Többször kaptunk kérdéseket a magyarországi jobboldali közlekedés történetével kapcsolatban. A főbb állítások a következők voltak:
– a jobboldali közlekedést Napóleon vezette be a meghódított államokban, csak azért, hogy az emberek másik oldalon hajtsanak, mint Angliában;
– a jobboldali közlekedés a jobbkezességből eredeztethető;
– a jobboldali közlekedést a hajózásból vették át a közútra;
– a gödöllői HÉV egy jó emléke a baloldali közlekedésnek, ma is úgy jár, mint egykoron.
Kérdéseiteket elküldtük a Közlekedési Múzeumnak, ahonnan a napokban Hidvégi János muzeológustól az alábbi választ kaptuk.
„Az általam elérhető szakirodalomban eddig a téma tudományos feldolgozását senki nem végezte el, így a kollégáimtól szerzett információkat foglalom össze önnek. A Közlekedési Múzeumban az egyes szakterületeket külön kollégák „művelik”, így a hajózással, a repüléssel, a közúti- és vasúti közlekedéssel más-más kollégák foglalkoznak. Az összegyűjtött adatokat az alábbiakban közlöm:
Az egyes országokban és az országokon belül is a különféle közlekedési ágazatokban különböző hajtási irányok alakultak ki. A római korban például még nem volt meghatározott hajtási irány, sok esetben az út szélessége sem tette lehetővé az egymás melletti egyidejű elhaladást, így egyik járműnek le kellett térnie. Talán ehhez kapcsolódik a baloldali közlekedés indoklásának a legendája, amely szerint a fegyvert viselő ember (az emberek nagy többsége jobbkezes lévén) bal oldali közlekedés esetén a támadó, ill. védekező fegyvert jobb kezével tudja használni. A fogatolt járművek nagyobb mértékű elterjedése után is megmaradt a bal oldali hatási irány Magyarországon, egészen az 1941-es áttérésig. Érdekesség, hogy a bal oldali közlekedésnél alkalmazott jobboldali hajtóülés az áttérés után is megmaradt a fogatoknál.
A vasúti közlekedésben hazánkban már az egészen korai időkben (1855-től) alkalmazták a jobboldali közlekedést, természetesen csak ott, ahol két sínpálya volt kiépítve. Ennek némiképp ellentmond az Ön által is említett gödöllői HÉV ma is baloldali hajtási iránya, ill. az I. a, „kisföldalatti” közlekedési iránya, amely 1973-ig szintén baloldali volt. Érdekes adalék, hogy Franciaország és Svájc vasútvonalain ma is bal oldali közlekedés van! A repülőgépek tömeges elterjedésével szintén a jobboldal irányba való kikerülést határozták meg a világon egységesen! A hajózásban is a jobboldali kikerülési irány van meghatározva.
A közúti közlekedésben sem volt egységes szabály, az egyes országokban egymástól eltérő hajtási irányok voltak. Az 1930-as évek második felében a környező országokban már bevezették a jobboldali hajtási irányt; Ausztriában 1938. szeptember 19-től, Csehszlovákiában 1939 május 1-től tértek át a jobboldali közlekedésre. A hazai újságok elszigetelődést, az idegenforgalom visszaesését jósolták, amennyiben nem változtatjuk meg a hajtási irányt.
A közlekedési kormányzat 1939 júniusában döntött a jobboldali közlekedésre való áttérésről. A második világháború kitörése miatt az áttérést két évvel elhalasztották. Az 1941. június 26-án kiadott 187 000/1941-es BM rendelet kimondta, hogy az áttérést két lépésben kell végrehajtani. Július 6-án hajnali három órakor Budapest és környékének kivételével az egész országban, november 9-én hajnali 3-órakor pedig Budapesten és környékén tértek át a jobboldali közlekedésre. Az előmunkálatok már áprilisban elkezdődtek. A rádióban figyelmeztették a hallgatóságot az áttérésre, az újságokban tájékoztató cikkek jelentek meg. Az iskolákban tanították a gyerekeket az új közlekedési rendre. Budapest környékén július 6-ától a kijelölt határon útburkolati jelekkel, táblákkal terelték a járműveket a megfelelő sávokba. Budapesten a közlekedési vállalatok és a hatóság is felkészült a váltásra. November 8-án 23 órakor leállt a tömegközlekedés és hajnali 3-óráig a szükséges műszaki átalakításokat elvégezték. Az előkészületek és a szervezés sikeres volt, a baleseti statisztika alig romlott. 1941. november 9-én hajnal 3 órától hazánkban jobboldali közúti közlekedés van.
