Tavaly év vége felé az egyik legismertebb amerikai álhíres oldal, a YourNewsWire átnevezte magát News Punchra, és új doménre költözött. Az új oldal kábé ugyanúgy néz ki, mint a régi, és a szerkesztők vitték magukkal a régi cikkeiket is.

A váltás oka az üzemeltetők szerint az volt, hogy a Facebook tényellenőrző programja ellehetetlenítette őket, és nézettségük, ezzel párhuzamosan pedig reklámbevételeik visszaestek.

A Poynter cikke szerint az új oldalon olyan anyagok is helyet kaptak, amelyeket a tényellenőrzők korábban hamisnak bélyegeztek, és a Facebook ez alapján csökkentette a cikkek facebookos elérését, felhasználóit pedig megosztás előtt figyelmeztette: kamuhírről van szó.

Az új oldalon azonban ugyanezek a tartalmak újra figyelmeztetés nélkül megoszthatóvá váltak.

A módszer nem új, és megfigyelhető magyar nyelvű oldalak esetében is – még ha magyar nyelvre nincs is még facebookos tényellenőrzés. Lásd például kamuoldalas listámat, amelyen egy év alatt is markáns változások történtek.

A jelenséggel a Facebook is tisztában van, és néhány héttel ezelőtti frissítésük az ígéretek szerint a migráló kamuhíroldalak visszaszorítására is megoldást nyújthat majd. Legalábbis nehezebbé és kevésbé hatékonnyá teszi a vándorlást.

Az itt is bemutatott Maarten Schenk, a Lead Stories tényellenőrzője szerint azonban az igazi megoldást az jelentené, ha a Facebook az álhíres oldalakba ágyazott egyedi hirdetési azonosítókat követné. Ezt a módszert ő maga is használja, így értesült például a YourNewsWire költözéséről is.

Fotó: pexels.com

Köszi, hogy elolvastad a bejegyzést. Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez!