Az Index a New York Times cikkére hivatkozva arról ír: a dolgozók levele már két hete látható a Facebook Workplace nevű üzleti kommunikációs platformon, amelyet a közösségi oldal is használ belső kommunikációjához. A levélírók szerint a döntés veszélyezteti a Facebook értékeit, és az nem a szólásszabadságot védi, hanem csak dezinformációs fegyvert ad a politikusok kezébe. Az Index cikke azt is megjegyzi, hogy az aláírók száma eltörpül a cég 35 ezres állományához képest.

A politikusok közösségi oldali tevékenységével kapcsolatban a Facebook képviseletében nemrégiben Nick Clegg beszélt. Elmondása szerint a Facebooknál felelősségüknek érzik, hogy minden külső politikai beavatkozási kísérlet ellenében megvédjék felhasználóikat, és a platformon keresztül vett hirdetések átláthatók legyenek. De nem érzik felelősségüknek, hogy a politikusok vitájában bárkinek is igazságot szolgáltassanak.

A Facebook egyébként 2016 óta folytatja azt a gyakorlatot, hogy bizonyos esetekben megengedi az alapelveit egyébként sértő tartalom megjelenítését, “ha az kifejezetten hírértékű, jelentős vagy a közvélemény számára kimondottan fontos”. “Ezt csak annak mérlegelése után tesszük, hogy mekkora közérdekű értéket képvisel a tartalom a valós kár kockázatához képest” – írják Közösségi alapelveikben.

A facebookos tényellenőrzésben szintén részt vevő AP hírügynökség e gyakorlattal kapcsolatban megjegyezte: a platform kritikusai szerint a politikusok beszédének másokétól eltérő kezelése szabad kezet ad a gyűlölet és a téves információk terjesztésére. Ráadásul Mark Zuckerberg arra a kérdésre sem tudott egyértelmű választ adni, hol az a határ, ameddig a politikusok elmehetnek.

Update | A Twitter 2019. október 30-án bejelentette, hogy november végétől kitiltja felületéről a fizetett politikai hirdetéseket. Az Index – az AP hírügynökséget idézve – azt írja: a Twitter vezetői szerint a közösségimédia-cégek túl nagy fegyvert adnak a hirdetők kezébe. A közlemény szerint a politikai üzenetek széles körű terjedését ki kell érdemelni, nem pedig megvásárolni a könnyű elérést. A Twittert kiemelt kampányeszközként használó republikánusok – köztük a Trump újraválasztásáért felelős kampányszakember, Brad Parscale – szerint a tiltás egy újabb kísérlet arra, hogy “elhallgassák Trumpot és a konzervatívokat”. Más arra mutatott rá, hogy az ötletet nem lesz könnyű kivitelezni.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!