Összefoglalva a fentieket, a közlekedés irányát sok esetben nem határozták illetve határozzák meg egységes szabályok. A hajtási irányokat az évszázados szokásjog és a praktikum befolyásolták. A hajtási irány megváltoztatása rendkívüli körültekintést, hosszas előkészítő munkát és jelentős anyagi erőforrásokat igényel. Az egységes közigazgatású országokban (mint például a hadsereg által elfoglalt területeken is) célszerű az egységes közlekedési rend fenntartása. A hajtási irány megváltoztatását a közlekedési környezet és a rendelkezésre álló anyagi erőforrások is nagyban befolyásolják, így maradhatott meg a zártpályás rendszereknél a baloldali közlekedés. A „kisföldalatti” teljes rekonstrukciójánál 1973-ban változtatták meg a hajtási irányt, és valószínűleg a gödöllői HÉV teljes rekonstrukciója esetén térnek át a jobboldali közlekedésre.”
A téma e részletes kifejtéséhez mi csupán annyit tennénk hozzá, hogy a napóleonos szóbeszédet megtaláltuk a Die Zeit legendarovatában. Eszerint Napóleon valóban elrendelte az általa meghódított területeken a jobbkezes közlekedést, de ehhez az angoloknak semmi közük nem volt; Napóleon csak az addigi gyakorlatot intézményesítette, néhány korábban balkezes országban is. Ráadásul a francia seregek visszavonulását követően a felszabadult országok visszatértek a baloldali közlekedésre. És a 20. század közepéig emellett is maradtak.
Rechts und links
A HÉV régi útvonala a Keletitől az Örs vezér teréig
Fotó: fortepan.hu
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
Szioka!!!
Egerszegre a Ganz szakközépbe járok…közlekedés a szakmám és az a házim, hogy magyarország vasúti fejlösése ma, átrendezése….ha valaki tud segitsen!!!!
köszike medlin
http://www.medlin_@freemail.hu
Ami érdekes hogy a fogatolt közlekedési eszközökön a befogott állatokat cserélték meg mikor a sávváltás megtörtént. Nekem van olyan kreszkönyvem amiben egy betétlap írja le mi fog változni a jobboldali közlekedésre való áttéréskor.
65 ÉVE TARTUNK JOBBRA (http://www.origo.hu 2006-07-04)
Magyarország utolsó előttiként váltott
Magyarország az elszigeteltségtől való félelem miatt állt át a jobboldali
közlekedésre a II. világháború alatt, a váltás zökkenőmentesen zajlott. A
“hagyományosnak” számító baloldali közlekedés a világ 56 pontján maradt meg.
Brit régészek szerint a régi rómaiak szekerei az úttest baloldalán haladtak,
erre egy régi, a római kor óta nem használt délnyugat-angliai kőbánya
szolgáltat bizonyítékot. A bejárat keréknyomai mélyebbek kifelé a baloldalon,
tehát itt mentek a teli szekerek, az üresek a másikon. Másutt a kerekek középen
hagytak nyomot, ebből nem derült ki, melyik oldalról kerülték egymást a
szembejövők, e korban az út szélessége sem tette mindig lehetővé az egymás
mellett haladást.
A baloldali közlekedést az 1300-as évekre vezetik vissza: a kereskedelem
fellendültével a szaporodó teherkocsik vezetői a jobb oldalon ültek, hogy
ostort tartó jobb kezük szabadabb legyen, míg másutt a szekereket baloldalról
hajtva, jobban látták a szembejövő forgalmat. A baloldali rendet erősítette az
1300-as évek elején VIII. Bonifác pápa bullája, ez a római zarándokoknak
tanácsolta: jobb kézben karddal utazzanak, így jobban tudják magukat védeni. Az
1700-as évekig mindenütt bal oldalon közlekedtek.
