Bad News (5/5)

A Cambridge Egyetem és a holland DROG játéka egy különleges helyzetből próbál közelebb vinni az álhírek természetéhez és a kamuhírbirodalmak működéséhez: nekünk magunknak kell álhíreket gyártanunk, és tartalmainkat menedzselni. A játék lényege minél több követő gyűjtése, de eközben látszólagos hitelességünkre is oda kell figyelnünk. Vagyis – ha nem akarjuk, hogy szimplán sültbolondnak nézzenek minket – nem támadhatjuk le olvasóinkat rögtön gyíkemberekkel. Szép lassan, tudatosan kell kiépítenünk kamuhírbirodalmunkat különféle felületek (saját híroldal, Twitter-feed, stb.), változatos eszközök (például botfarmok, mémek) és technikák bevetésével (a minket ért támadások visszaverése, trollkodás, stb.).

A játék közben a készítők ügyesen adagolják az edukációs üzeneteket, amelyek célja az, hogy a gyerekekben megerősödjön az álhírek iránti ellenállóképesség. Különféle badge-ek személyesítik meg az álhírek gyártóinak és terjesztőinek főbb eszközeit, ilyenek például az érzelemkeltés, a társadalom megosztása, a konteók kitalálása, a támadások személyeskedő visszaverése vagy a trollkodás.

A Bad News alapverziója angol nyelvű, de játszható tucatnyi más nyelven is (magyarul sajnos még nem). A programot oktatási célra is ajánlják, amihez a tanárok részletesebb útmutatót is kapnak. A játékban elrejtettek egy kérdőívet is, amelynek adatait elemezve a készítők arra jutottak: az ismeretterjesztés e módja egyfajta védőoltásként funkcionálhat a kamuhírek ellen.

BBC IReporter (5/5)

A BBC 11 és 18 év közöttieknek ajánlott játékában a felhasználók a neves hírcsatorna újságírójának bőrébe bújhatnak, ráadásul egy elég sűrű és mozgalmas napon. Először csak egy nagy csetplatform áll le, de a nap előrehaladtával egyre komolyabb problémák jelentkeznek. Hamarosan egy kibertámadás kellős közepén találjuk magunkat, és az események tudósítójaként arról kell folyamatosan döntéseket hoznunk, mely forrásokban bízhatunk meg és mit rakhatunk ki azonnal, melyeknek érdemes előbb utánajárni, és melyekre nem érdemes időt pazarolni. A forrástippek kollégák videobejelentkezésével, illetve cseten keresztül érkeznek.

Újságírói munkánk eredményességéről játék közben folyamatos tájékoztatást kapunk: a szóbeli értékelések mellett három mutató (alaposság, hatás, gyorsaság) jelzi, hogy jó döntéseket hoztunk-e. A BBC IReporter egy megállás nélküli rohanás az önjelölt szakértők, a 15 perc hírnévre éhes médiahackerek, a publicitásra éhes vállalatok és politikusok, valamint a valóban megbízható források világában.

Fakey (3/5)

A Fakey annyiban hasonlít a BBC játékához, hogy itt is különböző online források megbízhatóságát kell megítélni, viszont videós bejelentkezések és csilivili grafika helyett egy lebutított newsfeed-utánzatot kapunk. Ebben megosztással, lájkkal jelezhetjük a megbízható forrásokat, míg a nem megbízhatók esetében tényellenőrzést kérhetünk, majd el is rejthetjük. Kevésbé szórakoztató, mint az előbbiek voltak.

NewsFeed Defenders (5/5)

A játék elején választunk magunkat egy avatárt és egy témát, majd végigrágjuk magunkat egy szerkesztői szabályzaton. Ebben tényalapú, átlátható, elfogulatlan és különböző nézőpontokat felvonultató hírszerkesztői gyakorlatra figyelmeztetnek bennünket. Ezután kezdődik a játék, amely során előbb egy newsfeed híreit olvashatjuk át, és ellenőrizhetjük le beépített Google-keresésekkel.

Ahogy halad előre a játék, úgy lesz egyre több jogosultságunk: idővel dönthetünk például arról is, hogy beengedünk-e egy adott posztot az általunk menedzselt tartalmak közé, vagy magunk is írhatunk bejegyzést, sőt ki is emelhetjük. A cél, hogy moderátori/kurátori/stb. szerepünkben megbízhatók maradjunk, növeljük a szájt forgalmát, és mindeközben választott témánknál maradjunk.

Interland/Reality River (3/5)

A Reality River egy szélesebb tematikájú online játék része, amelynek célja megismertetni a gyerekekkel a digitális világot, és segíteni az abban való eligazodást. A játék során egy folyón kell átkelni, miközben online biztonsággal, privacyvel és internetes átverésekkel kapcsolatos kérdésekre kell válaszolni. Ha jó választ adunk, továbbléphetünk, ha nem, beleesünk a folyóba. A túlpartra átérve aztán egy mondatkiegészítős tesztet kell kitöltenünk. Nem sikerült megértenem, miben több, mit ad hozzá ez a megjelenés egy sima feleletválasztós teszthez képest.

Factitious (5/5)

Az American University játéka egyfajta fact-chekinges Tinder: ha az elénk feldobott hírt kamuhírnek tippeljük, balra kell húznunk, ha pedig valósnak, akkor jobbra. Minden döntés után megkapjuk a helyes választ, és egy rövid leírást arról, mit kell tudni az adott forrásról, vagy hogy miről ismerhetők fel a kamuhíres, szatirikus oldalak cikkei. A Factitious emellett az a hely, ahol érdemes végigolvasni a cikkeket (vagy legalábbis az aljáig görgetni) – mert azért is bónusz pont jár!

Fact-Check It! (5/5)

Az International Fact-Checking Network (IFCN) által fejlesztett játék egy fiktív országban (Agritania) játszódik, ahol épp a genetikailag módosított terményekről tartanak népszavazást. A referendumhoz közeledve egyre több álhír üti fel a fejét a neten és a médiában. A diákok feladata az, hogy az Agritania Today szerkesztőiként ezeket ellenőrizzék, és a különböző résztémákban elkészítsék saját szerkesztőségi állásfoglalásaikat, majd ezekből a lap tematikus címlapját. A játékot a készítők a 15 éves korosztály 25 fős osztályai részére ajánlják, ahol a diákok 5 fős csoportokban dolgoznak. Munkájukhoz egy útmutatót is kapnak, amelyből megtudhatják: miként ellenőrizhető egy állítás, továbbá hogyan ismerhetők fel és csekkolhatók az online álhírek.

A játék során a diákok csoportonként egy-egy kérdést kapnak, amelyre öt-öt történetkártya ellenőrzése után kell választ adniuk. Ezeken a történetkártyákon esetenként egy GMO-termékekekkel kapcsolatos kutatás, máskor egy visszavont tanulmány vagy épp egy hoax rövid összefoglalója olvasható. Ezek online ellenőrzése után az egyes csoportok – a felkínált címek és leadek kiválasztásával, vagy egy saját cím-lead kombó megalkotásával – elkészítik cikküket. A foglalkozás utolsó szakaszában a tanárok – az IFCN által rendelkezésükre bocsátott megoldókulcs alapján – képbe helyezik a diákokat az egyes történetekről. Ugyanők az osztály kutatásainak eredményeként létrejövő cikkeket feltölthetik az IFCN factcheckingday.com című oldalára is, és az így összeállt Agritania Today címlapot ki is nyomtathatják.

A gyűjtés forrása a Poynter & American Press Institute heti hírlevele volt.  

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!