Íme a történet magyar változata:
“Ez egy rádióbeszélgetés, ami gallíciaiak és északamerikaiak között valóban megtörtént, a 106-os tengerészeti vészhívó csatornán rögzítették a gallíciai partoknál, Costa de Fisterrán 1997. 10. hó 16.-án. (A beszélgetés valóban megtörtént, és eloször 2005 márciusában hozta nyilvánosságra a spanyol katonai hivatal. Minden spanyol újság leközölte, és egész Spanyolország halálra röhögte magát.)
**Gallíciaiak: (Zaj a háttérben.)**: Itt az A853 beszél Önökhöz, kérem változtasság meg a pozíciójukat 15 fokkal délre, hogy elkerüljük az ütközést! Önök egyenesen felénk tartanak, a távolság 25 tengeri mérföld.
**Amerikaiak: (Zaj a háttérben): Azt tanácsoljuk Önöknek, hogy változtasság meg a pozíciójukat 15 fokkal északra, hogy elkerüljük az ütközést!
** Gallíciaiak: Negatív válasz. Megismételjük: változtassák meg a pozíciójukat 15 fokkal délre, hogy elkerüljük az ütközést!
** Amerikaiak: (Egy másik hang): Itt az Amerikai Egyesült Államok egyik tengeri hajójának kapitánya beszél Önökhöz. Ragaszkodom hozzá, hogy azonnal változtassák meg a pozíciójukat 15 fokkal északra, hogy elkerüljük az ütközést!
**Gallíciaiak: Mi nem látjuk a kérésnek sem megvalósíthatóságát, sem szükségességét, ezért Önöknek javasoljuk a pozíciójuk 15 fokkal délre történo megváltoztatását, hogy elkerüljük az ütközést.
**Amerikaiak (nagyon izgatott, parancsoló hang): ITT RICHARD JAMES HOWARD KAPITÁNY, AZ AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOK USS LINKOLN NEVU ANYAHAJÓJÁNAK KAPITÁNYA BESZÉL, AMI A MÁSODIK LEGNAGYOBB HADIHAJÓJA AZ ÉSZAKAMERIKAI FLOTTÁNAK. KÍSÉR MINKET KÉT PÁNCÉLOS CIRKÁLÓ, HAT ROMBOLÓ, ÖT KERESZTHAJÓ, NÉGY TENGERALATTJÁRÓ ÉS TÖBB HAJÓ, AMELYEK ÁLLANDÓAN TÁMOGATNAK. A PERZSA ÖBÖLBE TARTUNK, HOGY OTT EGY KATONAI MANOVERT ELOKÉSZÍTSÜNK ÉS EGY IRAKI OFFENZÍVA ESETÉN VÉGREHAJTSUNK. ÉN NEM AJÁNLOM, ÉN MEGPARANCSOLOM ÖNNEK, HOGY VÁLTOZTASSA POZÍCIÓJÁT 15 FOKKAL ÉSZAKRA!!!! AMENNYIBEN NEM HAJTJA VÉGRE, KÉNYTELENEK LESZÜNK A SZÜKSÉGES LÉPÉSEKET MEGTENNI, HOGY BIZTOSÍTSUK AZ ANYAHAJÓ ÉS A HADERO BIZTONSÁGÁT!!! ÖNÖK TAGJAI EGY SZÖVETSÉGES ÁLLAMNAK, TAGJAI A NATONAK ÉS ÍGY ENNEK A HADERONEK!!! KÉREM AZONNAL ENGEDELMESKEDJENEK ÉS MENJENEK AZ UTUNKBÓL!!!
**Gallíciaiak: Itt Juan Manuel Salas Alcantra beszél. Mi ketten vagyunk. Velünk van a kutyánk, az ételünk, két sör és egy ember a Kanári szigetekrol, aki éppen alszik. A Cadena Dial von la Coruna adó és a 106-os tengeri vészhívó csatorna támogat. Sehova nem utazunk, a szárazföldrol beszélünk Önökhöz. Az A-853-as számú Finisterrai világítótoronyban vagyunk, a gallíciai partoknál. Halvány fingung sincs, hogy a spanyol világítótornyok rangsorában hányadikak vagyunk. És megtehetik a lépéseket, amiket szükségesnek tartanak és amelyekre vágynak, hogy a biztonságát a szaros anyahajójuknak garantálják, különösen, hogy nemsokára a gallíciai partok szikláin szét fog zúzódni, és ezen megfontolásból ki kell tartanunk amellett és szeretnénk Önöknek mégegyszer a lelkükre kötni, a legjobb, legegészségesebb és legokosabb Önöknek és embereiknek, ha pozíciójukat 15 fokkal délre megváltoztatják, hogy az ütközést elkerüljük.”
A fenti kitalált történet eredeti változata 1996-ban jelent meg először az interneten, akkor egy amerikai hajó és a kanadai hatóságok párbeszédeként. A legtöbb változatban 1995-re datált anekdota a snopes.com szerint megjelent egy 1992-es vicces meséket tartalmazó gyűjteményben is, de katonai források szerint már 30-40 éve kering.