A francia forradalom alatt jelképes volt, ki hol halad: a szegények a jobb, a
forradalom ellenségei a bal oldalon. Elsőként Napóleon rendelte el a jobboldali
rendszert, előírva katonáinak: jobbra igazodjanak, s így lepjék meg az
ellenséget. Ez a gyarmatokon és meghódított országokban általános lett, de a
háborúk után a felszabadult országok egy része visszatért a baloldali
közlekedésre. A jobboldali rendet Hollandia, Svájc, Német-, Olasz-, Lengyel-,
Spanyolország és Egyiptom vette át, Ausztria-Magyarország, Oroszország,
Portugália és Nagy-Britannia lakói baloldalt közlekedtek. 1902-ben vetődött fel
a jobboldali rend általánossá tétele, ám a többségben lévő “baloldali” országok
nem fogadták el azt. Az első világháború alatt egyes osztrák tartományok a
jobb, mások a baloldali rendszert fogadták el, az oroszok az I. világháború
végén, a portugálok 1920-ban váltottak.
Magyarország a kontinensen utolsó előttiként tért át a jobboldali rendre (az
utolsó Svédország volt, csak 1967. szeptember 3-án váltott). Az átállás oka a
német nyomás mellett az elszigetelődés elkerülése volt, mivel 1938. szeptember
19-től Ausztria, 1939. május 1-től Csehszlovákia tért át a jobboldali
közlekedésre (mindkettő Hitler bevonulása után), s a bécsi döntések által
visszacsatolt területeken is jobboldali rend volt.
Csak egy baleset
A közlekedési tárca 1939 júniusában döntött az áttérésről, a háború miatt ez
két évet késett. Az 1941. június 26-i 187 000/1941. BM-rendelet szerint az
áttérés két lépésben történt. Július 6-án hajnali 3-kor Budapestet és környékét
kivéve az egész országban, november 9-én hajnali 3-kor pedig a fővárosban és
környékén tértek át a jobboldali rendre. Az előmunkálatokat áprilisban kezdték,
a rádió figyelmeztette a lakosságot, a lapok tájékoztató cikkeket közöltek, az
iskolák az új rendet elmagyarázták a gyerekeknek. Július 6-tól a Budapest
körüli határvonalon burkolati jelek, táblák terelték a járműveket megfelelő
sávokba. Az áttérés simán lezajlott, csak egy baleset történt: egy fehérvári
kalauz a lezárt baloldali ajtónak dőlve kiesett a járműből.
A főváros közlekedési vállalatai és hatóságai is készültek a váltásra. A
tömegközlekedés november 8-án 23 órakor leállt, hajnalig elvégezték a műszaki
átalakításokat. Az átállás nem okozott gondot a Beszkárt villamosainál, ezeknek
ugyanis mindkét oldalon volt ajtaja, de a buszok másik oldalán ajtót kellett
vágni, a költség 12 millió pengő volt. (A fogatoknál a korábbi jobboldali
hajtóülés maradt meg.)
Hazánkban a vasút kétpályás vonalain 1855-től volt jobboldali rend, a gödöllői
HÉV ma is baloldali irányát kivéve, s 1973-ig a kisföldalatti közlekedési
iránya is baloldali volt. Svájc és Franciaország vasútjai ma is baloldalt
futnak. A repülés egységesen jobb irányú kerülést alkalmaz, a hajózás
kikerülési iránya is a jobb. Nagy-Britannia a bal oldal mellett maradt, s
gyarmatain is ezt vezette be. A brit közlekedési rend idővel kisebbségbe
került, a jobb oldali közlekedés bevezetésének jelképes jelentősége is volt,
ezzel rázták le az angol gyarmati múlt utolsó láncait.
Egyesek szerint a baloldali rend biztonságosabb, a legtöbb embernek a látásban
is a jobb oldala domináns, amely baloldali forgalom esetén jobban becsül
távolságot, sebességet. Ma az alábbi országok élnek balra hajts szerint:
Antigua és Barbuda, Ausztrália, Bahama-szigetek, Banglades, Barbados, Bermuda,
Bhután, Botswana, Brit Virgin-szigetek, Brunei, Ciprus, Csatorna-szigetek,
Dél-Afrika, Dominikai Közösség, Falkland-szigetek, Fidzsi-szigetek, Grenada,
Guyana, Hongkong, India, Indonézia, Jamaica, Japán, Kajmán-szigetek, Kenya,
Lesotho, Makaó, Malawi, Malajzia, Málta, Mauritius, Montserrat, Mozambik,
Nagy-Britannia, Namíbia, Nepál, Pakisztán, Pápua Új-Guinea, Salamon-szigetek,
Seychelles-szigetek, Sri Lanka, Saint Kitts és Nevis, Saint Helena, Saint
Lucia, Saint Vincent, Suriname, Szingapúr, Szváziföld, Tanzánia, Thaiföld,
Tonga, Trinidad és Tobago, Uganda, Új-Zéland, Zambia és Zimbabwe.
