Kísérleti tereppé vált a Facebook számára az idei európai parlamenti választás a jövő évi amerikai elnökválasztás előtt a befolyásolási kísérletek visszaszorítása területén. A HVG cikke szerint ezért a platform elhatározta, hogy az oldalára kitett híreket csak előzetes kontroll után engedi reklámozni. Ez alól kivételt azok a “fehér listás” médiatermékek kapnak, amelyeket a Facebook megbízhatónak tart.

Magyarországon azonban nem lesz ilyen lista, méghozzá – a HVG értesülései szerint – azért, mert a helyi média jelentős része nem elég megbízható a Facebook szemében. A lap szerint a kormányzati kommunikáció ezzel az egyik leghatékonyabb propagandaeszközétől eshet el a májusi választás előtt, a Facebookon ugyanis jelenleg 5,8–6,1 millió magyar állampolgárt lehet elérni. És a kormány – részben a hozzá közeli sajtó közreműködésével, részben fizetett hirdetésekkel – elég sokat el is ért közülük a közelmúltban.

A HVG arról is beszámol, hogy a Századvég kormánypárti elemzőcég ezzel párhuzamosan előállt a Facebook megrendszabályozásának ötletével. Az érvelés szerint a közösségi média korlátozza a szólásszabadságot, hiszen rendszeresen letilt a világképébe nem illő tartalmakat. Ezt pedig nem engednék, és tömegmédiának nyilvánítanák a Facebookot, a magyar törvények hatálya alá vonva.

A közösségi oldalak szabályozásával és az úgynevezett álhírek visszaszorításával egyébként világszerte próbálkoznak: hol a gyűlöletbeszéd, a külföldi befolyásolási kísérletek és a terrorizmus elleni küzdelem jegyében, hol azonban csak a kormányzattal szemben kritikus sajtó ellehetetlenítése céljából. A Poynter e próbálkozásokról beszámoló, folyamatosan frissített gyűjtését itt találjátok, 2018 májusában pedig egy magyar összefoglalót is készítettem ebből az Urbanlegends.hu-n.

Fotó: pexels.com

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!