Más források szerint a történet a Reader’s Digest humoroldalán jelent meg először, de ezt sem sikerült bizonyítani. Az amerikai hadsereg a folyamatos újságírói érdeklődés könnyebb kiszolgálása érdekében saját oldalára is feltette a legenda egyik változatának cáfolatát.
“The Lighthouse Joke”
The Obstinate Lighthouse
Fotó: pexels.com
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
Ismerve a Spanyolok angol nyelvi tudását nem hiszem, hogy ez a beszélgetés lezajlott. Ott még a repülés irányítók is spanyolul beszélnek, mert jelentős belföldi forgalmuk van. Ezért a Madrid kivételével gyakori a külföldi gépek késése – keresni kell egy szabad, angolul tudó repülésirányítót. Addig köröz a gép.
De az amcsi “büszkeség” és beképzeltség elég jól lejön a szövegből.
Humorhoz kommentet nem szokás írni, de:
1., Örömmel olvastam, az állítólag szót a “hír” elején.
2., Nincs 106-os csatorna a VHF készülékeken, van viszont 16-os csatorna, ami (az állítólagos történet idején vészhívásra szolgált).
3., A sztori a honlapomon is szerepel, ahogyan itthon (valószínüleg) először megjelent a 70-es években, egy Hofi kabaréban.
Valószínűleg eredetelileg egy vicc volt, rövid és frappáns, amit aztán hozzá nem értők elkezdtek bővíteni, húzni, nyújtani,mint a rétestésztát, hívén azt, hogy ettől jobb lesz.
4. Xantiának:
Ismerve a spanyolok nyelvi tudását, biztos, hogy angolul hangzott volna el, ha igaz lenne, mert a parti állomásokon csak angolul megy a forgalmazás.
5. Mókinak: ez a vicc alapja, amit te is írtál. És a viccben sokkal jobban lejön, mert itt hosszú lére van eresztve (ami nem a blog hibája, nyilván így jutott el hozzá)
A Blikk 1996-01-13-i számában AZ ENTERPRISE VISSZAKOZOTT – A Navy titkos jegyzőkönyve címmel hozta le a sztorit.
Ez egy ősrégi vicc. Egyébként a tengeri rádióforgalmazásnak vannak szigorú kötött szabályai, amiket mindig be kell tartani… Ez itt nem nagyon jött össze… A másik, hogy a kapitány egy ekkora hajón nem szokott csak úgy rádiózgatni, főleg nem adja ki egy esetleges flotta résztvevőit… Ez kb olyan, mint ha egy csatában a felek küldenének egymásnak egy listát, hogy kinél hány katona van és milyen cuccokat fognak használni… Azért egy hadihajó kapitányi posztját nem a bingosorsoláson osztogatják, oda tényleg inteligencia meg tudás kell…
Mindegy, valaki kreált egy sztorit egy gyengécske viccből, és teli tette hivatalosnak tűnő szöveggel… Az egyszerű internetező meg úgy sem tudja megállapítani, hogy igaz-e.
egy katonai flotta, nem vaktaban hajokazik a tengereken, pontosan megtervezett utvonalon haladnak. kizartnak tartom, hogy egy egesz flotta nem vesz eszre egy apro bibit, hogy szarazfold fele tartanak, amin egy bejegyzett vilagitotorony is van! azokat a szigeteket es tenger alatti sziklakat is ismerik, amik meg a terkepeken sem szerepelnek…
Meg Kereszthajóból se sok van egy hajóflottában. :)
meg arrol se feledkezzen meg senki, hogy 25 tengeri merfold az 46 kilometer kb. ennyivel elotte nem fogja egy vilagito torony alkalmazottja megbecsulni az utkozest na.
LiveLeak, 2013. szeptember:
http://www.liveleak.com/view?i=37b_1378633407
:)
Hol van az a Gallícia? Mert ugye volt egy Galícia a mai Lengyelország és Ukrajna területén, van egy Galiza Észak-Spanyolországban, ahova az El Camino zarándokai érkeznek és volt egy Gallia az ókorban, ami nagyjából ma Franciaország és Belgium.
1984-ben hallottam ezt először. Net sem volt még…
És azok az “érvek” is érdekesek, miszerint: “nem találtam róla adatot”, “nem tudunk róla semmit”, “nincs nyoma az interneten”, “xyz oldalon sem írnak róla”, stb, stb, stb.
Sosem láttam még kínai pénzt. Sosem hallottam a hangját, sosem éreztem a kínai pénz szagát. Ismerősöm sincs, aki látott volna. Akkor kínai pénz nics és kész.
Itt az a baj, hogy tényként kezeltek dátumokat úgy, hogy ti azt mondjátok: mi ezt így tudjuk, akkor így van és kész. Nem az a probléma, hogy valami megtörtént-e vagy nem. Hanem az, hogy olyan “érvekkel” lehetőségekkel, találgatásokkal, semmitmondásokkal dobálóztok, hogy az szerintetek evidens. Mert ti írjátok.
Nos, hát nem így van. Tegnap keltetek fel és tegnapelőttre láttok vissza. A többi homály.