NAPÓLEON RENDELTE EL (Népszabadság 2006-07-05)
Itthon hatvanöt éves a jobb oldali közlekedés
Magyarország 1941. július 6-án tért át a jobb oldali közlekedésre, a döntést
sok vita előzte meg, a közlekedés haladási iránya sok országban ma is bal
oldali.
A bal oldali közlekedést az 1300-as évekre vezetik vissza: a kereskedelem
fellendültével a szaporodó teherszállító lovas kocsik vezetői “a jobb oldalon
ültek, hogy ostort tartó jobb kezük szabadabb legyen, míg másutt a szekereket
bal oldalról hajtva, jobban látták a szembejövő forgalmat.
A bal oldali rendet erősítette az 1300-as évek elején VIII. Bonifác pápa
bullája, melyben a római zarándokoknak tanácsolta: jobb kézben karddal
utazzanak, így jobban tudják magukat védeni. A francia forradalom alatt
jelképes volt, ki hol halad: a szegények a jobb, a forradalom ellenségei a bal
oldalon.
Elsőként Napóleon rendelte el, hogy katonái jobbra igazodjanak, s így lepjék
meg az ellenséget.
Magyarország a kontinensen utolsó előttiként tért át a jobb oldali rendre (az
utolsó Svédország volt, csak 1967. szeptember 3-án váltott). Az átállás oka a
német nyomás mellett az elszigetelődés elkerülése volt, mivel 1938. szeptember
19-től Ausztria, 1939. május 1-jétől Csehszlovákia tért át a jobb oldali
közlekedésre (mindkettő Hitler bevonulása után), s a bécsi döntések által
visszacsatolt területeken is jobb oldali rend volt.
A közlekedési tárca 1939 júniusában döntött az áttérésről, a háború miatt ez
két évet késett. Az 1941. június 26-ai 187 000/1941. BM-rendelet szerint az
áttérés két lépésben történt. Július 6-án hajnali 3-kor Budapestet és környékét
kivéve az egész országban, november 9-én hajnali 3-kor pedig a fővárosban és
környékén tértek át a jobb oldali rendre. 1941 július 6-tól a Budapest körüli
határvonalon burkolati jelek, táblák terelték a járműveket megfelelő sávokba.
Az áttérés simán lezajlott, csak egy baleset történt: egy fehérvári kalauz a
lezárt bal oldali ajtónak dőlve kiesett a járműből.
A fővárös közlekedési vállalatai és hatóságai is készültek a váltásra. A
tömegközlekedés november 8-án 23 órakor leállt, hajnalig elvégezték a műszaki
átalakításokat. Az átállás nem okozott gondot a BSZKRT villamosainál, ezeknek
ugyanis mindkét oldalon volt ajtaja, de a buszok másik oldalán ajtót kellett
vágni, a költség 12 millió pengő volt. (A fogatoknál a korábbi jobb oldali
hajtóülés maradt meg.)
Hazánkban a vasút kétpályás vonalain 1855-től volt jobb oldali rend, a gödöllői
HÉV ma is bal oldali irányát kivéve, s 1973-ig a kis földalatti közlekedési
iránya is bal oldali volt. Svájc és Franciaország vasútjai ma is baloldalt
futnak. A repülés egységesen jobb irányú kerülést alkalmaz, a hajózás
kikerülési iránya is a jobb. Nagy-Britannia a bal oldal mellett maradt, s
gyarmatain is ezt vezette be. A brit közlekedési rend idővel kisebbségbe
került, a jobb oldali közlekedés bevezetésének jelképes jelentősége is volt,
ezzel rázták le az angol gyarmati múlt utolsó láncait. (MTI)
Egy barátomtól hallottam, h. a németek Jugoszlávia megtámadásakor a szövetséges Magyországon is áthaladtak, és mivel jobboldali volt náluk a közlekedés, nálunk is “tüssstént” be kellett vezetni. Lakájnemzet, na ja.
egyébként jártam Angliában sztem praktikusabb a baloldali közlekedés.
