Glenn Greenwald író-újságíró – aki többek között lehozta az Edward Snowden által kicsempészett NSA-dokumentumok első részét – The Intercept nevű oldalán a minap összeállított egy tízes listát azokból a cikkekből, amelyek a mainstream média szerinte legkárosabb tévedéseit tartalmazzák Trump és az oroszok kapcsolatának témájában. Az újságíró úgy véli, hogy az általa listázott cikkek nem jóhiszemű, hanem elfogult tévedések. Hasonlóak azokhoz, amelyeket a sajtó 2002 és 2003 környékén Irakkal kapcsolatos híradásai során elkövetett.

Greenwald már jó ideje roadshow-zik a világban – sőt ha kell, akár Oroszországban is – azzal a feltevésével, hogy túlpörgetett oroszellenes konteóikkal a demokraták csupán saját tévedéseiket próbálják leplezni. Ezzel az elméletével Greenwald több korábbi támogatója szemében Moszkva érdekeinek kiszolgálójává vált, mások szerint viszont éppenhogy maradt az, ami mindig is volt: egy mindentől független és fanatikus aktivista, aki nem ismer alkut a visszaélések feltárásában.

Mielőtt bemutatom a Greenwald által kiválogatott tíz esetet, érdemes még megjegyzeni: egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy az alábbi állítások egyikéről-másikáról idővel kiderül, hogy mégis igaz volt. Példa lehet erre a hármas állítás, amely ügyben a közösségi oldalaknak és a hatóságoknak azóta további bizonyítékokat is sikerült feltárni – bár Greenwald jó eséllyel ezt a megállapításom is vitatná.

Ami viszont biztos: ezeket a cikkeket már semmi teszi jobbá. Bármi is történik a jövőben, az alább listázott írások rombolták a független és elfogulatlan médiába vetett bizalmat. Közlőik – vagy mert éhesek voltak egy újabb jól tejelő szenzációra, vagy talán épp ideológiai megfontolásból – anyagukat megbízhatatlan forrásokra építették, vagy épp hiteles alapanyagokból hibás következtetéseket vontak le. Netán egész egyszerűen nem futották le azokat a pótlólagos köröket, amelyek anyagukat támadhatatlanná tették volna.

A rövid bevezető után lássuk, mely anyagok csípték Greenwald szemét a leginkább:

1. állítás: Egy orosz tévécsatorna meghekkelt egy amerikai közszolgálati csatornát

2017 júniusában a Fortune arról számolt be, hogy az RT orosz propagandaadó meghekkelte a C-SPAN csatorna élő online kongresszusi közvetítését, hogy saját adását játssza be helyette. A cikk szerint a beavatkozás tényét a C-SPAN is elismerte. A közszolgálati csatorna ezzel szemben csak azt közölte: élő adásukat valóban megszakították az RT műsorával, de ennek oka ismeretlen. A csatorna vizsgálata később feltárta, hogy belső technikai malőr történt: véletlenül ők maguk eresztették adásba az RT műsorát.

2. állítás: Orosz hackerek támadták meg az amerikai elektromos hálózatot

2016 decemberében a Washington Post arról írt, hogy orosz hackerek hatoltak be az amerikai elektromos hálózatba. A hírt hatalmas felháborodás követte, több politikus is elítélte az orosz támadást. A lap közlését előbb korrekciókkal higította, majd néhány nap múlva elismerte: az esetnek sem az oroszokhoz, sem az ország elektromos hálózatához nincs köze. Mindösssze arról volt szó, hogy egy vermonti elektromos létesítmény országos hálózatra nem csatlakozó laptopján találtak egy malware-t.

3. állítás: Orosz propagandahálózat avatkozott be az amerikai választásba

Bár azóta az orosz beavatkozás természetéről és nagyságrendjéről is többet tudunk, 2016 novemberében a Washington Post még egy ismeretlen forrásra hivatkozva számolt be arról, hogy egy orosz propagandát szajkózó amerikai hálózat legkevesebb 15 millió amerikait ért el tartalmaival. Mint az azonban később kiderült: a felmérés alapjául szolgáló listára olyan régóta ismert, szimplán szélsőbalos vagy jobbos lapok is felkerültek, amelyek orosz érintettsége egyáltalán nem bizonyított.

4. állítás: Szenátusi bizottság vizsgálja Trump tanácsadójának oroszokkal történő megbeszéléseit

2017 júniusában a CNN arról számolt be, hogy az akkor még Donald Trump pénzügyi tanácsadójaként ismert Anthony Scaramucci orosz befektetési alapokkal folytatott tárgyalásait szenátusi bizottság vizsgálja. Az értesülést a CNN később visszavonta, a cikk elkészítésében közreműködő három alkalmazott távozott a hírtévétől, a csatorna pedig bocsánatot kért Scaramuccitól.

