furgon éppen, h megáll előtte, sofőr berág biciklistül megy be a raktérbe a részeg 100 km-el arrébb meg kiteszik az árok parton. Durva másnapja lehetett.
Hasonló történt, h összeszedtek egy részeget az út szélén biciklivel, elvitték a közeli kórházba, h nézzék meg hátha vmi baja van. Egy gyors vizsgálat megállapított, h max. egy detox kezelést javasolnak más baja nincs, vigyék vissza oda ahol összeszedték. Ők meg úgy gondolták ,h a dehogy viszik ők oda vissza, történetesen a közeli állatkertben dolgoztak, ezért odavitték, betették a pingvinek mellé és a biztonsági kamerán figyelték mi történik. Reggel felkel, körülnéz, látja a pingvineket, de semmi egyéb reakció, a meglepődésnek halvány szikrája sem, átemeli a biciklit a kerítésen és elindul kifelé. Mutass olyat egy tökrészegnek, amin meglepődik.
Olyat mi is csináltunk ,h egy bepiált embert egy házibulin matracostól mindenestől kipakoltunk a kinti pingpong asztalra, és igen nem ébredt fel erre sem. :) Reggel mikor felkelt sem lepődött meg semmin, leszállt az asztalról és bejött a házba, majd kiment a konyhába kávéért.
mintha azért ülnének bicajra a népek, mert akkor , mintha lehetne inni
nem tudom ki találta ki ezt a baromságot , de nézzék már végig, hogy ki kerekezik este 10 után
ha elvennék a jogsikat akkor egyébként mi van?
biciklit nem kobozzák el…
Ausztriaban van ugy hogy ugrik a jogsi , plusz egy-két ezer euros büntit is csaphatnak hozzá.
engem egyszer ott elkaptak, tajrészegen bicon, de meg sem szondáztattak.
jogsim mondjuk amugy sincs.
Egyszerű a megoldás: kivilágítatlan kerékpár, ittas vagy láthatósági mellényt nem viselő kerékpáros esetén a TB ne fedezze a mentés, gyógyítás, orvosi ellátás költségeit! Ugyanis véletlenül ezeket nem lehet elkövetni!
Lássák el, persze, csak utána kiszámlázni és adó módjára behajtani. Amikor a Jani bácsiék házát elárverezi az APEH, akkor a többi Jani bácsi a faluban sürgősen beszerez 200Ft-os láthatósági mellényt + biciklilámpát. És ittasan inkább tolni fogja a bringát:-)))
A fenti hir nem igaz, legalabb is velem kapcsolatban. Ugyanis tolem elvettek a jogsit akkor, mikor csak a biciklit magam mellett toltam. Ez nem vicc! Es meg 40ezer forintot is kellett fizetnem. Mindez 2006-ban volt. Meg az egyik televizios bulvar musorban is szerepeltem volna, de nem volt merszem hozza, mert a rendorok azert meg agyonlottek volna. Tanuk is voltak, de senki sem mert nyilatkozni, mert feltek a zsaruktol. Bizony, ez sajnos megeshet magyarorszagon. Ja, es bonuszkent roma szarmazasu is vagyok, tehat vegkepp nem vagyok egy ”szeretheto” egyeniseg a kisvarosi rendorok elott. Az eset utan 2 evvel elhagytam az orszagot es kulfoldon telepedtem le csaladommal. Igaz, nemcsak az eset miatt, de egyetemi diplomaval sem kaptam meg azokat az allasokat, ahova a fosulis diplomasokat felvettek. Hat ennyi!
[…] megemlíteni, hogy akit a rendőrség rajta kap, hogy kerékpározás közben ittas volt, attól a jogosítványát nem veszik el a rendőrök (egyik kategóriától sem lesz eltiltva). Hogy mi lehet ittas vezetés esetén? Egy korábbi […]