Érdekességként
most jöttem Írországból és ott balra hajts van ugyan, de mégis a jobboldalról haladónak kell elsőbbséget adni :-)
En Londonban dolgozom buszvezetokent.Nagyon szeretem a baloldali kozlekedest.Szerintem biztonsagosabb akkor,ha jobbkezes vagy.Nem veletlen,hogy igy volt ez nagyon sokaig szinte mindenhol.
Sanyinak a magyarazat:az a furcsa,hogy ahol jobboldali a kozlekedes nem balkezszabaly van.Nezd csak meg a korforgalom
forgasiranyat.Jobbra hajtsnal ha belepsz, balrol jon a forgalom es megis elsobbseget kell adni.
Tehat nem lehet szimplan jobbkez szabalyt alkamazni.Balra hajtsnal pedig igen.
Vasúti közlekedésben van még 2 baloldali közlekedésű szakasz:
Bp-Kelenföld-Déli Pu.
Rákosrendező-Vasúttörténeti park (volt Északi Fűtőház) Véleményem szerint ezek átállása jobboldalira nem várható, a Déli Pu. legutóbbi átépítése után is megmaradt a baloldali rend.
A Gödöllői HÉV lehet, hogy az utolsó hagyományos baloldali tömegközlekedési eszköz, de bizonyos szempontból roppant praktikus is.. Budapestre befele egymás mellett jön az úton a busz és mellette a HÉV, tehát aki befelé igyekszik, az mindenféle rohangászás nélkül tud alkalmazkodni ahhoz, ami előbb jön..nem kell kilométereket kerülnie a HÉV-kerítés miatt..:-)
Nehogy már ezt megváltoztassák !! :)
Én úgy tudom, hogy a gödöllői vonalat egy angol cég építette, ezért tartották meg -tiszteletből vagy emlékül- a mai napig a baloldali közlekedési rendet (bár valakik szerint csak nem volt pénz az átépítésre).
Keleti–Rákos között is baljáratú közlekedés van a vasúton. Meg még számos pontján Európának, pl. az osztrák Südbahn fele most állt át, de Svájcban a bal az általános.
„Szomszédaink közül Romániában is már Magyarország előtt bevezették ezt a szabályt. Így történhetett például, hogy – amint azt Ablonczy Balázs történész írja – Észak-Erdély 1940-es visszacsatolásakor a magyar hatóságok gyorsan bevezették ott is (újra) a bal oldali közlekedést. Majd 1941-ben, amikor mi is áttértünk a kontinentális szokásokra, megint változott a közlekedési rend.” http://hvg.hu/Tudomany/20111111_1941_jobboldali_kozlekedes
Angliában élek. Praktikusabb a baloldali vezetés? Nekem nem. Teljesen mindegy nekem, hogy milyen kocsit vezetek, milyen országban, seperc alatt megszokom, hogy kell menni. Mindegy, hogy jobbkormány, jobboldal, baloldal… Minden variáció jöhet. És hála az égnek, két szemmel nézem a világot, 3D, ha úgy tetszik. Bírom az olyan okos dumákat, hogy domináns szem meg ilyenek. Ráadásul annyiból jobb, a vezetési oldaltól függetlenül balkormányost vezetnem, szóval hangyafasznyi különbséget mégis teszek, hogy bal kézzel szeretem fogni a volánt, jobbal a váltókart, és egy picit ügyesebb a jobbkezem. Valamint ebből kifolyólag nem a váltó kézzel indexelek, mint egy jobbkormányosban, hanem csak bal ujjal. Jobbkormányosnál az esetek többségében a váltó kézzel indexelünk, és ez szerintem nem olyan kényelmes.
Déli pu: ott azért van baloldali közlekedés (mindkét vágány kétirányú, de menetirány szerint a bal a helyes vágány) mert az alagútban a tárolóhoz közelebbi vágányt kihúzóként is használják.
Gödöllői HÉV: az index HÉV-es fórumán volt róla szó, hogy a jelzők nincsenek végig mindkét irányba kiépítve, illetve az eltolt peronos megállókat is át kéne építeni.
Ezt így általában kijelenteni, hogy a vasúton 1855-től jobboldali közlekedés volt: kicsit erős.
Rémlik gyermekkoromból egy vicc: Angliában is bevezetik a jobboldali közlekedést – de kísérleti jelleggel először csak a buszoknak. Vagy valami ilyesmi.