5. állítás: Az oroszok állnak az amerikai diplomaták rejtélyes kubai megbetegedése mögött

2017 szeptemberében az NBC News és az MSNBC arról számolt be, hogy Oroszország áll a Kubában állomásozó amerikai diplomaták rejtélyes megbetegedései mögött. A diplomatákat a hírek szerint valami rejtélyes hangfegyverrel támadhatták meg, aminek hatására többen halláskárosodást vagy agysérülést szenvedtek. Az eset napvilágra kerülése után az Egyesült Államok minimálisra csökkentette a havannai nagykövetségén dolgozók számát. Greenwald cikke azonban rámutat: a hang, amit a diplomaták hangtámadásként azonosítottak és felvettek, nagyon hasonló a karibi tücskök hangjához. Mindemellett független kutatók a diplomaták agykárosodásának feltételezett okával kapcsolatban is kételyüknek adtak hangot. Az esettel magyar nyelven Hraskó Gábor is foglalkozott Hamis Dilemma című blogján.

6. állítás: Trump titkos szerveren keresztül kommunikál egy orosz bankkal

2016 októberében, közvetlenül a választás előtt a Slate bombát robbantott: állításuk szerint számítógépes szakemberek találtak egy titkos szervert, amelyen keresztül Trump cégbirodalma rendszeres kapcsolatot tart az Alfa Bank nevű orosz pénzintézettel. A cikk állításait négy pontban összefoglaló kivonatot Hillary Clinton demokrata elnökjelölt is megosztotta a Twitteren. Technológiai szakértők azonban gyorsan rámutattak, miféle “titkos” kapcsolat volt Trump és az Alfa között: a republikánus elnökjelölt egyik hoteljének marketingesei spamekkel bombázták a világot, köztük az Alfa Bankhoz köthető személyeket is.

7. állítás: Trump kampányfőnöke háromszor is meglátogatta Julian Assange-ot

A Guardian 2018 novemberében írt arról, hogy Trump kampányfőnöke, Paul Manafort valahogy kijátszotta a világ a figyelmét, és háromszor is meglátogatta a WikiLeaks alapítójaként ismert Julian Assange-ot a 2012 óta lakhelyéül szolgáló, londoni ecuadori nagykövetségen. Az értesülést más lapok nem erősítették meg, a cikk szerkesztői elérhetetlenné váltak – írja Greenwald.

8. állítás: Trump tudott arról, hogy a fia oroszokkal fog találkozni

2018 júliusában a CNN arról számolt be, hogy Trump egykori ügyvédje, Michael Cohen kész elmondani az amerikai-orosz összefonódásokat vizsgáló bizottság vezetőjének, Robert Muellernek, hogy Trump előzetesen tudott és jóváhagyta fia találkozóját egy orosz ügyvédnővel. Az anyag megjelenése után a CNN-t két fronton is betámadták: egyrészt amiért azt írták, hogy Cohen ügyvédje, Lanny Davis nem válaszolt kérdéseikre (miközben utólag kiderült, hogy ő volt az anyaguk fő forrása), másrészt miután Lanny Davis bejelentette: hazudott a CNN-nek.

9. állítás: Muellernek bizonyítékai vannak arra, hogy Trump utasította egykori ügyvédjét a kongresszus előtti hazugságra

Az időben legutolsó anyag, a BuzzFeed cikke 2019 januárjában robbant, és hatására többen is egy Trump elleni impeachmentet kezdtek emlegetni. A lap ugyanis arról számolt be: Muellernek írásos bizonyítékai vannak arról, hogy Trump személyesen utasította egykori ügyvédjét, Michael Cohent, hogy hazudjon a bizottság előtt Moszkvába tervezett felhőkarcolója ügyében. Igen ám, de a cikk megjelenése után szót kért Robert Mueller csapata is, és közleményében a BuzzFeed cikkét pontatlannak minősítette. Bár egyes sajtóértelmezések szerint az nem derült ki, hogy a BuzzFeed cikke miben és mennyiben pontatlan, és a teljes igazság szerintük csak Cohen februári nyilvános meghallgatásán derül ki, a Washington Post és Greenwald szerint Mueller közleménye egyértelmű cáfolat. A BuzzFeed egyelőre kiáll a cikk állításainak valóságtartalma mellett.

10. állítás: Trump fia mindenkinél előbb hozzáférést kapott a WikiLeaks e-mailarchívumához

Greenwaldot a legjobban a CNN-nek és az MSNBC-nek azok a 2017 decemberi anyagai idegesítették fel, amelyekben arról írtak bombasztikus tálalásban, hogy Trump fiát előre értesítették a WikiLeaks által kiszivárogtatott demokrata levelekről. A probléma csak az volt ezzel a híradással, hogy ifjabb Trump nem 10 nappal azelőtt kapott e-mailt az adatbázisról, hogy azt kitették volna az egész világ számára a netre, hanem azután küldte el neki valaki. Greenwald szerint a CNN az eset után törölte a blama nyomainak nagy részét a híranyagaiból, de ez a nyilatkozat ma is elérhető:

Fotó: pixabay.com

Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!